• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

راه‌آهن مشهد -بجنورد – گرگان؛ طی 5 سال ساخته می‌شود

  • کد خبر : 5457
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
راه‌آهن مشهد -بجنورد – گرگان؛ طی 5 سال ساخته می‌شود

0 (0) قرارداد ساخت 5 ساله راه‌آهن مشهد – بجنورد – گرگان پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان شرکت مسکن‌وعمران خراسان رضوی و وزارت راه و شهرسازی امضا شد. پروژه ساخت راه‌آهن مشهد – گرگان یکی از برنامه‌های ریلی مهم وزارت راه و شهرسازی در کشور به شمار می‌رود که شرکت مسکن و عمران قدس رضوی […]

0
(0)

قرارداد ساخت 5 ساله راه‌آهن مشهد – بجنورد – گرگان پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان شرکت مسکن‌وعمران خراسان رضوی و وزارت راه و شهرسازی امضا شد.

پروژه ساخت راه‌آهن مشهد – گرگان یکی از برنامه‌های ریلی مهم وزارت راه و شهرسازی در کشور به شمار می‌رود که شرکت مسکن و عمران قدس رضوی توانست با کسب بالاترین امتیاز در میان شرکت‌های حاضر در مناقصه، ساخت این پروژه را بر عهده بگیرد و هم‌اکنون قرارداد این پروژه امضاشده است.

به گزارش ریل نیوز و به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی، محمدرضا رئیسی اظهار کرد: با توجه به اینکه قرارداد به‌صورت ارائه طرح و ساخت است، لذا انجام خدمات مهندسی، طراحی و همچنین تأمین مصالح و عملیات اجرایی پروژه شامل زیرسازی، روسازی، علائم، ارتباطات و ساختمان ایستگاه‌ها توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی درباره طول این راه‌آهن و مسیر آن گفت: طول این راه‌آهن حدود ۵۵۰ کیلومتر است که ابتدای مسیر از خروجی ایستگاه گرگان شروع می‌شود و از شهرهای سرخنکلاته، فاضل‌آباد، علی‌آباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس، گالیکش، کلاله، پیش کمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، به یگان، شیروان، فاروج، قوچان، اخلمد عبور کرده و به گلبهار ختم می‌شود.

وی افزود: این راه‌آهن، یک‌خطه و دارای ۲۷ ایستگاه و بالغ‌بر ۱۵ کیلومتر تونل است.

رئیسی در ادامه با اشاره به مدت و مبلغ قرارداد تصریح کرد: مدت قرارداد ۵ سال و مبلغ آن با احتساب تمامی هزینه‌ها ازجمله تملک، بیش از ۱۸ میلیارد یوآن تعیین‌شده است.

وی درباره مزیت‌های این خط ریلی گفت: برقراری خط راه‌آهن در مسیر استان‌های گلستان و خراسان شمالی، بجنورد را به شبکه ریلی کشور متصل کرده و مشکلات بار و مسافر را در این منطقه مهم اقتصادی برطرف می‌کند.

مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی افزود: اتصال بجنورد به‌عنوان مرکز استان خراسان شمالی به شبکه ریلی کشور، اتصال مسیر ریلی استان‌های مازندران و گلستان به استان خراسان رضوی، ایجاد مسیر ایمن برای تردد زائران و نیز انتقال بار ترانزیت شرق دریای خزر از مسیر ریلی در دست احداث قزاقستان و ترکمنستان ـ ایران به سمت افغانستان و آب‌های آزاد جنوب، برخی از مزایای اجرای این خط آهن است.

وی ادامه داد: انتقال سریع بار ترانزیت شرق خزر به سمت افغانستان، چابهار و آب‌های آزاد، از مزیت اجرای این مسیر است و همچنین علاوه بر سهولت در جابجایی مسافران و کالا در سراسر کشور و نیز گسترش حمل‌ونقل ریلی ایران با کشورهای آسیای میانه (cis) که هیچ مرزی با آب‌های آزاد جهان ندارند، تسهیل در ترانزیت بار به سمت خلیج‌فارس و اقیانوس هند را در پی خواهد داشت.

رئیسی همچنین تصریح کرد: تمامی این مزیت‌ها منجر به کاهش هزینه حمل کالا و اقتصادی شدن سرمایه‌گذاری در بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی و … می‌شود که درآمد ترانزیتی مناسبی را نیز برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: با توجه به تعداد مسافران مشهد و احداث محور ترانزیتی ریلی بین سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران به طول حدود ۹۰۰ کیلومتر، انتظار می‌رود این محور نقش مهمی را در ترانزیت دریای خزر ایفا کند.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=5457

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.