• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

روحانی: مجلس به لوایح ما اهمیت نمی‌دهد/ نمی‌گذاریم پایان تحریم‌ها به تأخیر بیفتد

  • کد خبر : 31201
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷
روحانی: مجلس به لوایح ما اهمیت نمی‌دهد/ نمی‌گذاریم پایان تحریم‌ها به تأخیر بیفتد
رئیس جمهور در نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران درباره عملکرد دولت، لایحه بودجه ۱۴۰۰، برجام بازگشت آمریکا به آن، تحریم ها و انتخابات ۱۴۰۰، شعرخوانی اردوغان و اعدام روح الله زم پاسخ داد.
0
(0)

اولین نشست خبری رئیس جمهور با اهالی رسانه بعد از شیوع کرونا در حال و هوایی متفاوت برگزار شد. در این نشست ۱۲ رسانه داخلی و ۵ رسانه خارجی حضور داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ابتدای این نشست، گفت: خوشحالم که امروز این فرصت بوجود آمد تا با خبرنگاران محترم گفتگو داشته باشیم و سوالات آنها را پاسخ دهم. ۷ سال و چند ماه از دولت یازدهم و دوازدهم گذشته است و ۷ ماه و چند روز از فرصت این دولت باقیمانده است.

وی افزود: خداوند را شکرگزارم که بار مسئولیت اداره کشور را در سخت ترین شرایط یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت و امروز با وجود جنگ اقتصادی و ویروس کرونا سخت ترین روزها و ماه هایی است که بر مردم عزیز کشورمان می گذرد و دولت در سخت ترین شرایط بار مسئولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد.

رئیس جمهور در ارائه گزارشی از عملکرد دولت در ۷ سال گذشته، تاکید کرد: این ۷ سال باید به دو قسمت تقسیم شود دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی و دوران جنگ تحمیلی اقتصادی. در دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی دولت را در سخت ترین شرایط بعد از جنگ یعنی رکورد تورمی تحویل گرفتیم. در شرایطی که رشد اقتصادی منهای ۷/۷ و تورم بالای ۳۰ درصد بود. که بعد از جنگ سابقه نداشت آغاز دولتی با رکود تورمی شروع شده باشد.

در اولین سال دولت در سال ۹۳ هم ما به رشد مثبت اقتصادی رسیدیم هم تورم را به حدود ۱۵ درصد کاهش دادیم. در سال های بعد هم با وجود اینکه در بدترین شرایط درآمد نفتی قرار گرفتیم و کمترین درآمد نفتی را داشتیم اما در طول هفت سال بهترین شرایط از لحاظ کاهش تورم در ۳ سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ داشتیم. متوسط تورم در این سه سال ۱۱ درصد بوده است که در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

حق هسته‌ای را برای ایران تثبیت کردیم

روحانی در ادامه نشست خبری با اهالی رسانه، گفت: ما در سال ۹۳ دچار کمترین درآمد نفتی شدیم، اما در عین حال در طول هفت سال بهترین شرایط از لحاظ کاهش تورم در سه سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ را داشتیم و متوسط تورم در این سه سال حدود ۱۱ درصد بوده است که در ۵۰ سال گذشته سابقه ندارد کشور در سه سال متوالی تورم متوسط را روی ۱۱ درصد نگه دارد. ما همچنین از اواخر سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ و ماه های نخست سال ۹۷ تورم تک رقمی داشته ایم.

وی افزود: یکی از بالاترین رشد اقتصادی کشور ما در سال ۹۵ بوده است که بالاترین رشد اقتصادی جهان به ایران اختصاص داشته است.

رئیس جمهور گفت:‌ در طول این هفت سال در بسیاری از زمینه ها که به مردم وعده داده ایم، به آن عمل کردیم. وعده ما اعتدال، تعامل سازنده با جهان، برداشتن تحریم از دوش مردم و رساندن مردم به حقوق حقه خودشان بود. ما حق هسته ای را به عنوان حق قانونی برای ملت ایران تثبیت کردیم. در سال ۹۴ به بعد فعالیت هسته ای ما در چارچوب مقررات شورای امنیت سازمان ملل انجام شد.کشور را از شرایط سخت آژانس رهانیدیم و اقداماتی که در این مدت انجام داده ایم یک مدیریت قابل قبول بوده است.

روحانی همچنین گفت: سال ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ ما مدیریت اقتصادی داشته ایم که کشور را از تورم و رکورد نجات دادیم و در مسایل مورد نیاز مردم خودکفایی ایجاد کنیم، در گندم، تا حدی در شکر و برنج (البته به خودکفایی نزدیک شدیم)، در انرژی (گاز، بنزین و گازوئیل) به خودکفایی رسیدیم. برای اولین بار در دولت دوازدهم محصول گاز شیرین کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز رسید.

