• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

عملیات اجرایی زنجیره فولاد و پتروشیمی دوم کردستان آغاز می‌شود

  • کد خبر : 25959
  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴
عملیات اجرایی زنجیره فولاد و پتروشیمی دوم کردستان آغاز می‌شود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: به زودی عملیات اجرایی دو طرح بزرگ زنجیره فولاد و پتروشیمی دوم استان شروع خواهد شد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از فارس، بهرام نصراللهی‌زاده  اظهار داشت: در مجموع سال ۹۸ سال ویژه و سختی از لحاظ اقتصادی بود در همان ابتدای سال با بارندگی‌های گسترده و وقوع سیل در نقاط مختلف کشور روبرو بودیم که استان کردستان هم درگیر این موضوع شد و در پایان سال هم با بحران شیوع کرونا مواجه شدیم که همه مسائل را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی افزود: از طرف دیگر سال گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه بدخواهان و دشمنان نظام با محدودیت شدیدی در منابع و مسائل اقتصادی روبرو بودیم اما امروز که کارنامه سال ۹۸ را نگاه می‌کنیم در کنار همه سختی‌هایی که در کشور وجود داشت و دارد، اقدامات شاخص و خدمت‌رسانی‌های بسیار خوبی برای توسعه، عمران و آبادانی استان صورت گرفته است گرچه تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان اذعان داشت: شاخص‌ترین اقدامات دولت در کردستان در حوزه زیرساخت‌ها و زیربناها بود که بیشتر نیازهای اصلی استان  را هدف قرار داد و توسعه استان را تسهیل می‌کند.

صرف بیشترین هزینه‌های دولت در حوزه راه و ارتباطات استان

به گفته وی، در طول سال گذشته محور اصلی در کردستان که در دستور کار دولت بود حوزه راه و ارتباطات بود که انرژی بسیار زیادی در این زمینه صرف شد و بسیاری از منابع ما در این محور هزینه شد.

نصراللهی‌زاده تصریح کرد: البته همه می‌دانیم که کارهای بزرگ و زیربنایی در یک بازه زمانی طولانی به نتیجه می‌رسد یعنی پروژه‌های بزرگ قاعدتا در یک سال به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

وی ادامه داد: در حوزه راه و ارتباطات یکی از برنامه‌های مهم دولت، اتصال مراکز استان‌های کشور به شبکه ریلی سراسری و بین‌المللی بود و با توجه به اینکه ما جزو استان‌هایی هستیم که هنوز به شبکه ریلی وصل نشدیم لذا مهم‌ترین و بیشترین انرژی ما برای اتصال سنندج به شبکه ریلی کشور صرف شد.

هزینه ۳۹۰ میلیاردی برای پروژه راه‌آهن سنندج

امروز پروژه راه‌آهن تهران ـ همدان ـ سنندج، تا همدان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و در این راستا سال ۹۸ در استان کردستان کار بی‌سابقه و بی‌نظیری در تاریخ استان انجام شد بطوریکه در سال ۹۷ حدود ۳۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده بود اما در سال ۹۸ با توجه ویژه ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور که بصورت ویژه این پروژه را پیگیری می‌کنند این پروژه فعال‌تر شد و در قانون بودجه حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شد.

وی خاطرنشان کرد: ابلاغیه بودجه این پروژه حدود ۱۳۰ میلیارد بود اما در عمل در سال ۹۸ حدود ۳۹۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است که به عبارتی بیش از سه برابر اعتبار بودجه و بیش از ۱۳ برابر اعتباری که در سال ۹۷ هزینه شده بود.

نصراللهی‌زاده در ادامه گفت: خوشبختانه امروز پروژه راه‌آهن پیشرفت بسیار خوبی دارد،  عملیات اجرای ایستگاه سنندج در پایان سال شروع شد اما برای عملیات ریل‌گذاری پیمانکار انتخاب و قرارداد منعقد شده و قرار شد هم از طرف همدان و هم از طرف سنندج ریل‌گذاری شروع شود، البته مقدمات کار فراهم شد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا کار متوقف شده ولی مطمئنا بعد از اینکه شرایط عادی شود کار شروع می‌شود.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان، یکی دیگر از پروژه‌های مهم حوزه راه و ارتباطات، راه‌های اصلی استان است که کریدور شمالغرب به جنوب که حدود ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان قرار گرفته از جمله آنهاست.

وی اضافه کرد: از این ۳۲۰ کیلومتر حدود ۱۵۰ کیلومتر آن در حال حاضر تبدیل به بزرگراه شده و حدود ۱۵۰ کیلومتر دیگر نیز در دست اقدام است.

