• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

عملکرد موفقیت آمیز دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی

  • کد خبر : 12424
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸
عملکرد موفقیت آمیز دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی

0 (0) «پاد» از آخرین اقدامات برای اتصال استان ها به شبکه راه آهن سراسری گزارش می دهد؛ عملکرد موفقیت آمیز دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی توسعه شبکه ریلی و اتصال مراکز استان‌ها به راه‌آهن سراسری کشور از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید بوده است و حالا بررسی اقدامات دولت در […]

0
(0)

«پاد» از آخرین اقدامات برای اتصال استان ها به شبکه راه آهن سراسری گزارش می دهد؛
عملکرد موفقیت آمیز دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی

توسعه شبکه ریلی و اتصال مراکز استان‌ها به راه‌آهن سراسری کشور از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید بوده است و حالا بررسی اقدامات دولت در این زمینه عملکرد موفقیت آمیز آن را نشان می دهد. در پنج سال گذشته تکمیل بسیاری از پروژه های ریلی که بهره برداری آن به مرور زمان خورده بود تسریع یافت که از نمونه آن می توان به افتتاح راه آهن ارومیه -مراغه پس از ۱۷ سال اشاره کرد. بررسی ها از پیشرفت پروژه های ریلی حکایت دارد. شمارش معکوس برای افتتاح راه آهن قزوین- رشت تا پیش از پایان سال آغاز شده است. پروژه راه آهن درود – خرم آباد و ساخت بزرگترین تونل خاورمیانه در آن در حال انجام است. ۳۰ ایستگاه راه آهن در مناطق مختلف در حال احداث است و توسعه قطارهای حومه ای نیز با اهتمام جدی در حال انجام است. کارشناسان عملکرد دولت برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و اتصال مراکز استان ها به شبکه سراسری را موفقیت آمیز عنوان می کنند و می گویند این اقدامات مشکلات حمل و نقل را مرتفع کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، بررسی ها نشان می دهد با توسعه حمل و نقل ریلی در چند سال گذشته روند توسعه صادرات از این طریق سریع تر شده است و این مساله اثرات مثبتی بر اشتغالزایی، اصلاح بافت مناطق استانی و کاهش مصرف سوخت داشته است. سال گذشته در بخش حمل ونقل ریلی کشور معادل ۲۵۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی شد و ایران در سال ۲۰۱۷ تجارت موفقی را تجربه کرد؛ به طوری که اتحادیه اروپا ۱۱ میلیارد یورو به ایران کالا صادر کرد و در مقابل ایران نیز ۱۰ میلیارد یورو به اروپا. این روند برای سال های آینده نیز در دستور کار است. سعید محمد زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل راه‌آهن در این خصوص گفت: «دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران، تصمیمات ویژه ای برای توسعه حمل و نقلی ریلی اتخاذ کردند وایران آمادگی سرمایه گذاری به میزان ۱۷ میلیارد دلار در این زمینه را دارد.» وی گفت: «درچهارسال گذشته بیش از ۲/۱میلیارد دلار درحوزه زیرساخت‌های حمل ونقل کشورسرمایه گذاری شده است و درچهارسال آینده برای توسعه زیرساخت های حمل ونقل ریلی کشور ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری می‌شود.»

 

افتتاح راه آهن ارومیه- مراغه پس از ۱۷ سال

عملیات اجرایی پروژه راه آهن ارومیه – مراغه که از ۱۷ سال پیش آغاز شده بود با اراده دولت تدبیر و امید از سال ۹۲ شتاب گرفت و چند هفته پیش توسط رئیس جمهوری افتتاح شد. این پروژه از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و هنگام روی کارآمدن دولت تدبیر و امید تا مهاباد اجرایی شده بود. دولت تدبیر و امید با وجود تنگنای شدید مالی کشور به دلیل تحریم ها، با نگاه امیدبخش و تحقق مطالبات تکمیل این طرح زیربنایی را دنبال کرد و افتتاح شد. چهار هزار میلیارد ریال از مجموع پنج هزار و ۱۳۱ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده در این پروژه بزرگ در دولت تدبیر و امید محقق شده است. ۸۵ کیلومتر از خط آهن مراغه – ارومیه در حوزه استحفاظی آذربایجان شرقی و بقیه در محدوده آذربایجان غربی قرار دارد و با بهره برداری آن یکی از مطالبات دیرین مردم ارومیه و دیگر شهرهای استان برآورده شد. خط آهن مراغه – ارومیه به عنوان خط واصل ارومیه به تهران دارای چهار ایستگاه اصلی در شهرهای میاندوآب، مهاباد، نقده و ارومیه است و ایستگاه ارومیه با ۱۶ هزار مترمربع وسعت از بزرگترین ایستگاه های راه آهن کشور محسوب می شود.