 در زمینه اجتماعی بزرگترین کار دولت طرح تحول سلامت بود

رئیس دولت دوازدهم در نشست خبری امروز خود به موضوعات مختلفی از جمله عملکرد دولت در زمینه تولیدات نفت و گاز گفت: در حوزه های مشترک گاز و نفت ما پیشرفت خوبی داشته باشیم به اندازه شریکمان قطر برداشت کردیم و حتی از آنها هم جلو زدیم و در میدان مشترک با عراق به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیدم و توانستیم مردم را به حقوق حقه برسانیم

او ادامه داد: در حوزه دیگری مانند کشاورزی و صنعت به جایی رسیدم که از ۹۷ میلیون تن تا آخر دولت به ۱۳۰ هزار میلیون تن میرسیم . حال اقداماتی در زمینه‌های دیگر مانند آب و برق که مطلع هستید که نمی‌خواهم زیاد توضیح دهم.

روحانی گفت: در زمینه تولیدات صنعتی  محصولات فولاد را به دو برابر رساندیم، همچنین در زمینه پتروشیمی توان پتروشیمی کشور را به دو برابر رساندیم و افتتاح های مهمی در  زمینه صنعت تا پایان دولت خواهیم داشت.

او همچنین خطاب به رسانه‌ها گفت: از همه خبرگزاری ها رسانه ها می خواهیم یک مقایسه داشته باشند میان تولیدات این دولت با گذشته که علی رغم جنگ اقتصادی نسبت به دولت ‌های گذشته انجام دادیم.

روحانی با بیان اینکه در زمینه اجتماعی بزرگترین کار دولت طرح تحول سلامت بود گفت: با نوسازی های که انجام دادیم تعداد تخت های یبیمارستانی را به دو برابر رساندیم و طرح همگانی بیمه در این دولت انجام دادیم و برای مقابله با فقر مطلق کار خوبی انجام شد.

لوایح مهم ما در مجلس متاسفانه در دوره دهم و یازدهم هنوز به تصویب نرسیده است

رییس جمهور در ادامه نشست خبری با اهالی رسانه، درباره سایر اقدامات دولت گفت: در مجموع ما در تولید، صنعت، کشاورزی و خدمات اجتماعی قدم های مهمی برداشتیم و در این دوره به معنای واقعی کلمه شاهد دولت الکترونیک هستیم. شرکت های دانش بنیان حدود ۳۰، ۴۰ عدد بودند اما الان حدود پنج هزار شرکت دانش بنیان داریم. همچنین در سایر زمینه ها از جمله سیاست خارجی که اقدامات دیپلماتیک بسیار موثری انجام شده است.

وی افزود: امسال علاوه بر جنگ اقتصادی، ما با کرونا مواجه شدیم، دولت در باقی مانده زمان خدمت خود، در هفت ماه و نیم باقی مانده تمام تلاشش بر این است که طرح های نیمه تمام خود را تکمیل کرده و در اختیار مردم قرار دهد. ما در زمینه تخت های بیمارستانی برنامه داریم بین ۱۱ تا ۱۴ هزار تخت اضافه کنیم، همچنین شرکت های دانش بنیان را تقویت خواهیم کرد، یکی از افتخارات این دولت تحول در حمل و نقل ریلی در واگن سازی، ریل سازی و خطوط ریلی بوده است. ما استان همدان، کرمانشاه، ارومیه، گیلان، رشت و … را به خطوط ریلی وصل کردیم و تا پایان دولت دریای خزر را به خطوط ریلی در گیلان متصل خواهیم کرد. تلاش ما این است که در زمینه استان سیستان و بلوچستان بتوانیم چابهار را به زاهدان و ایرانشهر و شهر دیگری در زمینه ریلی متصل کنیم.

روحانی تاکید کرد: یکی از طرح های ما اتصال اصفهان به شیراز از طریق آزادراه است که تا پایان کار دولت تمام خواهد شد، طرح گوره به جاسک طرح استراتژیک دولت است تا نفت را از خلیج فارس به دریای عمان بیاوریم، این طرح تا پایان دولت افتتاح خواهد شد. در زمینه محیط زیست دولت کارهای بسیار مهمی انجام داده است و طرح احیای دریاچه ارومیه تا پایان سال افتتاح می شود و تونلی که قرار است آب ها را به دریاچه متصل کند تا بهمن و اسفند به اتمام خواهد رسید. همه تلاش ما این است که طرح های مهم خود را تا پایان دولت به اتمام برسانیم.

وی همچنین گفت: کار مهم امسال ما تقدیم لایحه بودجه قبل از موعد مقرر به مجلس بود، لوایح مهم ما در مجلس متاسفانه در دوره دهم و یازدهم هنوز به تصویب نرسیده است و امیدواریم در این دوره به تصویب برسد مانند لایحه شفافیت، تعارض منافع و …

زمانی برای توجه کردن به حاشیه‌ها نداریم

حسن روحانی در ادامه نشست خبری با اهالی رسانه گفت: کار بزرگ دیگری که دولت در پیش دارد انتخابات ۱۴۰۰ استکه امیدواریم این انتخابات شکوهمند و با حضور همه احزاب و گروه ها و با یک رقابت بسیار خوبی برگزار شود.