وی یادآوری کرد: در سال ۹۷ برای این‌ پروژه ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه در نظر گرفته شد در حالیکه در سال ۹۸ این رقم به ۱۹۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

هزینه ۴۰ میلیاردی برای جاده گردنه صلوات‌‌آباد سنندج

نصراللهی‌زاده گفت: همه می‌دانیم گردنه صلوات‌آباد سنندج گره ارتباطی کردستان به پایتخت کشور است و حدود ۲۰ کیلومتر آن بسیار صعب‌العبور و  پرهزینه است لذا به عنوان یکی از پروژه‌های مهم استان در دستور کار ما قرار گرفت و در سال ۹۸ حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار داشت اما حدود ۴ برابر آن یعنی ۴۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد و در حال حاضر حدود ۵۰ درصد آن زیر بار رفته و بقیه آن در چند ماهه اول سال‌جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از پروژه‌های مهم استان در حوزه راه و ارتباطات، جاده سنندج ـ مریوان است، این جاده هم از لحاظ تردد مردم مریوان و هم از لحاظ ارزش اقتصادی آن به دلیل اینکه در ادامه این مسیر، مرز رسمی باشماق مریوان که دومین مرز ترانزیتی کشور با حدود  ۶ میلیارد دلار ترانزیت در سال است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نصراللهی‌زاده خاطرنشان کرد: این پروژه، جزو پروژه‌های بسیار مهم استان است که علیرغم اینکه از دهه هشتاد شروع شده بود اما کار آن به کندی پیش می‌رفت لذا در دو سال اخیر و بویژه در سال ۹۸ اقدامات بسیار خوبی در این راستا انجام شد.

وی یادآوری کرد: تونل بزرگ گاران که طولانی‌ترین تونل غرب کشور است با حدود ۱۹۰۰ متر حفر شد و کارهای تاسیساتی آن در حال  انجام است این پروژه هم در سال ۹۸ بیش از سه برابر اعتبار مصوب یعنی ۸۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان اذعان داشت: پروژه‌های متعدد دیگری در حوزه راه در حال انجام است از جمله پروژه جاده بیجار ـ همدان که تقریبا تمام شده و فقط حدود ۵۰۰ متر آن در ورودی شهر بیجار باقی مانده است که به دلیل بارندگی و فصل زمستان متوقف شده است.

تکمیل پروژه فرودگاه سقز تا سال آینده

وی در ادامه عنوان کرد: یکی دیگر از پروژه‌ها در حوزه راه و ارتباطات، پروژه فرودگاه دوم استان در سقز است که برای کردستان بسیار مهم و استراتژیک است، در حال حاضر این پروژه با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است بطوری که در سال ۹۸ بخش مهمی از آن از جمله ساختمان ترمینال و ساختمان‌های جانبی تکمیل شدند و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سال آینده آماده بهره‌برداری است.

تامین منابع آبی پایدار برای ۷۰ درصد جمعیت کردستان تا سال ۱۴۲۵

نصراللهی‌زاده حوزه آب را یکی دیگر از محورهای مورد توجه جدی دولت در استان خواند و گفت: به نوعی بیشترین منابع دولتی در سال ۹۸ در این زمینه هزینه شد.

وی افزود: کردستان یکی از استان‌های پرآب کشور است به همبن منظور انتظار هست که این منابع آبی در خدمت توسعه استان قرار گیرد در همین راستا یکی از کارهای بزرگی که در این حوزه در دست اقدام بود و ادامه پیدا کرد بحث تامین آب شرب پایدار برای جمعیت استان بود.

نصراللهی‌زاده تصریح کرد: امروز خوشحالم که با اطمینان عرض کنم برای ۷۰ درصد جمعیت شهری تا افق ۱۴۲۵ منابع آبی پایدار تامین شده و تخصیص پیدا کرده است و در این راستا آب‌رسانی به برخی شهرهای استان انجام شده و برخی هم در دست اقدام است.

وی اضافه کرد: آب‌رسانی به شهر بانه از سد عباس‌آباد در سال ۹۸ اعتبار بسیار خوبی داشت و در حال حاضر پروژه در حال انجام است اما اعتباراتی که برای پروژه آب‌رسانی به شهر سقز از سد چراغ‌ویس تزریق شد بیش از ۱۰ برابر اعتبارات مصوب سال ۹۷ بود.

نصراللهی‌زاده همچنین گفت: پروژه تخصیص آب شرب سنندج از سد آزاد پروژه مهم دیگری بود که پیگیری شد و البته شهرهایی مانند قروه، بیجار،‌ دهگلان و کامیاران که ردیف بودجه نداشتند و از طرفی محدودیت جدی در افزایش پروژه به پیوست قانون بودجه در سال ۹۸ وجود داشت، دارای ردیف اعتباری شدند، با این تفاسیر خوشبختانه منابع آب شرب پایدار برای همه شهرهای استان تخصیص یافته و تصویب شده و عملیات اجرایی آنها در دست اقدام و اجراست.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان، در سال‌جاری تصفیه‌خانه آب شرب دیواندره به بهره‌برداری می‌رسد و از طرفی بخشی از نیاز آب شرب شهر مریوان از سد گاران به زودی انجام و در سال‌جاری محقق می‌شود و مردم مریوان از آب شرب مطلوب سد گاران برخوردار خواهند شد.

