• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

ظرفیت قطار‌های قم- تهران افزایش‌یافته است

  • کد خبر : 24464
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸
ظرفیت قطار‌های قم- تهران افزایش‌یافته است
اعتمادگفت: در سه سال گذشته، حمل‌ونقل مسافر از طریق خطوط ریلی این استان حدود ۲ برابر افزایش‌یافته است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،محسن اعتماد مدیرکل راه‌آهن قم گفت: سال ۹۵، یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر از طریق راه‌آهن قم جابه‌جا شدند که اکنون این تعداد به بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تَن رسیده است.

اعتماد اضافه کرد: روزانه ۶ رام قطار رفت‌وبرگشت قم- تهران و سه رام قطار رفت‌وبرگشت قم- مشهد مسافران را بین این شهر‌ها جابه‌جا می‌کند.

مدیرکل راه‌آهن قم بابیان این‌که نرخ بلیت قطار قم- تهران ۴۰ هزار ریال می‌باشد، ادامه داد: ظرفیت قطار‌های قم- تهران نسبت به سال‌های گذشته افزایش‌یافته و ضریب اشغال آن به‌طور میانگین بیش از ۸۰ درصد است.

او در ادامه بابیان این‌که راه‌آهن سریع‌السیر خواسته عموم مردم است، عنوان کرد: سال گذشته طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان به معاونت ساخت و توسعه راه‌ها و راه‌آهن وزارت راه و شهرسازی محول شد.

اعتماد ضریب اشغال قطار قم- مشهد را بیش از ۹۰ درصد عنوان و بیان کرد: قطار‌هایی که به سمت جنوب کشور حرکت می‌کنند ازجمله تهران- شیراز، یزد، بندرعباس، اصفهان و کاشان در ایستگاه قطار محمدیه قم توقف می‌کنند و در برخی قطار‌ها نیز سهمیه‌ای ویژه یا شناور برای مسافران قمی در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن قم اضافه کرد: درصورتی‌که ایستگاه قطار سریع‌السیر در خارج از قم مستقر شود، یک ساعت طول خواهد کشید تا مسافران به مرکز شهر قم برسند، درصورتی‌که ظرف مدت ۴۰ دقیقه از تهران به قم خواهند رسید!

اعتماد بابیان این‌که این طرح فرصت خوبی برای بهره‌مندی قم از قطار سریع‌السیر است، افزود: مسئولان قم که درزمینهٔ نحوه گذر راه‌آهن سریع‌السیر از قم تصمیم‌گیری می‌کنند، هنوز به نظر واحدی در این زمینه نرسیده‌اند و البته نظر قالب در این خصوص استقرار ایستگاه در خارج از شهر است.

او ادامه داد: ایستگاه قطار سریع‌السیر باید در نقطه‌ای راه‌اندازی شود که زائران بیشترین منفعت را ببرند، همانند ایستگاه مرکزی راه‌آهن که در فاصله ۸۰۰ متری حرم حضرت معصومه (س) قرار دارد.

راه‌آهن قم در حال حاضر ۵۰۹ کیلومتر خط اصلی، ۳۰ کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و ۵۰ کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از ۱۵ ایستگاه است.

اتصال و ارتباط با خطوط راه‌آهن اصفهان، اراک و محور جدید و قدیم تهران، ورود و خروج بیش از ۲۸ هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از ۱۵ هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روزانه ۵۰ رام قطار مسافری و ۳۰ رام قطار باری و واقع‌شدن در مرکز کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور از ویژگی‌های راه‌آهن قم می‌باشد.

قرار داشتن ایستگاه راه‌آهن قم در مرکز شهر در فاصله نزدیک به حرم حضرت معصومه (س) و عبور خط راه‌آهن از داخل شهر و امکان پیاده‌سازی TOD و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در راستای توسعه خدمات شهری از دیگر ویژگی‌های راه‌آهن قم است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=24464

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.