رئیس جمهور به موضوع کرونا اشاره کرد و گفت: ما در این بحث یک مدیریت مناسبی را شروع کردیم و جزو کشورهایی هستیم که به صورت منظم امار دقیق را در اختیار مردم گذاشتیم همه کشورها اینکار را نکردند. ما از روز اول آمار را در اختیار مردم گذاشتیم و تلاشمان این است که موج سوم را کنترل کنیم.

روحانی گفت: تلاش داریم که وارد موج چهارم کرونا نشویم. تلاش داریم واکسن کرونا در اختیار مردم قرار داده شود و واکسیناسیون رو شروع کنیم چه با خرید خارجی چه با تولید داخلی.

وی گفت: امیدوارم در این مدت بتوانیم اهدافی که داریم دست پیدا کنیم. به همین علت وقت این را نداریم که به حاشیه سازی ها توجه کنیم. پاسخ ندادن ما دال بر جواب نداشتن ما نیست به خاطر است که فرصت نداریم . باید تا روز اخر خدمات را به مردم ارائه دهیم.

 برجام با دست و پای شکسته مقابل ترامپ ایستاد

حسن روحانی در بخش دیگری نشست خبری خود با اهالی رسانه، یکی از خدمات دولت به مردم را شکستن تحریم ها دانست و گفت: دولت بسیار امیدوار است که گام های خوبی بردارد.

وی افزود: جنگ اقتصادی ترامپ شکست خورد و همه دنیا معترف به این هستند که ترامپ شکست خورد. همه دنیا به آمریکا فشار می آورند که برجام باید برگردد و فعال شود.

رئیس جمهور گفت: یکی از خدمات دولت دوازدهم دولت این بود که با همه توان نگذاشت که برجام نابود شود. ترامپ هدف اصلی خود را نابودی برجام گذاشته بود ولی ناموفق بود.

وی گفت: در داخل هم عده ای دنبال نابودی برجام بودند. ما تلاشمان را کردیم که برجام زنده بماند و در موقع مناسب برجام نقش خودش را در کشور ایفا کند.

روحانی با بیان اینکه در برجام به حقوق مان دست یافتیم، خاطرنشان کرد: مقصود این نیست که مذاکرات یا توافق بی‌نقص است، بی نقص فقط خداست. ممکن است در این توافق هم ایراد و اشکالاتی باشد اما به طور نسبی توافق بسیار تاریخی و بی سابقه ای بوده است.

وی گفت:‌کشور در شرایط تحریم مذاکره کرد و در این شرایط در مذاکرات به موفقیت رسید. عده ای خواستند برجام نابود شود ولی ما حفظش کردیم.

رئیس جمهور گفت: دست و پای برجام را شکستند ولی با این دست و پای شکسته رودروی ترامپ ایستاد و در سازمان ملل ۳ بار ترامپ و امریکا را مفتضح کرد.

روحانی گفت: پایان تحریم زمانی است که مردم به حقوق حقه خود دست می یابند،  پایان تحریم یعنی تروریزم اقتصادی و جنایت متوقف شده است.

رییس دولت دوازدهم افزود: دولت نخواهد گذاشت که عده‌ای بخواهند پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند. عده‌ای می‌خواهند پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند ما یک ساعت و یک دقیقه هم به آن رضایت نخواهیم داد و در برابر آنها خواهیم ایستاد. تحریم باید بشکند این حق مردم است. آمریکا باید به تعهداتی که قبلا داده برگردد و بارها هم گفتیم اگر همه به تعهدات کامل برگردند ما هم به تعهدات کامل برخواهیم گذشت.

آمریکا همین ساعت به برجام بازگردد، ایران به تمام تعهداتش عمل خواهد کرد

خبرنگار شبکه خبر پرسشی درباره تامین کالاهای اساسی مطرح کرد و روحانی پاسخ داد: مردم در زندگی و کالاهای مورد نیاز روزمره دچار مشکل هستند، مردم عزیز ما باید توجه داشته باشند که امسال به خاطر کرونا صادرات غیرنفتی ما در هشت ماه نخست نزدیک ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. به دلیل اینکه منابع ارزی ما در کشورهای مختلف با مشکلات برداشت رو به رو است و برخی از کالاهایی که گران شد بر مبنای این بود که نهادهای دامی که می بایست به موقع وارد می شد، با مشکل همراه شد.

وی افزود: اگر کسی می‌خواهد محاسبه کند، باید فروش نفت ۱۱۹ هزار میلیارد دلاری سال ۹۰ را با امروز مقایسه کند که از ۱۹ هزار میلیارد دلار هم کمتر است، در عین حال شرایط کشور را باید در نظر بگیریم، البته ما در آن سال صف طولانی و مشکلاتی داشتیم اما امسال این مشکل را نداریم ولی گرانی کالا را داریم که این اتفاق ناشی از ضعف مدیریت، مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی و عدم برخورد و تنبیه با سودجویان بوده است.

