• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

روابط عمومی سازمان و ارتباط دوسویه و شفاف در عصر اطلاعات و روشنگری

  • کد خبر : 5362
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
روابط عمومی سازمان و ارتباط دوسویه و شفاف در عصر اطلاعات و روشنگری

0 (0) بمناسبت 27 اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی روابط عمومی سازمان و ارتباط دوسویه وشفاف در عصر اطلاعات و روشنگری جهان امروز جهان ارتباطات است و گسترش آگاهي در سطح جهان و انتقال و پردازش سريع اطلاعات، از ويژگي‌هاي اصلي این دوران است و حضور روابط عمومی در عصر اطلاعات، ارتباطات و پردازش […]

0
(0)

بمناسبت 27 اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی

روابط عمومی سازمان و ارتباط دوسویه وشفاف در عصر اطلاعات و روشنگری

جهان امروز جهان ارتباطات است و گسترش آگاهي در سطح جهان و انتقال و پردازش سريع اطلاعات، از ويژگي‌هاي اصلي این دوران است و حضور روابط عمومی در عصر اطلاعات، ارتباطات و پردازش اطلاعات، که مرزهاي ارتباطات شکسته شده و انسان به دنبال کشف راهکارهاي مطلوب زيستن و نگرش جامع مدار است روابط عمومی را به کنکاش و توجه درباره وضعيت چگونگي تعامل و برخوردنمودن با مسايل رهنمون مي سازد. بي شک يک سازمان و يا يک اداره نمي تواند خود را جزيره اي بي ارتباط فرض نمايد و از تکنولوژي و آورده هاي آن بي نياز و با آن بيگانه باشددر واقع مي توان گفت بعد از سپری شدن دوران دهکده جهانی و خانه جهانی ، دنیای همراه فرا رسیده است و این نشانگر این است که زمان ارائه اطلاعات یک سویه از سوی روابط عمومی ها به سر آمده و مخاطب به دنبال اطلاعات شفاف و دو سویه اقناعی هست این یعنی دوران حبس اطلاعات به سر آمده است و مردم خواهان انتشار اطلاعات شفاف و روشن هستند و در سازمان هاي دولتی داشتن اطلاعات موثق، دقيق و به موقع با توجه به هدف و ساختار، بزرگترين سرمايه يک سازمان است و حيات يک سازمان به داشتن يک ارتباط دوسويه درون سازماني و برون سازماني و کسب اطلاعات به روز و مفيد بستگي دارد و اين جاست که لزوم وجود روابط عمومي نمايان مي شود. آن چه حايز اهميت است، ماهيت غير مادي وظايف و مسؤوليت هاي روابط عمومي هاست که هيچ گاه در آن سکون و تعطيلي وجود ندارد وبالاتر از ان روابط عمومي با ابزار و مصالح سخت و بي جان طبيعت سرو کار ندارد حوزه و حيطه ي عمل آن احساسات و عاطفه هاو در يک کلام نفوذ در افکار عمومي است و همدلي، وفاق، مهر و الفت را که در زندگي امروز انسان ها با توجه به اهميت، نقش آن کم رنگ گرديده است را با عنصر فرهنگي که همان حسن تفاهم است در دل ها ايجاد ميکند، سرو کار داشتن در حوزه ي عاطفه ها و احساسات اوج اهميت و حساسيت روابط عمومي را نشان مي دهد
