• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

عبور اقتصاد مقاومتی از مسیر راه‌های ارتباطی چهارمحال و بختیاری

  • کد خبر : 27811
  • ۰۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
عبور اقتصاد مقاومتی از مسیر راه‌های ارتباطی چهارمحال و بختیاری
طرح‌های راهسازی چهارمحال و بختیاری بیشترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی این استان را به خود اختصاص داده که با تکمیل این طرح‌ها با عزم دولت دوازدهم گام بزرگی در مسیر توسعه‌یافتگی این استان برداشته می‌شود.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، راه‌ها در امر توسعه اقتصادی هر منطقه سهم کلیدی بر عهده دارد چراکه توسعه بخش کشاورزی، صنعت، گردشگری و سایر مولفه‌های توسعه و شکوفایی منطقه مرهون پیشرفت در حوزه راه‌سازی است و این در صورتی خواهد بود که این حوزه حالت فعال و پویایی به خود گیرد و از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار باشد.

راه‌های ارتباطی یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی به سبب ایفای نقش زیربنایی در این پروسه حائز اهمیت است، هرچند توسعه راه‌های ارتباطی به تنهایی عامل توسعه یک جامعه نیست اما نباید از خاطر دور داشت که یکی از عناصر کلیدی در توسعه اقتصادی، وجود محور مناسب برای سهولت در امرحمل و نقل است. در همین راستا جوامعی که نسبت به این مهم غفلت ورزند از قافله پیشرفت و توسعه بازمی‌مانند.

از سوی دیگر نگاهی به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بخوبی نشان می‌دهد که تحقق بیشتر اهداف تبیین شده در این سند به صورت مستقیم و غیرمستقیم منوط به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل است.

وجود شبکه ایمن و سراسری راه‌ها در شرایط تحریم سبب توزیع عادلانه کالا و خدمات به تمامی نقاط کشور می شود و ارتباط استان‌ها با یکدیگر را به خوبی تسهیل می‌کند که این موضوع نقش مهمی در تحقق توسعه متوازن برعهده دارد.

این مهم برای استان‌های کمتربرخوردار که در سال‌های گذشته با کم لطفی در توزیع اعتبارات و ایجاد زیرساخت‌های مناسب توسعه مواجه بوده از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های کشور است که با وجود موقعیت جغرافیایی مهمی که در اتصال کریدور مرکزی به جنوب کشور دارد، سال‌ها است که از نعمت زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل محروم بوده است.

چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های کشور است که با وجود موقعیت جغرافیایی مهمی که در اتصال کریدور مرکزی به جنوب کشور دارد اما سال‌ها است که از نعمت زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل محروم بوده به طوریکه این استان از معدود استانهایی است که به شبکه سراسری ریلی کشور متصل نیست و ایجاد شبکه راه‌آهن در این منطقه از کشور از آرزوهای دیرین مردم به شمار می‌رود.

از سوی دیگر این استان آنطور که باید از بزرگراه‌ها و جاده‌های چهارخطه مناسبی برخوردار نیست و همین موضوع سالانه تصادفات بسیاری را در محورهای ارتباطی این استان برجای می‌گذارد.

از سه هزار و ۳۷۲ کیلومتر راه در چهارمحال و بختیاری، ۲۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۷۶۱ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار  ۳۶۹ کیلومتر راه روستایی است.

این استان با وجود اینکه یک درصد مساحت کشور را دارد اما حلقه ارتباط استان‌های خوزستان و اصفهان به عنوان قطب‌های انرژی و صنعت کشور به شمار می‌رود که کم‌توجهی به این ظرفیت در سالهای گذشته مانع بهره‌برداری مناسب از آن شده است.

واقع امر این است که بخشی از توسعه اقتصادی چهارمحال و بختیاری در بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل گرفتار شده که در سال‌های اخیر به همت دولت تدبیر و امید بخشی از این چالش برطرف شده و به گفته مسئولان، بخش زیادی ازطرح‌های حوزه راه استان با تخصیص اعتبارات مناسب بهره‌برداری می‌شود و کام مردم استان در سال پایانی دولت دوازدهم با تکمیل بسیاری از پروژه‌های راهسازی شیرین می‌شود.

بهره‌برداری از چهارخطه شهرکرد- بروجن-لردگان تا پایان سال

مهمترین و نخستین پروژه تعریف شده در این حوزه چهارخطه شهرکرد- بروجن- لردگان است که با تلاش‌های صورت گرفته این محور تا پایان سال تکمیل و به بهره‌برداری می‎رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بیشترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان در حوزه راه است، اظهار داشت: مهمترین و نخستین پروژه تعریف شده در این حوزه، طرح چهارخطه شهرکرد- بروجن- لردگان است که با تلاش‌های صورت گرفته این محور تا پایان سال تکمیل و به بهره‌برداری می‎رسد.