روحانی گفت: یکی از اقدامات اخیر ما مربوط به راه اندازی سامانه جامع تجارت است و بسیاری به هر دری می زنند که این سامانه به شکل کامل کار نکند تا مردم به حقوق خود دست پیدا نکنند، ما این سامانه را به خوبی پیش خواهیم برد و مراحل دوم و سوم را هم تکمیل خواهیم کرد. این سامانه بسیار بر اینکه بدانیم کالا از کجا و چه زمانی وارد شده و در کجا انبار شده است موثر است و بدین ترتیب بتوانیم وضعیت موجود را کنترل کنیم. در چند کالا ما نوسان بسیار شدیدی داشتیم که ناشی از تاخیر واردات نهادهای دامی بوده است، البته اشکالات مدیریتی هم وجود داشته و منکر آن نیستم و به مسئولان نیز تذکر کتبی و شفاهی داده ام و پیش بینی می کنم شرایط بهبود پیدا خواهد کرد.

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ و ایرادات مجلس به آن گفت: ما نقطه ضعف برای لایحه بودجه قائل نیستیم و به بهترین نحو تنظیم شده است، ما نفت را در این بودجه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه با میعانات در نظر گرفتیم که در سال آینده مطمئنا تولید خواهد شد. ما پیش بینی کردیم ۲۵ درصد دریافتی حقوق بگیران ثابت خود را افزایش دهیم و معتقدیم این کار امکانپذیر است، اگر عده ای می گویند امکانپذیر نیست، کاهش دهند. روی بودجه ماه ها کار شده است و علی رغم اینکه در ظاهر آن نفت بیشتری مشاهده می شود اما به نفت متکی نیست و در راه توسعه کشور و توانمندسازی اقشار محروم مصرف خواهد شد. ما مشکلی در بودجه نمی بینیم، بودجه خوبی تهیه کردیم که نیمی از آن را ما اجرا خواهیم کرد و نیم دیگر را دولت آینده اجرا خواهد کرد. به نظرم بودجه دارای نقاط قوت برای حمایت از اقشار کم درآمد، توسعه کشور و تکیه کافی بر مالیات است. بقیه امور به عهده مجلس شورای اسلامی است که اقدامات و بررسی های خود را انجام دهند.

روحانی سپس در پاسخ به پرسشی درباره اینکه دولت طرح مجلس درباره برجام را اجرا خواهد کرد و در صورت بازگشت بایدن به برجام، مذاکرات با دولت آمریکا صورت می گیرد یا خیر؟ توضیح داد: دولت همه تلاش خود را انجام می دهد تا در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد. همین ساعت هم اگر امکانپذیر باشد من به ساعت بعد منتقل نخواهم کرد، اگر ۴+۱ یا ۵+۱ به تمامی تعهدات عمل کنند، دولت به تمامی تعهدات عمل خواهد کرد.

وی افزود: آنچه مجلس تصویب کرده است اقدام راهبردی برای رفع تحریم است، اما آیا این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا نه؟ بحث دیگری است. ما هر زمانی که ۴+۱ یا ۵+۱ به تعهدات خود عمل کنند، به تعهدات خود باز خواهیم گشت.

روحانی تاکید کرد: کاهش تعهدات را از اردیبهشت سال ۹۸ آغاز کردیم و به طرف مقابل اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت هسته ای خود هیچگونه محدودیتی را قائل نیست. در مرحله پنجم من صریحا اعلام کردم هیچ تعهدی برای غنی سازی نخواهیم داشت. آنچه در حال اجراست همه در قالب آن چیزی است که من سال گذشته به دنیا اعلام کردم و ما امسال مشکلی نخواهیم داشت اگر آمریکا بازگردد و اشتباهات گذشته خود را جبران کند، دولت آقای بایدن به شرایط قبل از سال ۲۰۱۷ بازگردد آنوقت ما هم به تعهدات خود باز می گردیم و مشکلی نخواهیم داشت.

دولت به اتفاق آراء قانون برجامی مجلس را مفید نمی‌داند

روحانی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره موضوع شکستن تحریم ها و قانون مصوب مجلس درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و اینکه گفته شد اجازه نمی‌دهید کسی لغو تحریم‌ها را به تعویق بیندازد آیا پیامی برای مجلس دارد گفت: آنچه من گفتم این است که دولت همه تلاش خود را انجام می دهد تا تحریم‌های غلط و ظالمانه  را از دوش مردم بردارد و اگر همین ساعت ممکن باشد دولت همین ساعت اقدامات لازم را انجام می‌دهد و آن را به ساعت بعد موکول نخواهد کرد.

روحانی بابیان اینکه  اگر ۴ + ۱ یا ۵ + ۱ هم الان تصمیم بگیرد به تعهدات باز گردد دولت ایران هم به تعهداتش باز می‌گردد گفت: مجلس آنچه تصویب کرده است برای لغو تحریم است نه ادامه تحریم  البته اینکه آن قانون  منطبق با آن اهداف است یا خیر بحث دیگری است اما هرزمان طرفین تصمیم بگیرند به تعهدات بازگردند ما هم آمادگی داریم.

