• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

شرط اعطای مشوق‌های ریلی، نرخ بهره‌وری شبکه ریلی باشد

  • کد خبر : 958
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۳

0 (0) شرط اعطای مشوق‌های ریلی،نرخ بهره‌وری شبکه ریلی باشد اگر در شبکه ریلی یک میلیون مسافر تا الان جابه‌جا می‌شده، باید تبدیل به یک‌میلیون‌وصد نفر شود تا از روی این افزایش تعداد، سودی حاصل شده و مبلغی تحت‌عنوان اعطای مشوق‌های مالی به‌خاطر صرفه‌جویی در مصرف سوخت به شرکت‌های مسافری پرداخت شود. اما بهتر بود […]

0
(0)

شرط اعطای مشوق‌های ریلی،نرخ بهره‌وری شبکه ریلی باشد

اگر در شبکه ریلی یک میلیون مسافر تا الان جابه‌جا می‌شده، باید تبدیل به یک‌میلیون‌وصد نفر شود تا از روی این افزایش تعداد، سودی حاصل شده و مبلغی تحت‌عنوان اعطای مشوق‌های مالی به‌خاطر صرفه‌جویی در مصرف سوخت به شرکت‌های مسافری پرداخت شود. اما بهتر بود که میزان بهره‌وری را شرط اساسی برای اعطای این مشوق‌های مالی در نظر می‌گرفتند. به این ترتیب، شیوه محاسبه هم از طریق تقسیم مابه ازای تعداد مسافر بر تعداد ناوگان انجام می‌شد.

مدیرعامل شرکت مسافری رجا در مورد درآمد شبکه مسافری از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت گفت: اعطای این‌گونه مبالغ تا حد زیادی منوط به افزایش تعداد مسافر است. یعنی اگر شرکتی، ناوگان جدید وارد شبکه مسافری کند و تعداد مسافر به حد قابل قبولی نرسد، این مبلغ پرداخت نمی‌شود. به بیان دیگر، اگر در شبکه ریلی یک میلیون مسافر تا الان جابه‌جا می‌شده، باید تبدیل به یک‌میلیون‌وصد نفر بشود تا از این افزایش تعداد، سودی حاصل شود و مبلغی تحت‌عنوان اعطای مشوق‌های مالی به‌خاطر صرفه‌جویی در مصرف سوخت به شرکت‌های مسافری پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمد رجبی با بیان اینکه متاسفانه در سال گذشته میزان استفاده از قطار، افزایش چندانی را تجربه نکرد و به همین ترتیب نیز شرکت‌ها به سود آن‌چنانی‌ نرسیده‌اند، گفت: این‌ها شیوه‌های جدید کمک به شبکه ریلی است اما راه‌های بهتری هم برای این کار وجود دارد. بهتر بود که میزان بهره‌وری را شرط اساسی برای اعطای این مشوق‌های مالی در نظر می‌گرفتند که به این ترتیب، شیوه محاسبه هم از طریق تقسیم مابه ازای تعداد مسافر بر تعداد ناوگان انجام می‌شد. چراکه این کار عقلانی‌تر از وضعیت فعلی است.

رجبی افزود: در حال حاضر فقط تعداد مسافر جابه‌جا شده مهم است و مواردی مثل اینکه در سال گذشته یک تعداد مسافر با 1500 دستگاه واگن جابه‌جا شده‌اند و امسال همان تعداد تقریبا، با 1000 دستگاه واگن سفر کرده‌اند، اصلا در نظر گرفته نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت مسافری رجا، راه دیگر افزایش خدمات را ثابت نگه داشتن خدمات نوسازی ناوگان مسافری توسط دولت دانست و ادامه داد: با این شرایط که این نرخ هر روز افزایش می‌یابد و به دلیل مواردی چون «ناظر به نتیجه بودن قوانینی همچون اعطای مشوق مالی از سوی شرکت ملی نفت به شبکه مسافری»، مشخص است که بخش مسافری عقب بماند و به دلیل خدمات کمتر از جاده، مشتری‌های کمتری هم داشته باشد.

محمد رجبی افزود: اگر مبلغی از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت واقعا داده شود، نوسازی و به‌سازی ناوگان مسافری ضرورت بخش مسافری خواهد بود. اما در شرایط فعلی، وقتی که بلیت واگن نو با واگن نوسازی شده یکی باشد، قطعا شرکت‌ها انگیزه‌ای به نوسازی ناوگان نخواهند داشت. پس لازم است که شیوه پرداخت و دلایل پرداخت این مشوق ها عوض شوند.

رجبی راهکار اصلی در جهت نوسازی ناوگان را اعطای مشوق‌های جدید به شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: تصور کنید اگر قیمت واگن نو سه میلیارد تومان باشد، قیمت یک واگن با عمر 25 ساله که با کمک به‌سازی هنوز می‌تواند در خط سیر باشد، 700 میلیون تومان است اما قیمت بلیت‌های هر دو آنها یکی است، حال شرکت‌ها با این اوضاع چه انگیزه‌ای برای نوسازی ناوگان خود می‌توانند داشته باشند؟

وی خاطرنشان کرد: پس بهتر است که دو سوم قیمت یک واگن نو را شرکت خریدار بپردازد و یک سوم باقی‌مانده به‌صورت اقساط پرداخت شود اما این تدابیر به منظور رونق شبکه مسافری هرگز انجام نمی‌شوند.

محمد رجبی افزود: امروز به لطف اقتصاد رقابتی، بعضا قیمت بلیت تا 30 درصد هم افزایش پیدا می‌کند. این تغییرات است که انگیزه برای مسافر ایجاد می‌کند تا با قطار سفر کند. مثلا در همین روزها که ایام پیک سفر هم نبوده، بلیت تهران-مشهد تمام شده است و پس از آن هنوز متقاضی داشت. اینها اتفاقات مبارکی هستند.

مدیرعامل شرکت رجا بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری ناوگان مسافری را دلیل مهمی بر عدم سوددهی شبکه مسافری عنوان کرد و ادامه داد: گاهاً حتی یک قطار فقط به خاطر فروش بلیت به مسافرانش است که حرکت می‌کند و گرنه این حرکت صرفه اقتصادی به همراه ندارد.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=958

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.