• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

راه ابریشم، مسیری برای برون رفت از چالش های جهانی پسا کرونا

  • کد خبر : 30259
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
راه ابریشم، مسیری برای برون رفت از چالش های جهانی پسا کرونا
شیوع ویروس کرونا اقتصاد دنیا را به رکود کشانده و آسیب های فراوانی در عرصه های مختلف بویژه تجاری به کشورها وارد کرده است، چین امیدواری فراوانی دارد که بتواند از برنامه راه ابریشم زمینی و دریایی برای مقابله با چالش های جهانی این ویروس مرگبار استفاده کند.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، راه ابریشم یک طرح مختص یک یا چند کشور دنیا نیست و قاره ها را در می گیرد و به جرات می توان گفت که دستکم در زمان حاضر بزرگترین طرح اقتصادی و تجاری قرن بیست و یکم محسوب می شود طرحی که از سال ۲۰۱۳ میلادی «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین مطرح کرد.

بسیاری از کشورهای دنیا در حوزه های مختلف بتدریج در این طرح مشارکت پیدا کرده اند در این میان ایران نیز از همکاری های فزاینده با چین در راه ابریشم نوین به گرمی استقبال کرده است و از آنجا که کمتر کشوری در اقصی نقاط دنیا از آسیب های کرونا مصون مانده است، بسیاری از کشورها هم اکنون از اجرای چنین طرحی حمایت می کنند.

«شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین در سفری که به ایران داشت موفق شد با مقام های تهران درباره این طرح بحث و تبادل نظر کرد به گونه ای که تارنمای چاینا ارگ نوشته بود «مقام های ایران در جریان این گفت و گوها از برنامه توسعه راه ابریشم نوین استقبال کرده و اعلام کردند با چین در این زمینه از نزدیک همکاری می کنند».

این رسانه چینی نوشته بود: ایران و چین به عنوان دو دوست در شرایط مختلف زمانی با یکدیگر روابط رو به گسترشی را تجربه کرده اند و از کمک های هم بهره مند شده اند این گزارش به راه اندازی مسیر ریلی و اعزام قطار باربری میان دو کشور هم اشاره کرده و آورده است نخستین قطار باری راه ابریشم از شهر «یی وو» در استان «جه جیانگ» در شرق چین راهی تهران شد و عزم ایران را برای گسترش مناسبات با چین در این مسیر جزم تر کرد.

گزارش حاکی است که ایران از طریق راه ابریشم که برای تهران هم یادآور تاریخی طولانی است به آسیا و اروپا مرتبط می شود نقش ایران و بخصوص بندر چابهار به عنوان یک شاهراه و گذرگاه مهم و بندر دریایی برای راه ابریشم و مرتبط ساختن خطوط دریایی به یکدیگر در بسیاری از گزارش های رسانه ای چین و از سوی تحلیلگران و حتی مسئولان بلند پایه این کشور حیاتی توصیف کرده است.

چاینا ارگ در همین باره آورده است: مرتبط شدن خطوط دریایی و کشتیرانی نقاط مختلف از طریق بندر چابهار ایران برای پیشبرد برنامه های راه ابریشم دریایی مهم است در این حوزه کشورهای خاورمیانه جایگاه بسزایی دارند.

بخش دیگری از این برنامه شامل کشورهای اروپایی است نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۵ هزار و ۱۲۰ قطار از شهرهای مختلف چین با محموله های مختلف از جمله مواد و تجهیزات بهداشتی به کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا و لهستان اعزام شدند و این میزان نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۶ درصد رشد نشان می دهد.

در این میان سازندگان و نیروهای کار در چین و در خارج از کشور با همکاران خود در آن کشورها درصدد اجرای طرح های بزرگ هستند این طرح یک چشم انداز از سوی چین برای آینده مشترک بشریت توصیف شده است و بسیاری بر این باورند می تواند هدایتگر کشورها برای عبور از چالش های جهانی کرونا باشد.

در شرایطی که دنیا بتدریج درحال سربلند کردن از آثار کرونا است، یک طرح کمربند یک جاده (راه ابریشم نوین) با مشارکت شرکت های چینی در خارج از کشور، امیدها را دوباره زنده کرده است کمربند و جاده به عنوان یک بستر بین المللی همکاری، نقشی حیاتی در کمک به مبارزه با بیماری های همه گیر و تثبیت زنجیره های عرضه جهانی و صنعتی نیز داشته است کما اینکه قطارهایی که راهی اروپا شدند حامل ۲۷ هزار تن تجهیزات پزشکی و مواد ضد عفونی بودند.