حسینعلی مقصودی افزود: اجرای این طرح معطل پنج کیلومتر معارض در قطعه سفیددشت به فرادنبه بود که این مشکل هفته گذشته برطرف شد و زمین‌های محور از سوی مالکان خریداری شده است و این قطعه در هفته دولت به بهره‌برداری می‎رسد.

وی تصریح کرد: ۸ کیلومتر نیز در محور سه راهی امام قیس تا گردنه کره‌بس لردگان باقی مانده است که تا پایان سال تکمیل می‌شود به طوریکه در این محور ۲ تونل و یک پل بزرگ تعریف شده است که تونل اول به طول ۷۰۰ متر حفاری شده است و پیمانکار در حال کار است وبرای تونل دوم نیز به طول یک هزار و ۷۰۰ متر به تازگی پیمانکار مشخص شده است.

مقصودی با بیان اینکه محور ارتباطی شهرکرد- بروجن- لردگان مهمترین مسیر ارتباطی استان و بخشی از شریان ارتباطی فلات مرکزی به جنوب کشور است، افزود: در برخی روزها بیش از ۳۰ هزار وسیله نقلیه که بیشتر ماشین‌های سنگین است از مسیر عبور می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این طرح ارتباطی مهم، نه تنها در کاهش تصادفات در یکی از پرحادثه‌خیزترین محورهای ارتباطی استان بسیار موثر واقع می‌شود بلکه در کوتاه‌تر شدن مسیر و توسعه اقتصادی استان نقش مهمی ایفا می‎کند.

پایان انتظار مردم استان با نواختن سوت قطار در سال ۱۴۰۰

مقصودی از تسریع در روند اجرایی طرح راه‌آهن استان خبر داد و گفت: اجرای این طرح با تزریق اعتبارات مناسب از سال ۹۷ شتاب بیشتری به خود گرفت به طوریکه دولت در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص داد و امسال نیز ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن درنظر گرفته شد که در سه ماهه نخست امسال ۱۰۰ درصد این اعتبارات تخصیص داده شد.

وی با بیان اینکه طرح راه آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد به طول ۹۰ کیلومتر در سه قطعه در حال اجرا است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال عملیات زیرسازی و احداث ایستگاه‌ها تکمیل شود و سپس عملیات روسازی آن تا پایان تیر ۱۴۰۰ به پایان برسد و ریل‌گذاری این طرح تا پایان سال آینده تکمیل ‌شود.

با عزم دولت و اعتبارات خوبی که از سوی سازمان برنامه و بودجه به طرح راه‌آهن استان تخصیص یافته، این مطالبه تا پایان سال آینده محقق می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری، تحقق مطالبه اتصال به شبکه ریلی کشور را دست‌یافتنی عنوان کرد و گفت: با عزم دولت و اعتبارات خوبی که از سوی سازمان برنامه و بودجه به طرح راه‌آهن استان تخصیص یافته تا پایان سال آینده این مطالبه محقق می‌شود.

مقصودی خاطرنشان کرد: بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح راه‌آهن استان نیاز است که بخش زیادی از این اعتبار با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تامین می‌شود.

وی، طرح اردل- دوپلان ( تونل گرمیزه) را از دیگر طرح‌های اقتصاد مقاومتی حوزه راه و شهرسازی استان برشمرد و گفت: این طرح نیز از طرح‌های بسیار مهم استان به شمار می‌رود که عملیات خاکبرداری طرفین محور انجام شده و از آنجاکه در مسیر شهرکرد به ایذه قرار دارد راه دسترسی از شهرستانهای اردل و کیار به استان خوزستان را فراهم می‌کند و طول این مسیر را ۲۵ کیلومتر کوتاه می‌کند.

مقصودی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این طرح که از سال ۷۶ مطرح شد ،به طور واقعی از سال ۸۷ شروع شد و از آنجاکه در اوایل از محل اعتبارات ملی بودجه مناسبی برای این طرح دیده نشده بود اجرای آن بسیار کند پیش می‎رفت اما طی ۲ سال اخیر با جذب اعتبارات مناسب، طرح از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری همچنین از پیشرفت ۸۰ درصدی کنارگذر شمالی شهرکرد خبر داد و  گفت: این طرح ظرف ۲ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مقصودی افزود: محور تیران- سامان، تونل‌های چری، زره و اصلاح برخی نواقص کمربندی سامان از دیگر طرح‌های مهم راهسازی استان است که در سال‌های اخیر از رشد اعتباری خوبی برخوردار شده و تکمیل آنها تحول بزرگی در محورهای ارتباطی استان ایجاد می‌کند.