او درباره قانون مجلس برای لغو تحریم ها گفت: ما البته اقداماتی کردیم و از اردیبهشت سال ۹۸ کاهش تعهدات را شروع کردیم و به طرف مقابل اعلام کردیم که برای برنامه هسته هیچ محدودیتی قائل نیستیم. بنابراین آنچه دارد اجرا می شود برای فعال شدن برنامه های هسته ای که مجلس در قانون آورده است همه آن چیزی است که قبلا اعلام کردیم بنابراین اگر آمریکا به تعهدات برگردد و گذشته را جبران کند ما هم به تعهدات برمی‌گردیم .

روحانی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه دولت اگر به صورت سمبلیک با قانون مجلس برخورد کند تحریم‌ها ادامه پیدا می کند و با این توصیف چقدر در برابر این قانون جدی است گفت: دولت قبلا هم اعلام کرده است که این قانون را مفید نمی‌داند؛ دولت به اتفاق آرا این قانون را مفید نمی داند.

او گفت: من به همه وزرا گفتم آئین نامه اجرای آن را فراهم کند و آئین نامه تهیه شود. آیین‌نامه اجرایی را در چارچوب تفسیرمان از قانون مجلس خواهیم نوشت؛ یعنی قانونی که تحریم‌ها را بردارد. ما مشکلی که داریم همان عنوان است ما می خواهیم تحریم را برداریم نه آنکه ادامه دهیم. البته که شکستن تحریم عامل آن مقاومت است و اگر این مقاومت نبود موجب خوشحالی آمریکا بود و آنچه موجب پیروزی ما شده است مقاومت و صبر مردم است و اگر روزی این تحریم شکسته شود . شکستن تحریم و تجارت آزاد حق مردم است و همه تحریم ها تضییع حقوق مردم است و امیدواریم مجلس و دولت در این مسیر قدم بردارند.

مجلس متاسفانه به طرح های خود اهمیت می دهد

حسن روحانی در ادامه پاسخ به سوالات اهالی رسانه، در پاسخ به سوالی درباره لوایح باقیمانده دولت در مجلس، گفت: دولت لایحه بسیار مهم درباره انتخابات به مجلس قبل ارائه کرد که مورد توجه قرار نگرفت، این لایحه بسیار خوب ماه ها در دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در همین مجلس ما لوایح مجلس پیشین را فرستادیم اما هیچکدام در دستور کار نیست، سه لایحه مادر اولویت مردم است اما مجلس متاسفانه به طرح های خود اهمیت می دهد نه لوایح دولت، که این به نفع کشور نیست.

وی افزود: دولت بدنه کارشناسی بسیار بزرگی دارد که قابل مقایسه با کمیسیون های مجلس و مرکز بررسی آن نیست، دولت کار کارشناسی عظیم و بزرگی را در کنار خود دارد و لایحه ای که تهیه می شود پخته و کارآمد است. لوایح اصل داستان است و مجلس هم اگر مواردی را در نظر دارد طرح می کند، عدم تناسب یعنی خواباندن لوایح دولت و بررسی متوالی طرح های نمایندگان به سود کشور نخواهد بود. مسئله بی ثباتی در ابتدای جلسه مطرح شد، چرا بی ثباتی است؟ چون ما وزیری که حامی مصرف کننده باشد نداریم، ما اعلام کردیم باید وزارت بازرگانی ایجاد شود و مجلس پیشین در روزهای آخر خود تصویب کرد و یک جمله ایراد داشت که مجلس یازدهم می توانست آن را اصلاح کند اما این اتفاق رخ نداد و لایحه به بایگانی رفت. در دیدار با رهبری ایشان به فرمودند چرا چهار وزارتخانه را یک وزیر اداره می کند و ما آن را دنبال کردیم و سپس لایحه آن را به مجلس تقدیم کردیم. مجلس و دولت باید در کنار هم باشند تا امور به سود مردم پیش برود. برخی فکر می کنند مجلس برای مردم است و دولت از آسمان آمده است، دولت هم نماینده مردم است. وکیل الدوله از حرف‌های بی معنای این روزهاست.

روحانی همچنین گفت: ما باید یکدیگر را در آنچه به سود مردم است یاری کنیم، هر طرحی نمایندگان برای اصلاح امور جامعه و کمک به مردم ارائه کنند ما حتما حمایت می کنیم و پشت آن هستیم. حتی همین طرح مسئله هسته ای که مجلس تصویب کرد و با آن مخالف هستیم، مشغول نگارش آیین اجرایی اش هستیم.

