• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

زور تحریم به تجارت مرزی دروازه ایران به اروپا نرسید

  • کد خبر : 28857
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
زور تحریم به تجارت مرزی دروازه ایران به اروپا نرسید
آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با ترکیه است که دروازه ایران به اروپا نیز محسوب شده و مرزهای این استان با وجود تحریم های دشمنان شاهد گسترش عملیات تجاری با کشورهای همسایه است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، تجارت مرزی به ویژه صادرات و حتی واردات هدفمند، امروزه جزو مهمترین مولفه های اقتصادی در دنیا به شمار می‌رود و همواره دولت های مختلف به دنبال افزایش سهم صادراتی و واردات هدفمند در کشور خود هستند و برنامه ریزی های ویژه ای را در این خصوص تمهید می‌کنند.

در ایران اسلامی نیز با وجود مشکل تحریم های ظالمانه اعمال شده طی سال های طولانی گذشته به ویژه ماه های اخیر و همچنین بسته شدن مرزها به علت شیوع بیماری کرونا و با هدف جلوگیری از تبادل بیماری بین ۲ طرف مرز، تلاش های گسترده ای طی ماه های اخیر برای توسعه صادرات صورت گرفته که مرزهای آذربایجان غربی در این راستا جزو فعال ترین ها بوده اند.

وجود ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک، پنج پایانه مرزی، هم مرز بودن با سه کشور، فعالیت ۹ گمرک مرزی و داخلی و همچنین یدک کشیدن نام دروازه اروپا از جمله مهمترین ظرفیت های تجاری آذربایجان غربی بوده که به خوبی در ماه‌های اخیر از آن استفاده شده است.

صادرات ۲۸۹ هزار تنی طی ۳ ماه اول سال ازگمرکات آذربایجان‌غربی

ناظر گمرکات آذربایجان غربی در این خصوص گفت: در سه ماه امسال، ۲۸۹ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۳۷۴ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شد که از نظر وزن ۳۳ درصد و از نظر ارزش دلاری ۲۱ درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال کاهش دارد که درحال برنامه ریزی برای افزایش مبادلات تجاری هستیم.

توحید آذربد شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرزهای استان با کشورهای همسایه در اوایل سال جاری را از مهمترین دلایل کاهش صادرات کالاهای غیرنفتی در استان برشمرد و ادامه داد: در این مدت همچنین ۴۰ هزار و ۸۴ هزار تن کالا به ارزش ۷۴ میلیون دلار از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی وارد استان شده که از نظر وزن ۷۱ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۶۰ درصد کاهش دارد.

وی، هندوانه تازه به ارزش ۳۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۰ درصد، گوجه فرنگی به ارزش ۲۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶ درصد، کولرهای آبی به ارزش ۱۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ درصد، سیب تازه به ارزش ۱۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۲ درصد به همراه لوازم خانگی به ارزش ۱۰ میلیون دلار با سهم ارزشی ۲.۷ درصد را مهمترین کالاهای صادراتی استان در سه ماهه نخست سال جاری اعلام کرد.

عراق مهمترین مقصد کالاهای صادراتی آذربایجان غربی

ناظر گمرکات آذربایجان غربی، عراق، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان را کشورهای مقصد کالاهای صادراتی استان بیان کرد و ادامه داد: عراق با بیش از ۲۴۷ هزار تن کالا بیشترین و ارمنستان با پنج هزار تن کالا کمترین مقصد کالاهای صادراتی استان به شمار می‌رود.

آذربد، ماشین‌های بسته بندی به ارزش ۱۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۶ درصد، لاستیک به ارزش ۱.۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲.۴ درصد، یراق‌ها و اتصالات به ارزش ۱.۱۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۶ درصد، اجزا و قطعات به ارزش ۰.۸۵ میلیون دلار و سهم ارزشی یک درصد به همراه محصولات فولادی به ارزش ۰.۵۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰.۷ درصد مهمترین کالاهای وارداتی به استان در سه ماهه نخست امسال از طریق گمرکات استان بود.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با بیان اینکه کالاهای وارداتی در این مدت از کشورهای ترکیه، چین، اکوادور، عراق و آلمان وارد کشور شده، گفت: ترکیه با بیش از ۲۷ هزار تن بیشترین سهم کالاهای وارداتی به کشور را به خود اختصاص داده است.

