• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

شفافیت و هوشمند سازی، دستاورد اجرای پروژه مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی

  • کد خبر : 10335
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
شفافیت و هوشمند سازی، دستاورد اجرای پروژه مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی

0 (0) جلسه آغازین مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی در حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع، در ساختمان مرکزی راه آهن برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ نوراله بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن در جلسه آغازین […]

0
(0)

جلسه آغازین مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی در حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع، در ساختمان مرکزی راه آهن برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ نوراله بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن در جلسه آغازین مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی در حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع گفت: ماموریت اصلی معاونت توسعه مدیریت و منابع، تامین منابع است و همه منابع فیزیکی، انسانی و مالی سازمان از طریق ادارات زیر مجموعه این معاونت که تاثیر مستقیم در بهره وری سازمان دارد مورد بررسی قرار می گیرد.
وی ترکیب منابع انسانی و کیفیت آن، کمیت و کیفیت منابع مالی، نظام تامین مالی و منابع فیزیکی را از عناصر اصلی بهره وری در سازمان برشمرد و افزود: تاثیر مستقیم این عوامل در بهره وری سازمان ، مشهود است.
بیرانوند با اشاره به اهمیت معاونت توسعه مدیریت و منابع ادامه داد: با اینکه اکثر فعالیتهای شرکت راه آهن، فنی است اما نقش معاونت توسعه مدیریت و منابع در توفیق یا عدم توفیق شرکت بسیار مهم و کلیدی است.
وی با تشریح دستاوردهای پروژه مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی گفت: شفافیت فرآیندها و اقدامات جهت ارائه تصویر روشن از سازمان، محاسبه پذیری و پاسخگویی به ذینفعان و هوشمند سازی سازمان از طریق فراهم کردن بستر دیجیتالی کردن فعالیتها از جمله این دستاوردهاست.
افزایش ثروت وخلق ارزش، اولویت سازمان ها
محمد رضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع نیز ضمن بیان اهمیت جایگاه سازمانی معاونت توسعه مدیریت و منابع در شرکت راه آهن و تشکر از زحمات تمامی همکاران خود در این حوزه گفت: امروز در دنیا، مدیران بنگاه ها و سازمان ها در پی دستیابی به خلق ارزش و افزایش ثروت سازمان خود هستند در حالی که در گذشته چنین نبود و مدیران برای به دست آوردن سود بیشتر تلاش می کردند.
وی افزود: سود حسابداری ذاتا محدودیت هایی دارد که از آن جمله می توان به برنامه ریزی کوتاه مدت، دستکاری سود و همچنین عدم انعکاس خلاقیت و ابتکارات سازمان اشاره کرد و در چنین وضعیتی است که امروز بر افزایش ثروت سازمان و خلق ارزش بیشتر تاکید می شود.
نصرت نظامی ادامه داد: ارزش شرکت زمانی افزایش می یابد که سازمان ها علاوه بر کسب منفعت مادی، اقدامات، تولیدات و یا خدماتشان نزد مشتریانشان ارزشمند و مفید باشد.
نصرت نظامی با بیان اینکه خلق ارزش در شرکت از طریق بازدهی و ریسک در شرکت محاسبه می شود ادامه داد: خلق ارزش باید بر پایه ریسکی معقول با حداکثر بازدهی باشد.
وی با تعریف ریسک عملیاتی گفت: ریسک عملیاتی، ریسکی است که در زمره ریسک غیر مالی است و به این معنی است که سازمان کارش را به خوبی انجام نمی دهد و یا ماموریت های سازمان به درستی انجام نمی شود که این امر موجب تنزل موقعیت شرکت نزد مشتریان می شود و به تبع آن درآمد سازمان کاهش یافته و تولید زیان می کند و به دنبال آن، ریسک نقدینگی، کندی عملیات و در نهایت سازمان به ورطه انحراف و ورشکستگی سوق پیدا می کند.
به گفته نصرت نظامی؛ ریسک عملیاتی به صورت پیوسته اتفاق می افتد و سازمان را به ورشکستگی می کشاند.
وی به بیان مدیریت ریسک عملیاتی پرداخت و گفت: باید فرآیندها و اقدامات کیفی را با شاخص های کمی به اقدامات اجرایی تبدیل کنیم و برای اجرایی کردن این مفاهیم، ابزار بسازیم و با تعریف آن در بستر فناوری اطلاعات، به راه حل های مبتکرانه جهت پوشش ریسک و رسیدن به اهداف دست یابیم.
وی از همکاران زیر مجموعه خود خواست در اجرا و پیاده سازی پروژه مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی، همکاری حداکثری را با مشاور پروژه انجام دهند.
احصا فرآیندها
از سوی دیگر مسعود سیف پورمدیرکل دفتر فن آوری ارتباطات و اطلاعات نیز در این جلسه گفت: بودجه، نیروی انسانی، تجهیزات، تکنیک ها و استانداردها موجب به ثمر نشستن یک فرآیند می شود.
وی ادامه داد: شالوده هر فعالیتی در دنیای مجازی و فناوری اطلاعات، فرآیند است. ابتدا باید فرآیندها را جمع آوری و احصا کرد تا با شناخت دقیق آنها ، به اهداف مورد نظر رسید.
در ادامه این جلسه نجفی دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و مشاور پروژه، کارگاه آموزشی با مفاهیم مدیریت فرآیندهای سازمانی را برگزار کرد و پس از آن نیز کارگاه صحه گذاری چارت و استخراج کارکردهای این پروژه برگزار شد.
گفتنی است؛ این پروژه که با همکاری دفتر فن آوری ارتباطات و اطلاعات و مشاوری از دانشگاه صنعتی شریف انجام شده در تمامی معاونت های شرکت راه آهن اجرایی شده و گام بعدی این پروژه، ادارات و دفاتر حوزه مدیرعامل است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=10335

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.