مکان و زمان انتقام خون شهید فخری‌زاده را ما تعیین می‌کنیم

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره پویش فشار حداکثری آمریکا و ترور شهید فخری زاده و برقراری ارتباط بیشتر با سایر کشورها برای ثبات منطقه و حفظ برجام گفت: علت ناموفق بودن ترامپ در مجامع جهانی، همکاری و همراهی کشورهای جهان و ایران و به طور ویژه ۴+۱ بود و به همین دلیل او نتوانست موضوعی را تصویب کند. ما همچنان به دنبال این هستیم که با همه کشورهای جهان در رابطه نزدیک باشیم به ویژه کشورهایی چون روسیه و چین که همکاری های نزدیکی داشته ایم، همچنین کشورهای اروپایی و … ترور شهید فخری زاده کار آن هایی بود که می خواستند در دوران پایانی دولت ترامپ منطقه را به جنگ کشانده و بی ثباتی ایجاد کنند. جمهوری اسلامی ایران غلی رغم اینکه شهید فخری زاده را دانشمندی به نام می داند و برای خود حق قائل است تا انتقام خون را در مکان و زمان مناسب بگیرد و اجازه نمی دهیم کسی مکان و زمان آن را تعیین کند.

وی تاکید کرد: ما طرح صلح هرمز را برای خلیج فارس ارائه کردیم و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شد و سپس برای روسای کشورهای منطقه و شش کشور حوزه خلیج فارس و عراق ارسال شد و این طرح روی میز است و ما همچنان امادگی اجرای آن را داریم.

چرا کسی که به دولت فحاشی می‌کند تشویق می‌شود؟

او در پاسخ به پرسشی درباره ریشه مشکلات کشور و نقش ضعف مدیریت در آن توضیح داد: مشکلات در کشور ما علل متعدی دارد، برخی مشکلات ساختاری است و باید اصلاح شود. وضعیت امروز متفاوت است، مدیریت ما در سال های ۹۳ و ۹۴ که با امروز تغییری نکرده است. ما در تحریم نیستیم بلکه در جنگ بزرگ و تمام عیار اقتصادی هستیم و چنین جنگی در دنیا کم نظیر است و در تاریخ ما هم چنین جنگی نمونه نداشته است، یعنی تمام قدرت رو به روی ایران قرار بگیرد تا نفت نفروشد. ما از سال ۹۷ وارد جنگ اقتصادی تمام عیار شدیم و برخی قبول ندارند خب نداشته باشند. رهبر معظم انقلاب فرمودند ما در جنگ اقتصادی هستیم و فرمانده این جنگ رییس جمهور است، وقتی ما در میدان جنگ هستیم برخی به جای آنکه ما را یاری کنند دنبال ایجاد مشکل هستند. به جز مشکلات ساختاری و جنگ ساختاری ما مشکل دیگری داریم و آن همسویی مخالفان دولت با مخالفان جهانی نظام است. آنجا که آمریکا هم دولت را تضعیف می کند، بدخواهانی هم دولت و نظام را تضعیف می کنند. می گویند مدیریت چقدر نقص دارد؟ تحریم و جنگ اقتصادی چقدر نقش دارد؟ مخالفان چقدر نقص دارند؟ چرا این را نمی گویند. مگر می شود وقتی ما در میدان جنگ اقتصادی هستیم مدیریت مان نقص نداشته باشد؟ همه باید کمک کنند، ما تنهایی نمی توانیم. ما هشت سال جنگ تحمیلی داشتیم و نیروهای مسلح به تنهایی نمی توانستند عمل کنند و مردم آمدند و کمک کردند و پیروز شدیم.

روحانی تاکید کرد: من قبول دارم که ما حتما در مدیریت نقص داریم، اگر نوار جلسات هیات دولت را گوش کنید می بینید که من چقدر با یک مدیر دعوا درباره پیشبرد امور بحث می کنم. در سراسر کشور میلیون ها نفر با هم کار می کنند که می شود دولت، دولت یک نفر نیست. همانطور که من می گویم اگر شکستن تحریم امکان پذیر باشد، یک دقیقه تاخیر در آن جرم است، در زمینه مدیریت هم اگر اشکال را بتوان برطرف کرد و تاخیر شود جرم است اما همه باید به هم کمک کنیم و مشکلات را رفع کنیم. نقطه نظر من این است که چرا فقط به دولت حمله می کنیم و به بقیه حمله نمی کنیم و اگر کسی به دولت توهین، فحاشی و تهمت زد چرا تشویق می شود؟ در این دولت کسی به جز دولت جرات می کند به حوزه دیگری توهین کند؟ نقص وجود دارد و باید برطرف شود، مشکل ساختاری، جنگ اقتصادی، همکاری مخالفان دولت با مخالفان نظام و نواقص مدیریتی همه باهم وجود دارند و باید مورد توجه قرار بگیرند.

