• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

راه‌آهن ایران هنوز تا ناوگانی مدرن، مجهز و چابک فاصله دارد

  • کد خبر : 8145
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
راه‌آهن ایران هنوز تا ناوگانی مدرن، مجهز و چابک فاصله دارد

0 (0) معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن: راه‌آهن ایران هنوز تا ناوگانی مدرن، مجهز و چابک فاصله دارد معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن گفت: راه آهن کشور هنوز تا ناوگانی مدرن، مجهز و چابک فاصله دارد و استهلاک و هزینه آن بیش از درآمد است. ‌به گزارش‌ ایسنا‌، نصرت نظامی امروز در […]

0
(0)

معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن:

راه‌آهن ایران هنوز تا ناوگانی مدرن، مجهز و چابک فاصله دارد

معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن گفت: راه آهن کشور هنوز تا ناوگانی مدرن، مجهز و چابک فاصله دارد و استهلاک و هزینه آن بیش از درآمد است.
‌به گزارش‌ ایسنا‌، نصرت نظامی امروز در نخستین رویداد داستان‌سرایی (مدیریت دانش) در اداره کل راه آهن قم، عنوان کرد: راه آهن سراسری ایران در سال 1317 به طول 1670 کیلومتر حد فاصل بندر امام تا ترکمن به مبلغ 80 میلیون تومان به بهره برداری رسید.

 معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن افزود :مردم در آن زمان مشکلات زیادی را تحمل کردند تا راه آهن در کشور کشیده شود. راه‌آهن در طول 90 سال گذشته تاکنون افتخارات زیادی کسب کرده است و از ابتدای امر تا پایان جنگ جهانی دوم نقش مهمی در خدمت رسانی داشت و پس از پایان جنگ نقش زیادی در توسعه سازندگی کشور ایفاء کرد.

نظامی بیان کرد: متاسفانه امروز راه آهن کشور خوشبخت نیست و با مشکلات زیادی دست به گریبان است؛ راه آهن تا سال 92 مبلغ 2350 هزارمیلیارد تومان زیان انباشت داشت و تا پایان سال 92 این زیان انباشت به 2500 هزار میلیارد تومان و در پایان سال 96 به 5600 هزارمیلیارد تومان زیان انباشت رسید.

وی گفت: مجموع درآمدها در این مدت 7 هزار میلیارد تومان بوده اما 10 هزار و 800 میلیارد تومان هزینه و 5 هزار و 400 میلیارد تومان استهلاک در برداشته است.

نظامی با بیان اینکه در حال حاضر 1300 سالن مسافری داریم که نیاز به نوسازی دارد، تصریح کرد: در سال 96 مبلغ 1500 میلیارد تومان درآمد داشتیم و 1369 میلیارد تومان زیان داده‌ایم، این در حالی است که افزایش خطوط راه‌آهن منجر به افزایش درآمدها و سودآوری نشد و یک کیلومتر خط 120 میلیون تومان درآمد تا سال 92 داشت که سال 96 به 160 میلیون تومان رسیده است، در این مدت هزینه‌ها نیز از 130 میلیون تومان به 280 میلیون تومان رسید.

وی عنوان کرد: در بهره وری نیروی انسانی در حمل بار و مسافر نیز تغییری نداشته ‌و زیان داشته‌ایم، در واقع در طول این سالها 2/10 درصد درآمد داشته ایم و 8/23 درصد افزایش هزینه داشته ایم که بخش زیادی به هزینه استهلاک تعلق دارد.
نظامی در مورد نیروی انسانی خاطرنشان کرد: از 22 هزار و 440 نفر در سطح کشور بیش از 800 نفر پرسنل در قم هستند که سن متوسط 41 سال و 16 سال سابقه کار دارند و در واقع جوان و با تجربه هستند.
وی گفت: نیروی انسانی باید محرکی برای بهبود شرایط باشد، زیان نیروی انسانی با بازده مدیریت در ارتباط است همچنین نیروی انسانی و فناوری اطلاعات در توسعه نقش دارد باید عامل تولید ثروت باشیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم و بدانیم عامل انسانی توانمند و کارآمد بزرگترین سرمایه است.
وی یادآور شد: همه مدیران باید مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را بپذیرند تا بتوان به بهره وری بهتری در عرصه های مختلف دست یافت.
وی بیان کرد: متاسفانه بازده نیروی انسانی در راه آهن از منفی 6 درصد به منفی 61 درصد رسیده است و این به دلیل تکیه بر توان دولتی است از این رو هنوز راه آهنی غیر مدرن داریم و تا این میزان زیان انباشت داشته‌ایم.
نظامی تصریح کرد: در طول 5 سال گذشته تاکنون مبلغ 1300 میلیارد تومان از منابع دولتی به توسعه راه‌آهن اختصاص یافت.

معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن اظهار کرد: در آذر ماه سال 1395 تصادف شدیدی در راه‌آهن کشور رخ داد و در دو قطار مسافربری با سرعت بالا به هم برخورد و جامعه راه آهن را عزادار و جامعه را داغ‌دار کرد.
وی گفت: از این سانحه و اشتباهات و تجارب باید درس بگیریم تا از تکرار آن جلوگیری شود، این مساله اهمیت انتقال تجربیات را نشان می دهد بدون انتقال تجربه یک گسست گسترده‌ای بین نسل‌ها ایجاد می‌شود و رویداد داستان سرایی امروز گامی در جهت انتقال این تجربیات است.

کاهش سوانح با انتقال دانش
در ادامه این رویداد، محسن اعتماد مدیرکل راه آهن قم نیز گفت: داستان سرایی در واقع انتقال دانش و تجارب بازنشستگان و کارکنان به نسل جوان است تا با الهام از این داستانها بتوانند خدمات خود را بهبود بخشند و درصد خطا و سوانح ریلی را به صفر یا به حداقل ممکن برسانند .
وی افزود: در سال‌های اخیر داستان‌ها به منزله ساز و کار مدیریت دانش بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و داستان‌سرایی یکی از روش‌های کمک به اکتساب، تسهیم و بکارگیری مجدد دانش است.
وی داستان سرایی را ایجاد معنی و درک مشترک میان کارکنان یک سازمان یا انتقال دانش سازمانی دانست و تاکید کرد: داستان ها تاثیر بسزایی در توانمند سازی ظرفیت های خلاق سازمان دارند و فرآیند پایدار خلاقیت در سازمان از تغییر داستان اصلی سرچشمه گرفته و بر آن تاثیر می گذارد.
اعتماد ادامه داد: یکی دیگر از جنبه های انتقال دانش ایجاد روحیه همکاری ومشارکت در بین کارکنان است به طوری که داستان سرایی و مدیریت دانش در توانمند سازی آنها تاثیر شگرفی خواهد گذاشت.
شایان ذکر است در این رویداد، 28 داستان سازمانی در سه حوزه بهره برداری و ناوگان، فنی و زیر بنایی، توسعه مدیریت و منابع توسط کارکنان راه آهن قم، 9 و 10 مردادماه ارائه شد .

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=8145

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.