• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

ساخت یادمانی برای «شهدای راه‌آهن»/ مردم در طرح و ایده شریکند

  • کد خبر : 29101
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
ساخت یادمانی برای «شهدای راه‌آهن»/ مردم در طرح و ایده شریکند
مردم در طرح و ارائه ایده برای مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن» شریک هستند چون هر کسی ذهنیتی خاص نسبت به شهدای راه‌آهن و نقش آن‌ها در دوران جنگ تحمیلی دارد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از مهر ، علی یزدانی کارگردان و مجری طرح مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن» درباره برگزاری این رویداد هنری گفت: طی تصمیمی قرار شد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سمبل و نشانی برای شهدای خود داشته باشد و پس از طرح این موضوع، تصمیم گرفتیم تا آن را در قالب یک مسابقه هنری اجرایی کنیم که طی یک فراخوان ملی از هنرمندان دعوت کردیم تا در این زمینه مشارکت کنند.

وی تاکید کرد: قرار شد از آشنایی مردم با راه آهن استفاده کنیم و مردم را برای ایجاد یک اثر فاخر با موضوع شهدا در این رویداد فرهنگی شریک کرده و پای کار بیاوریم تا کاری درخور شأن و منزلت شهدای راه‌آهن تولید شود و بتوانیم در این اثر به‌درستی نقش و عملکرد راه‌آهن را در قالب یک اثر هنری به تصویر بکشیم.

به گفته یزدانی، آثاری که هنرمندان و علاقمندان برای ما ارسال می‌کنند صرفاً نباید به هنر مجسمه‌سازی بپردازد بلکه در متن فراخوان ذکر شده آثار مبتنی بر طراحی بنا و یادمان شهدا و ایثارگران شرکت راه‌آهن است و هر فردی که به این حوزه علاقمند است، می‌تواند اثر خود را در قالب‌های مختلفی چون طراحی ماکت، اثر گرافیکی، تندیس یا ساخت یک یادمان ارائه کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه راه‌آهن در این زمینه بین دوایر دولتی به‌شکل پیشگام این حرکت را انجام می‌دهد، این کار، کار ارزشمند فرهنگی و هنری به حساب می‌آید که مردم را نیز شریک می‌کند. در واقع این مسابقه از تضارب آرای مختلفی بهره می‌گیرد چراکه هر کسی دیدگاه و ذهنیتی خاص نسبت به شهدای راه‌آهن و نقش آنها در دوران جنگ تحمیلی دارد.

مجری طرح مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن» در مورد مشکلات و موانع سر راه این مسابقه توضیح داد: برگزاری چنین مسابقه‌هایی نیازمند یکسری زیرساخت‌های حساب‌شده و مشخصی است؛ شرایط اقتصادی پیش‌رو یکی از مشکلاتی است که با آن مواجهیم و دیگر چالش پیش‌رو، شیوع ویروس کرونا است که برگزاری مسابقه و فعالیت‌ها را با اختلال مواجه کرد و موجب شد تا برخی از آیتم‌های مسابقه چون برگزاری اختتامیه را لغو کنیم. یکی دیگر از این مشکلات، بحث زیرساختی اجرای مسابقه بود که توانستیم با بضاعت راه‌آهن در بحث آی تی مقدمات آن را فراهم کنیم. در مورد مسائل اقتصادی نیز باید کاری می‌کردیم تا ضمن برخورداری مسابقه از استانداردهای لازم، مسابقه را با شرایط مالی مساعدی و بودجه کم پیش ببریم.

وی با اشاره به بهره گرفتن از داوران برند و بین‌المللی کشور برای این مسابقه، گفت: حامد نوری به‌عنوان مشاور مدیرعامل و ریاست امور ایثارگران شرکت راه‌آهن در تلاش بود که بتواند کاری استاندارد با حضور داوران برند و بین‌المللی کشور برگزار کند تا کاری در حد استانداردهای موجود انجام دهیم و از کار کلیشه‌ای دوری کنیم. به دلیل بالا بودن شأن و منزلت شهدا و جانبازان راه‌آهن، خواستاریم آثاری دقیق، ارزشمند و فاخر و درخور شخصیت این عزیزان طراحی و انتخاب شود و برای رسیدن به این هدف مشقت‌های فراوانی در مسیر وجود داشت.

یزدانی درباره میزان استقبال و مشارکت در این مسابقه بیان کرد: استقبال از اجرای این مسابقه خیلی رضایت‌بخش و مورد قبول ما نیست و تاکنون نزدیک به ۱۰ اثر در قالب ماکت، طرح گرافیک و … به‌دست ما رسیده است و قطعاً تا پایان مهلت تحویل آثار، این تعداد بیشتر هم خواهد شد.

وی همچنین درباره تخصیص جوایز به برگزیدگان مسابقه توضیح داد: یکی از مسائلی چالش‌انگیز در نظر گرفتن جوایز برای برگزیدگان بود؛ در تلاش بودیم که جوایز خوبی را در این شرایط تحریم و اوضاع اقتصادی کشور برای برگزیدگان لحاظ کنیم؛ به همین دلیل با دستور مدیرعامل راه‌آهن توانستیم مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را برای نفرات اول تا سوم در نظر بگیریم؛ به این صورت که نفر اول، ۷۰ میلیون تومان، نفر دوم ۲۰ میلیون و نفر سوم ۱۰ میلیون جایزه نقدی دریافت خواهند کرد. اگر بتوانیم تا زمان اختتامیه مسابقه که ۳۱ شهریورماه است، ویروس کرونا را پشت سر بگذاریم، اختتامیه مناسب و درخوری برای برگزیدگان و تجلیل از آنها برگزار خواهیم کرد.

مجری طرح مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن» همچنین درباره انتخاب و ارزیابی طرح‌ها و آثار ارسالی نیز گفت: طرح‌ها توسط داوران بین‌المللی بررسی و ارزیابی می‌شود و امیدواریم که در همان نوبت اول به طرح موردنظر برسیم؛ اما اگر چنان‌چه که طرح موردنظر را پیدا نکنیم، مسابقه را دومرحله‌ای برگزار خواهیم کرد تا به طرح موردنظر برسیم. تاکنون هم طرح‌های رسیده، خوب و قابل توجه است اما باید تا پایان مهلت ارسال آثار صبر کرد تا طرح‌های بیشتری برای داوری ارسال شوند.

یزدانی با اشاره به اولین قدم در برپایی چنین مسابقه‌ای، گفت: قطع به‌یقین کاستی‌های حرفه‌ای در این کار وجود دارد اما این کاستی‌ها دلیل بر اینکه کار ما اشتباه است، نیست و دلایل دیگری دارد. برنامه ما این است که این مسابقه در قالب مسابقه‌ای با شرایط بومی و اقلیمی هر ایستگاه راه‌آهن برگزار کنیم. در ابتدای کار هم مشغول آزمون و خطا هستیم. اینکه راه‌آهن به‌صورت پیشگام میان دیگر دوایر دولتی برای یک موضوع ارزشی مردم را پای کار آورده، حرکتی هوشمندانه و ارزشمند است.

وی در پایان اظهار کرد: در حال استانداردسازی هستیم تا مطابق با الگوها و ارزش‌های ایرانی اسلامی کار فرهنگی انجام بدهیم تا اگر کسی از کشورهای دیگر به ایران آمد، نمادهای ارزشی و فرهنگی ما را در قالب اثر فاخر معماری مشاهده کند.

به گزارش مهر، هنرمندان تا ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن» ارسال کنند. برای اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس به پایگاه اینترنتی مسابقه مراجعه و ثبت نام کنند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29101

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.