 برجام قابل مذاکره مجدد نیست

روحانی در ادامه نشست خبری با اهالی رسانه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه بازگشت به توافق با آمریکا نباید با دریافت خسارتی از این کشور باشد؟ گفت: اگر ما بخواهیم از آمریکا طلب مان را بگیریم بسیار زیاد است از قبل از انقلاب تاکنون و حتی پیش تر ما از آمریکا طلب داریم. اما اگر ما برای بازگشت به برجام پیش شرط بگذاریم در واقع یعنی چه؟ اینکه ما چه مقدار خسارت دیده ایم را چه کسی باید تعیین کند و چه کسی باید بپردازد؟ این اتفاق یعنی تحریم ها باید ادامه پیدا کند. ما می گوییم اگر ۵+۱ به تمام تعهدات خود عمل کند ما هم بلافاصله عمل می کنیم.

وی افزود: در سه سال اخیر ۴+۱ بود و آمریکایی حضور نداشت و اگر ما بخواهیم از خسارات بگیریم باید یک جنگ جهانی راه بیندازیم و به دنبال گرفتن خسارات باشیم، اما آنچه برای ما امروز مهم است بازگشت کامل طرف مقابل به تعهدات است. البته که به ما خسارت خورده است و باید برای مسیر جبران آن فکر و بررسی کنیم.

رییس جمهور همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه رویکرد دولت بایدن درباره برجام گفت: از بایدن نشنیده ام که بگوید برای بازگشت به برجام باید توافق دیگری داشته باشیم. این حرف ترامپ است
ما هیچ پیش شرطی را از هیچکس نخواهیم پذیرفت و قبول نخواهیم کرد، نه برجام قابل مقایسه است که از نو درباره آن بحث کنیم. مانند برجام یا همه اجرا خواهند کرد یا هیچکس اجرا نمی کند و اگر همه اجرا کنند ما نیز اجرا خواهیم کرد. در آن زمان که ۵+۱ با ما در برجام صحبت کرد بارها به وارد کردن مسئله موشکی و منطقه اصرار کرد اما ما آن را رد کردیم. ترامپ بی خبر بود و اطلاعی از امور نداشت اما آقای بایدن از جزییات توافق اطلاع دارد. آنچه مهم است بازگشت همه طرفین به تعهدات خودشان است.

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط سه قوه برای حل مشکلات کشور گفت: ما دنبال تقابل با قوه دیگری نیستیم و وظایف همه ما را قانون اساسی مشخص کرده است و مبنا و معیار ما قانون اساسی است. ما با دو قوه دیگر در چارچوب قانون اساسی تعامل می کنیم و از آن ها هم توقع داریم چنین رویکردی داشته باشند. ما اهداف مهمی داریم که باید مدنظر همه ما قرار بگیرد، اهدافی که مردم ما را برای تحقق آن ها انتخاب کردند. همان اهدافی که ما و نمایندگان در مسایل انتخاباتی مطرح کردیم، پس رای مردم چه به مجلس و چه به دولت بر همین مبنا است. ما دنبال تعامل با مجلس و قوه قضاییه هستیم و شرایط کشور هم شرایط تعامل است، ما در شرایط جنگ هستیم و همه باید به فرمانده میدان برای حل مشکلات کمک کنند و نباید فرماندهی تضعیف شود.

حتی اگر تحریم باشیم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را تولید کرده و می فروشیم

حسن روحانی در نشست خبری امروز خود درباره موضوع تحریم‌ها با وجود روی کار آمدن بایدن گفت:  اولاً من معتقد هستم که دوران جنگ اقتصادی به سر آمده و این جنگ نمی تواند ادامه داشته باشد. نه به خاطر اینکه ترامپ شکست خورده و آقای بایدن پیروز شده است و حتی اگر در شرایطی ترامپ هم پیروز می شد ناچار بود تحریم را کنار بگذارد. هم دنیا بیش از این اجازه نمی دهد و هم به نفع منطقه و هم به نفع خودشان نیست و هم طرحی بود که شکست خورد و سه سال است که تحریم را ادامه داده اند و شکست خورده اند. بنابراین من باز هم معتقد هستم که  ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرده و می‌فروشیم و من به وزارت نفت دستور دادم تولید را اضافه کند و ما باید به صادرات ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه برسیم.

او ادامه داد اما اینکه تحریم ها برداشته می شود یا نمی شود بارها گفته اند که شرایط دنیا به گونه ای نیست که جنگ اقتصادی و تحریم ادامه پیدا کند بنابراین ما برمبنای خوشبینی این بودجه را تنظیم کرده‌ایم و بر مبنای واقع نگری این بودجه را تنظیم کرده‌ایم. اولاً وزارت نفت گفته من قدرت تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را دارم و قدرت فروش دارم. حال ممکن است همه این تولید صادر نشود و یک بخشی از آن در داخل به فروش برسد اشکالی ندارد و ما نگفتیم که همه این تولید در بازار خارجی به فروش برسد و ممکن است از ۳۰۰ هزار بشکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه فروش خارجی باشد و ۵۰۰ هزار بشکه هم در داخل به فروش برود. ما می گوییم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه تولید کرده و می فروشیم و بودجه بر این مبنا برنامه ریزی شده است. بنابراین مشکلی نیست که حتی اگر تحریم باشیم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را تولید کرده و بفروشیم و هم به نظر من عمر تحریم به سر آمده است.

روحانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مشخصاً پیام خاصی تبادل شده و سیگنال خاصی بین دو دولت تبادل شده است؟ گفت: تقریباً این بحث قبلاً هم مطرح شد. ما معتقدیم شرایط در دولت جدید آینده آمریکا تغییر خواهد یافت و آن شرایط قبلی باقی نمی ماند حتی اگر ترامپ هم می‌ماند تغییر می کرد و حالا که آقای بایدن پیروز انتخابات شده تغییر خواهد کرد. ما علاقمندیم روابط را با کشورهای اروپایی و غربی و همسایگانمان گسترش دهیم و بر این مبنا تلاش می‌کنیم و به اعتقاد من رسیدن به این مسئله ساده و آسان است. اگر طرف مقابل و ۱+۵ آماده باشد و به سال ۲۰۱۷ برگردد ما هم آماده هستیم و این کار در یک زمان کوتاهی عملیاتی و اجرای خواهد شد.

حساسیت اروپایی‌ها در مورد اعدام روح الله زم مداخله جویانه است

روحانی، در نشست خبری امروز خود با اهالی رسانه درباره روابط ایران و ترکیه پس از جنجال شعرخوانی اردوغان گفت: روابط ایران و ترکیه بسیار مهم است، دو همسایه ای هستیم که روابط اقتصادی و سیاسی با یکدیگر داریم و روابط ما بسیار مهم است. البته مسئله تمامیت ارضی و جایگاه ایران اهمیت ویژه ای دارد و حق مردم است در یک جمله ای حساسیت به خرج بدهند و نظر خود را بیان کنند.

وی افزود: آنچه برای من مهم بود سخنان وزیر خارجه ترکیه به وزیر خارجه ما بود که آقای اردوغان چنین قصدی را نداشته است و سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و سفیر این کشور هم این موضوع را تاکید کردند. این شعر چند پهلوست و باید دید این شعر در کجا خوانده شود، حساسیت مردم ما بسیار مهم است و همه مردم دنیا بدانند که هر میلی‌متر خاک ایران اهمیت ویژه دارد. آقای اردوغان هم شعر زیاد می‌خواند از حافظ و مولانا. حالا شعری چند پهلو را در این سخنرانی مطرح کرده است. و نسبت به شناختی که از او دارم و توضیح مقامات این کشور نشان داد که قصدی وجود نداشته است البته حق مردم است که نسبت به این موضوع حساسیت به خرج دهند.

روحانی همچنین درباره وظایف خود در ارتباط با سایر قوا گفت: معمولا شکایتی به دست من می رسد آن را به وزیر دادگستری ارجاع می دهم، اما در عین حال وظایف رییس جمهور مشخص و روشن است و آنجایی رییس جمهور به قوه قضاییه می تواند تذکر یا اخطار دهد جایی است که قانون اساسی نقض می شود. البته هم اخیرا در سال ۹۱ شورای نگهبان تفسیری از این قانون کرده است که این قانون بی اثر شده است.

وی افزود: رای مردم به رییس جمهور بر مبنای قانون اساسی و اصولی روشن است، من در هر موردی که دیدم خلاف قانون اساسی علی رغم این تفسیر عمل شده است، تذکر داده ام و قوا یا شورای نگهبان به این تفسیر رجوع می کنند. من در جایی که طبق قانون اختیاراتی داشته ام وارد عمل شده ام.

روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه درباره اینکه اعدام‌ها و تذکرهای کشورهای اروپایی درباره لغو اعدام‌ می‌تواند در روابط تاثیرگذار باشد؟ گفت: اعدام جزو قوانین کشور ایران است و همواره وجود داشته اما در این باره حساسیت نشان داده‌اند. به هر حال ایران قوه قضاییه مستقل است و حکم را هم مستقل اجرا می‌کند. فردی که اعدام شده بر اساس رای دادگاه بوده است. آنها اشکال‌شان به حکم قوه قضاییه و… به چه چیزی است؟ به هر حال ما بر اساس قوانین خود عمل می کنیم. اعدام روح الله زم براساس رأی دادگاه بوده است

وی گفت: حساسیت اروپایی‌ها در مورد روح الله زم مداخله جویانه است. اعدام وی بر اساس قانون بوده است ما هم ناخشنودی‌هایی از آن‌ها داریم. همه باید در چارچوب حقوق عمل کنند.

روحانی در پایان بیان کرد: جمله ای که من گفتم وزیری که باید حامی مصرف کننده باشد را مجلس همراهی نکرد تا داشته باشیم به این معنا نیست که دولت از مصرف کنندگان حمایت نمی کند، بلکه همه در دولت حامی مردم و مصرف کنندگان هستند اما وزیری به طور اختصاصی برای این موضوع وجود ندارد و جایگاه این وزیر در هیات دولت خالی است. نه اینکه ما از مصرف کنندگان حمایت نکنیم.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=31201

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.