ایمن‌سازی راه‌های استان در ردیف طرح‌های اقتصاد مقاومتی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص طرح‌های اقتصاد مقاومتی این دستگاه اظهار داشت: بهسازی محور جوزستان به ارمند به طول ۶۶ کیلومتر از جمله این طرح‌ها است که تکمیل آن نقش مهمی در تسهیل در ترددها و ایمنی این جاده پرخطر دارد.

عزیزالله روشن ادامه داد: طرح بهسازی محور گردشگری ناغان به کارون ۴ از دیگر طرح‌های اقتصاد مقاومتی راهداری استان است که قطعه نخست آن از ناغان تا دوپلان ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ظرف ۲ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و قطعه دوپلان به سمت کارون ۴ نیز ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قطعه سوم به طول ۱۸ کیلومتر در دست مناقصه است.

وی، توسعه و بهسازی راه‌های روستایی استان را از دیگر برنامه‌های مهم استان در سال جهش تولید دانست و گفت: محور شلیل- لندی که جمعیتی افزون بر ۱۰۰ خانوار را پوشش می‌دهد از راه‌های روستایی اولویت‌دار استان است که ۲۰ کیلومتر این محور خاکی است  و وزارتخانه موافقت کرده که قیر محور را تامین کند و مابقی اعتبار آن از منابع استان تامین و تا پایان سال تکمیل شود.

روشن، راه روستایی کوهرنگ تا سرآقاسید را از دیگر محورهای اولویت‌دار توسعه راه روستایی اعلام کرد و افزود: نهادهایی نظیر سپاه و بنیاد مستضعفان برای این محور روستایی قول همکاری داده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل  و نقل جاده‌ای استان در ادامه از تشدید ایمن‌سازی محورهای استان خبر داد و گفت: این عملیات شامل نصب تابلو، خط‌کشی محورها، ایجاد روشنایی و مبلمان جاده‌ای است.

روشن افزود: در صدد هستیم تا خط‌کشی محورها ظرف چندماه آینده تکمیل شود تا تمامی محورهای استان از خط‌کشی مناسب برخوردار شوند.

۳۰ طرح اقتصاد مقاومتی سهم چهارمحال و بختیاری

گسترش حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی با تاکید بر محورهای ارتباطی بین‌استانی از مهمترین طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان به شمار می‌رود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای ۳۰ طرح اقتصاد مقاومتی در استان با اعتباری افزون بر سه هزار میلیارد تومان، اظهار داشت: گسترش حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی با تاکید بر محورهای ارتباطی بین‌استانی از مهمترین این طرح‌ها به شمار می‌رود.

علی شهریارپور ادامه داد: طی سفر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه به استان در سال گذشته ۱۴ طرح اقتصاد مقاومتی استان برای پیگیری و تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های اولویت‌دار استان مصوب شد که تکمیل طرح راه آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد، تکمیل جاده شهرکرد- بروجن- لردگان و تکمیل جاده شهرکرد- ناغان- بازفت از جمله این طرح‌ها است.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و تفاهم‌نامه مبادله شده بین سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت راه و شهرسازی، قرار است با تامین اعتبار به میزان ۶۵۰ میلیارد تومان طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، طرح اتصال مرکز استان به شبکه سراسری راه آهن کشور تا بهار سال ۱۴۰۰ تکمیل شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری افزود: البته با توجه به بروز رسانی برآورد اعتبار مورد نیاز و کسری اعتبار تخصیص یافته در سال ۱۳۹۸، انتظار می‌رود تامین اعتبار مورد نیاز طی ۲ سال آینده انجام تا این طرح در موعد پیش‌بینی شده تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

شهریارپور با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ برای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان هفت هزار و ۹۶ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد، اظهار داشت: با پیگیری‌های به عمل آمده تاکنون مبلغ چهار هزار و ۱۲۴ میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص داده شده که این مبلغ معادل ۵۸ درصد اعتبار مصوب و بیشتر از میانگین تخصیص سایر طرح‌ها در سطح استان و کشور است.

وی خاطر نشان کرد: این میزان از تخصیص و سایر اقدامات و پیگیری‌های انجام شده باعث تسهیل و تسریع در عملیات اجرایی طرح‌های مصوب سفر و افزایش مناسب پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها شده است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=27811

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.