از سوی گسترش آگاهي در سطح جهان و انتقال و پردازش سريع اطلاعات، اويژگي‌هاي اصلي دوران كنوني است و آينده‌ از تکرارها مي‌گريزد و يکنواختي‌ را از انديشه‌ ‌ مي‌زدايد و باشور و نشاط در به‌ روي‌ تازگي‌، تنوع‌ و تمايز مي‌گشايد. آينده‌ از آن‌ کساني‌ است‌ که‌ با نوآوري‌، نوآفريني‌،هم‌ افزايي‌ و هم‌ سويي‌ حرکت‌ مي‌کنند. دنياي‌ آينده‌ دنياي‌ سبقت‌ و سرعت‌ است‌ که‌ سستي‌، ايستايي‌، رامردود مي‌سازد و مخاطب‌ باوري‌ را محور فعاليت‌ قرار مي‌دهد و هر چقدر تکنولوژي‌پيشرفت‌ مي‌کند انتظارات‌ و ترجيحات‌ مخاطبان‌ نیز دگرگون‌مي‌شود و این تغییر ذائقه مخاطب نگاه فرا سازمانی را برای روابط عمومی ها به ارمغان می اورد و روابط عمومی ها را به عنوان یک تحلیلگر مسائل اجتماعی به جامعه معرفی میکند لذا با این دیدگاه بسياري از کارشناسان معتقدند چنانچه بازتاب مناسبي از فعاليت هاي هر سازماني به جامعه منعکس شود و جامعه بر اين بخش صحه بگذارد اين امر، روح تعالي سازماني را بارور مي کند اگر نتوانيم به اين بخش به عنوان يکي از نهادهايي که مي تواند نقش بسزايي در ارتقاي سطح آگاهي جامعه داشته باشدبهاي کامل دهيم سازمان قدرت و جايگاه خود را از دست مي دهد و نمي تواند به توسعه فکر کند، پس بدون تغییر نگرش مدیران ارشد سازمان ها و بدون همراهي و همگامي آنان با روابط عمومي، روابط عمومی ها ره به جايي نخواهد برد   عدم‌ وجود نگرش‌ تعاملي‌ بين‌ مديريت‌ عالي‌ سازمان‌ و مديران‌ و مسوولان‌ روابط‌ عمومي‌، موجب‌ كاهش‌ ثمربخشي‌ و كارآيي‌ اين‌ حرفه‌ شده‌ و به‌ تدريج‌، روابط‌ عمومي‌ را از اهداف‌ خود دور مي‌كند.  پس همراهي مدیران در جهت ايجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم درون سازماني و برون سازماني و کسب موفقيت هاي روابط عمومي بسيار حائز اهميت است و اعتقاد دارم كه خمير مايه هر تصميم گيري كه نهايتاً به رفتار منجر مي شود، آگاهي و اطلاعات است وروابط عمومی ای که لحظه به لحظه در جریان فعالیت ها و تصمیمات سازمان قرار گیرد و با دانش کافی و اشراف لازم می تواند بهترین شیوه اطلاع رسانی و برقراری ارتباط را انجام دهد وبه بیان دیدگاههای سازمان و برداشت های آن از موضوعی خاص بپردازد و این فعالیت ممکن است به تغییر دیدگاه و سپس به تغییر رفتار در مخاطبان منجر شوددر پایان سخن ، اندیشه ورزان و فرهیختگان حوزه روابط عمومی ، در بین کارکردهای روابط عمومی ، مهمترین  کارکرد روابط عمومی درعصر اطلاعات را ،اطلاع رسانی و ارتباطات ، عنوان می کنند.اینکه روابط عمومی ها ، فعالیت اینچنین خطیر و حیاتی را در یک حرکت طولی در سطوح جهانی ، منطقه ، ملی و محل، وجه همت خود قرارداده اند، می تواند فی نفسه برای متولیان این حرفه  موجب غرور و افتخارباشد و تلاش در روابط عمومی می بایست در راستای افزایش امید به آینده، آرامش خاطر و آرامش روانی سازمان و جامعه باشد و در دنیایی كه همه جوانب آن به سرعت رنگ كهنگی به خودمی گیرد و با اطلاعات تازه تر همه چیز، هر لحظه نو می شود، روابط عمومی باید از حالت سنتی خود خارج شده و ضرورت های زمانه ای را كه در آن قرار دارد، درك كند. برآیند کار اگر غیر از این باشد غیر قابل قبول است فلذا با توجه به نامگذاري 27 ارديبهشت روز ” روابط عمومي و ارتباطات ” ضمن تبريك اين روز خجسته امیدوارم با رويكرد خوبي که در کشور نسبت به روابط عمومی و از سوی دست اندر کاران روابط عمومی وجود دارد در آينده شاهد وضعيت مناسبت تر روابط عمومي هاباشیم.

ناصر اسگندریان
کارشناس مسئول روابط عمومی اداره کل راه آهن آذربایجان

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=5362

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.