 

شمارش معکوس برای افتتاح راه آهن قزوین- رشت

خط آهن ۱۶۵ کیلومتری قزوین – رشت به صورت یک خطه برای حمل بار و مسافر از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین آغاز و با عبور از منطقه کوهین، لوشان، منجیل، رودبار و امامزاده هاشم به شهر رشت می‌رسد. ۵۰ درصد این خط در دشت، ۱۰ درصد آن در تپه ماهور و ۴۰ درصد در مناطق کوهستانی قرار گرفته و ۸۰ پل به طول ۱۳ هزار متر و پنجاه و سه متر و تونل به طول ۲۲ هزار متر از مشخصات فنی این پروژه ملی است. عملیات ریل گذاری این محور از سال ۹۱ آغاز شد و با تکمیل آن هم اکنون این مسیر ریلی که مرکز استان گیلان را به شبکه سراسری ریلی کشور متصل می کند، آماده بهره برداری است. احداث این پروژه ملی به لحاظ حمل و نقل بار و مسافر و اتصال استان گیلان به شبکه ریلی و به دلیل ایجاد یک کریدور ریلی بین المللی در مسیر شمال به جنوب برای صادرات و ترانزیت کالا از خلیج فارس به طرف روسیه کشورهای آسیای میانه و اروپا از اهمیت زیادی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

 

آخرین وضعیت پروژه راه آهن درود – خرم آباد

راه آهن درود- خرم آباد نیز از دیگر پرژوه های دولت تدبیر و امید است که از سال ۹۳ آغاز شده و هم اکنون این پروژه ۱۱۴ کیلومتری پیشرفت بیش از ۴۰ درصدی داشته است. این پروژه در حدود ۳۲ کیلومتر تونل اصلی و اضطراری دارد و طویل ترین تونل خاورمیانه در این پروژه در حال ساخت است. با تکمیل آن هم خوزستان و هم لرستان به شبکه سراسری راه آهن متصل می شوند.

 

اقدامات دولت برای توسعه قطارهای حومه ای

توسعه قطارهای حومه ای یکی دیگر از برنامه های دولت در پنج سال گذشته بوده است. مازیار یزدانی، معاون فنی و زیربنایی راه آهن با تاکید بر اولویت دهی به توسعه قطارهای حومه ای گفت: «تهران-گرمسار (به طول ۱۱۴ کیلومتر)، تهران-قزوین و تهران-پرند سه پروژه مهم قطار حومه ای پایتخت هستند که دو پروژه اول ۸۰ درصد و قطار تهران-پرند ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.»

وی با ابراز امیدواری به بهره برداری قطار تهران-گرمسار و تهران-هشتگرد در امسال گفت: «مسیر هشتگرد-پیشوا در حال اتمام است.» یزدانی افزود: «امسال برنامه ریزی کرده ایم امسال ۱۰۸ کیلومتر را بسازیم که در مجموع با ساخت ۵۰۰ کیلومتر ۴۰ میلیون تن به ظرفیت حمل شبکه ریلی اضافه می کند.»

همچنین خبرها حاکی از آن است که ۳۰ ایستگاه راه آهن نیز در حال احداث است. سیدمحمد موسوی، مدیرکل خط و سازه های فنی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی با بیان این مطلب گفت: «ساخت این ایستگاه ها علاوه بر اینکه مشکل حمل و نقل را مرتفع می کند، بافت مناطق را نیز تغییر داده و آنها را از بن بست خارج می کند.»

 

امیدواری برای حل مشکلات اقتصادی مردم منطقه

ایران به دلیل واقع شدن در مسیر کریدورهای اصلی ترانزیت از موقعیت ممتازی برخوردار است و داشتن ساحل آبی و مرز خشکی گسترده، وجود بنادری که به‌صورت بالقوه توانایی قرارگرفتن بین بنادر بزرگ دنیا را دارا هستند، وجود ارتباط کالایی زیاد بین کشورهای اطراف ایران که ترانزیت آنها از ایران را توجیه می‌کند، داشتن چندین منطقه آزاد تجاری به‌خصوص در منطقه خلیج‌فارس؛ وجود شبکه گسترده جاده‌ای درکشور، قیمت پایین سوخت و حامل‌های انرژی در ایران و شبکه مناسب حمل‌ونقل ریلی در کشور، همگی ایران را به عنوان کشوری تجاری- لجستیکی بالقوه در دنیا و منطقه قرار داده است و بر این اساس رویکرد دولت به توسعه شبکه ریلی است.

اتصال استان ها به شبکه سراسری راه آهن در دولت تدبیر و امید، امیدواری مردم این مناطق برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی شان را در پی داشته است و انتظار می رود با تامین منابع مالی، روند توسعه شبکه ریلی در کشور بیش از پیش سرعت گیرد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=12424

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.