آذربد خاطرنشان کرد: از میزان صادرات سه ماهه نخست امسال ۱۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۷۳ میلیون دلار مربوط به گمرکات استان و ۱۶۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار از طریق بازارچه‌های استان انجام گرفته است.

تزانزیت ۱۴۰ هزارتن کالا از طریق گمرکات آذربایجان غربی

ناظر گمرکات آذربایجان غربی گفت: در سه ماه نخست امسال ۱۴۰ هزار و ۵۱۵ تن کالا از طریق گمرکات استان ترانزیت خارجی شد.

آذربد ارزش دلاری کالاهای ترانزیت شده خارجی از گمرکات استان را بیش از ۳۱۵ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال از نظر وزن ۴۳ درصد و از نظر دلاری نیز ۳۲ درصد به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای استان با کشورهای همسایه ابتدای سال کاهش نشان می‌دهد.

رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی در مرزهای آذربایجان‌غربی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: همه پروتکل‌های بهداشتی در راستای مقابله با شیوع بیماری کرونا در مرزهای استان رعایت می‌شود که در این راستا، گیت‌های ضدعفونی ورودی و خروجی در پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی راه اندازی شده است.

ارسلان شکری اضافه کرد: البته تا اطلاع ثانوی تردد در پایانه های مرزی آذربایجان‌غربی به صورت محدود انجام می‌شود.

وی از کاهش قابل توجه تردد مسافر از پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و بیان کرد: این امر به دلیل بسته بودن مرزها در راستای اقدامات پیشگیرانه جلوگیری از بیماری کرونا بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: در این مدت، بیشترین تردد مسافر مربوط به ورود چهارهزار و۸۶۰ مسافر ایرانی از پایانه مرزی بازرگان بوده است.

شکری اظهار کرد: در صورت تصمیم مقام‌های عالیرتبه ۲ کشور ایران و ترکیه برای بازگشایی کامل و تردد در پایانه های مرزی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی آمادگی لازم دارد تا با همکاری نهادهای بهداشتی و درمانی استان نسبت به تردد مسافران و کامیون‌ها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اقدام کند.

صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری از خوی به کشورهای اروپایی

فرماندار خوی نیز در بازدید از گمرک‌های این شهرستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون با وجود محدودیت های تجاری، ۲۵۰ میلیون دلار کالا از طریق مرزهای این شهرستان به کشورهای همسایه و اروپایی صادر شده است.

امیر تیموری افزود: این میزان درآمد صادراتی با صدور ۱۱۸ هزار تن کالا به دست آمده است.

وی اضافه کرد: این میزان از نظر وزنی ۲ برابر و از نظر ارزش ریالی، پنج برابر مدت زمان مشابه سال گذشته بوده است.

فرماندار خوی بیان کرد: یکی از مهمترین ظرفیت های صادراتی این شهرستان، وجود گمرک ریلی است که در آذربایجان غربی بی نظیر بوده و در کشور نیز نظایر بسیار کمی دارد.

تیموری گفت: سهم گمرک ریلی رازی خوی از صادرات امسال ۱۰۰ هزارتن انواع کالا به ارزش ۲۳۳ میلیون دلار بوده که با استفاده از ۲ هزار و ۴۰۰ واگن قطار با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی به خارج از کشور صادر شده است.

وی افزود: همچنین در این مدت ۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار از گمرک داخلی خوی صادر شده که نیمی از آنها تولیدات واحدهای صنعتی آذربایجان غربی بوده است.

وی عمده مقصد کالاهای صادراتی این گمرک را کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه از جمله امارات و کشورهای اروپایی اعلام کرد و افزود: انواع ایزوگام، آب میوه، کنسانتره میوه، سنگ معدنی، انواع بیسکویت، نمک و محصولات کشاورزی از جمله کالاهای صادراتی بوده است.

با توجه به این آمار و ارقام، فعالیت مرزهای آذربایجان غربی با وجود کرونا و تحریم، مناسب بوده ولی انتظار می‌رود تا با اتمام وضعیت شیوع این بیماری، این روند به مراتب بهتر شود.

آذربایجان‌غربی مرز مشترک با عراق، ترکیه و نخجوان دارد و یکی از مهمترین استان‌های کشور در صادرات و واردات کالا به شمار می‌رود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=28857

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.