جاده ابریشم بهداشتی

شی جین پینگ رییس جمهور چین در یک مکالمه تلفنی در ماه مارس با نخست وزیر ایتالیا گفت که چین مایل است با ایتالیا در تلاش های جهانی برای مبارزه با این بیماری همه گیر و ایجاد جاده سلامت ابریشم مشارکت کند به دنبال آن در ماه آوریل یک قطار باری چین-اروپا با تجهیزات پزشکی و صنعتی مورد نیاز، وارد شهر دویسبورگ در غرب آلمان شد همان زمان مقام های آلمانی بسیار از این امر استقبال کردند.

«مایکل شومان»  رییس هیات مدیره انجمن فدرال آلمان برای توسعه اقتصادی و تجارت خارجی با گلایه در مورد اختلال گسترده در زنجیره های تأمین اقلام براثر کرونا می گوید: ابتکار عمل کمربند و جاده می تواند سهم مهمی برای آینده ایفا کند جاده ابریشم باستان به یک حلقه نجات کالا و پیوند اعضای بشر تبدیل شده است.

در این سو وقتی عراق مواردی از کرونا را گزارش کرد یک تیم پزشکی چین متشکل از هفت متخصص در ماه مارس وارد بغداد شدند چند روز بعد یک آزمایشگاه ساخت چین برای آزمایش ویروس کرونا در این کشور افتتاح شد.

«محمد غنیم مهدی»  مدیر آزمایشگاه تصریح کرد: متخصصان چینی بسیار حمایت و کمک می کنند آموزش های فنی لازم را به ما دادند این می تواند برای ما گنجینه باشد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که در جریان بیماری های همه گیر و از جمله کرونا برنامه هایی نظیر راه ابریشم باعث تقویت و نه محدودیت می شود و این یک ضرورت است که کشورها با بهره گیری از هر تدبیری که زنجیره های تولید را تقویت و مستحکم می کند، موافقت کرده و از آن پشتیبانی نمایند.

بویژه آنکه بانک جهانی پیش بینی کرده است کرونا باعث کاهش ۵/۲ درصدی رشد اقتصادی در دنیا می شود که از بالاترین رکودهای اقتصادی دنیاست و ایجاب می کند تا اقدامات سختگیرانه و بیشتری برای تولید و حفظ زنجیره های تجاری اتخاذ شود.

رییس جمهوری چین بر این باور است که روش صحیح برای مقابله با بحران های جهانی و تحقق توسعه دراز مدت تنها ارتباط و بازتر شدن و فراگیرتر بودن است چین با شرکای خود همکاری نزدیکی خواهد کرد تا راه ابریشم به یک الگوی مراوده، یک مدل از سلامتی و بهبودی و نمونه ای از رشد تبدیل شود.

«تدروس آدهانوم» ‌ مدیرکل سازمان بهداشت جهانی بر این باور است که جاده ابریشم سلامت و جاده ابریشم دیجیتال که توسط چین مطرح شده است، اهمیت شکل های نوآورانه همکاری را برای مقابله با چالش هایی که در مجموع با آنها روبرو هستیم، برجسته می کند.

«چارلز اونونایجو» مدیر مرکز مطالعات چین در آبوجا نیجریه می گوید که کشورهای آفریقا با توجه به اقدامات چین و تلاش های این کشور برای پیشبرد برنامه راه ابریشم از جمله جاده ابریشم بهداشتی، اعتماد به نفس کامل در زمینه شیوع همه گیر پیدا کرده اند.

او افزود: کمربند و جاده که آفریقا بطور قابل توجهی درگیر آن است، نقشی محوری در بهبود شرایط جهانی خواهد داشت.

«یو شیونگ»  استاد دانشگاه در چین می گوید: در شرایط پیچیده بین المللی کنونی، این طرح چین برای آینده اعتماد به نفس زیادی ایجاد کرده است و همزمان برای رشد خود چین هم مهم است.

حال با چنین دیدگاهی باید دانست که کشورها چه دیدگاهی به این برنامه و چه مشارکتی در آن دارند و اینکه راه ابریشم را برای بهبود اقتصاد خود تا چه حد مفید می بینند و چقدر امیدوارند که با چنین ابزاری به مقابله با چالش ها بروند و سپس آماده ورود به این طرح بزرگ بشوند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30259

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.