• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

راه آهن رودهن ـ آمل؛ پروژه‌ای بدون توجیه فنی و اقتصادی

  • کد خبر : 2250
  • ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
راه آهن رودهن ـ آمل؛ پروژه‌ای بدون توجیه فنی و اقتصادی

0 (0) راه آهن رودهن ـ آمل؛ پروژه‌ای بدون توجیه فنی و اقتصادی به گزارش عیارآنلاین، مطالعات محور ریلی رودهن ـ آمل در سال ۱۳۹۱ آغاز شد. طبق این مطالعات طول این محور ریلی ۱۲۰ کیلومتر برآورد شده است که ۸۳ کیلومتر آن را ابنیه فنی شامل (پل و تونل ) تشکیل داده است. به […]

0
(0)

راه آهن رودهن ـ آمل؛ پروژه‌ای بدون توجیه فنی و اقتصادی

به گزارش عیارآنلاین، مطالعات محور ریلی رودهن ـ آمل در سال ۱۳۹۱ آغاز شد. طبق این مطالعات طول این محور ریلی ۱۲۰ کیلومتر برآورد شده است که ۸۳ کیلومتر آن را ابنیه فنی شامل (پل و تونل ) تشکیل داده است. به عبارت دیگر ۷۸ کیلومتر آن معادل ۶۵% پروژه را تونل ها تشکیل می دهند. از همان ابتدا که موضوع اتصال ریلی رودهن ـ لاریجان ـ آمل با عنوان اتصال ریلی به شمال کشور مطرح شد، بیشتر کارشناسان تصویب این پروژه باچنین مختصاتی را غیرکارشناسی ارزیابی می‌‌‌ کردند.

بنابر اعلام مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور که وظیفه اصلی ساخت و توسعه شبکه ریلی را برعهده دارد هزینه احداث هر کیلومتر خط آهن در کشور به طور متوسط بین ۷ تا ۹ میلیارد تومان در دشت و مناطق کوهستانی متغیر است.

این درحالی است که طبق قانون بودجه سال ۹۷ هزینه احداث هر کیلومتر خط آهن برای این پروژه بیش از ۵۳ میلیارد تومان برآورد شده است. این بدین معناست که برای ساخت هر کیلومتر از این خط باید حدود ۷ برابر هزینه نمود و برای تکمیل آن به ۶ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با این اعتبار می‌توان معادل ۲۰درصد پروژه‌های در دست احداث شبکه ریلی (۹۰۰ کیلومتر از ۴۷۰۰ هزار کیلومتر) را ساخت.

این پروژه در حالی در قانون ردیف بودجه قرار می‌گیرد که هم اکنون شهر ساری تنها با کمتر از صد کیلومتر فاصله از آمل به شبکه ریلی کشور متصل است. به بیان دیگر احداث پاره خطی از رودهن به آمل، با هزینه بسیار زیاد، بدون اتصال به شبکه ریلی و موازی با محور در حال بهره برداری ساری ـ تهران نه تنها توجیه فنی ـ اقتصادی ندارد بلکه در زمینه جذب مسافرانی که با هدف سیاحت به مقصد شمال کشور تردد می‌‌ کنند، جذاب نخواهد بود.

چرا که اکثر ترددها در این محور مربوط به خانوارهای تهرانی است که در ایام خاص و یا تعطیلات آخر هفته، با قصد گذراندن اوقات فراغت به شمال کشور سفر می‌کنند که در این صورت با در نظر گرفتن اینکه اکثر سفرها به شمال کشور با هدف بهره مندی از موقعیت ممتاز نوار ساحلی شمال کشور و طبیعت زیبای آن انجام می‌شود، به طور حتم مسافران برای جابجایی در نوار شمالی نیازمند وسیله نقلیه شخصی خواهند بود، بنابراین می‌توان گفت ساخت این خط آهن پرهزینه، باهدف کاهش ترافیک در مسیر جاده ایِ موازی، اشتباه بزرگی است که نتیجه جزء اتلاف منابع مالی از بیت المال که حق عموم مردم ایران است نخواهد شد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=2250

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.