نصراللهی‌زاده اذعان داشت: به زودی عملیات اجرایی دو طرح بزرگ زنجیره فولاد و  پتروشیمی دوم استان شروع خواهد شد که نیاز به منابع آبی بسیار زیادی دارند لذا همین سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه آب استان انجام شده به راحتی نیاز آبی این پروژه‌های اقتصادی را تامین کرده و دغدغه‌ای از این بابت نداریم.

تبدیل بیش از ۱۶ هزار از اراضی دیم استان به آبی

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی محور اصلی، سنتی و تاریخی اقتصاد استان بوده بنابراین در این حوزه هم کارهای ارزشمندی صورت گرفته از جمله اینکه از محل مهار آب‌های مرزی ۱۶ هزار و ۸۱۰ هکتار از اراضی دیم را به اراضی آبی تبدیل کنیم که البته حدود ۷ هزار هکتار آن باغ است که کشاورزان ما درآمد بسیار خوبی از محل باغداری‌های نوین و مکانیزه کسب می‌کنند.

نصراللهی‌زاده عنوان کرد: این پروژه بسیار خوب پیش رفته و در سال ۹۸ علاوه بر آن تخصیص تا حدود ۱۰۰ هزار هکتار منابع آبی جدید که جزو مطالبات مردم بود به نتیجه رسید و در سدهایی که نیازهای شرب، کشاورزی و صنعت استان را تامین می‌کند به نتایج بسیار خوبی رسیدیم و برای تکمیل آنها در قانون بودجه سال ۹۹ اعتبارات بسیار خوبی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: برای تکمیل آب‌رسانی به اراضی پایاب سد گاران به ۱۳۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که عین همین رقم در قانون بودجه سال ۹۹ تصویب و ابلاع شد و دو سد امیرآباد و رمشت در کامیاران حدود ۱۰۰۰ هکتار اراضی جدید را زیر آب می‌برد که شبکه‌های داخل مزارع آن انجام شده و خود دو تا سد مانده بود که حدود ۹۰ میلیارد برای تکمیل آن لازم بود که خوشبختانه عین همین رقم هم مصوب شده و انشاءالله در سال‌جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.

نصراللهی‌زاده اضافه کرد: سیدسیازاخ که هم آب شرب دو شهرستان دیواندره و بیجار و همچنین آب حدود ۷ هزار هکتار از اراضی را تامین خواهد کرد، اعتبار لازم برای تکمیل آن پیش‌بینی شده است.

وی گفت: معتقدم با انجام این تعداد پروژه در حوزه آب، بتدریج شاهد استفاده از دستاوردهای اجرای این پروژه‌های مهم و حیاتی خواهیم شد و مردم استان تاثیر آنها را در تولید ثروت و ایجاد اشتعال در استان خواهند دید.

نصراللهی‌زاده اذعان داشت: در حوزه بهداشت و درمان هم کارهای خوبی در حوزه زیرساخت آن انجام شده‌ است بطوری که با آماده‌شدن بیمارستان ۲۳۵ تختخوابی سقز و تحویل موقت آن در اسفندماه به دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد که با این کار سرانه تخت بیمارستانی در کردستان حدود یک دهم درصد از میانگین کشوری بالاتر رفت.

گازرسانی جزو اقدامات شاخص استان در سال ۹۸ 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان در ادامه سخنانش اذعان داشت: ضریب نفوذ گاز در کردستان به حدود ۹۸ درصد جمعیت استان رسیده یعنی تمام جمعیت شهری و بیش از ۹۲ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند که این شاخص حدود ۱۰ درصد از میانگین کشوری بیشتر است.

وی گفت: در سال ۹۸ دو شهرستان قروه و دهگلان بصورت ۱۰۰ درصد زیرپوشش شبکه گاز طبیعی قرار گرفتند و هدف‌گذاری ما این است که در سال ۹۹ کل استان از نعمت گاز برخوردار شوند.

هزینه ۳۴ میلیاردی برای تکمیل پروژه مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری سنندج

برگزاری کنگره بزرگداشت مقام شامخ ۵۴۰۰ شهید سرافراز استان در سطح بسیار عالی با پیام مقام معظم رهبری، برگزاری کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد با پیام رییس‌جمهور و ثبت جهانی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی جهان، پیشرفت فیزیکی خوب ساخت مجتمع بزرگ فرهنگی هنری سنندج از دیگر برنامه‌های حوزه فرهنگ استان در سال گذشته بود که نصراللهی‌زاده به آن اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: ر سال ۹۸ و ۹۷ جمعا حدود ۳۴ میلیارد تومان برای پروژه مجتمع بزرگ فرهنگی هنری سنندج هزینه شد، این مجتمع جزو مطالبات جدی اصحاب هنر و فرهنگ استان و خدمت ارزنده‌ای به این حوزه است که کار آن با شتاب خوبی پیش می‌رود و تا پایان امسال باید ساختمان آن تمام شود.

کمک به شهرداری‌ها جهت تکمیل پروژه‌های عمران شهری

نصراللهی‌زاده ادامه داد: در حوزه عمران شهری هم کمک‌های خوبی به شهرداری‌ها صورت گرفته که به عنوان نمونه در شهر سنندج تکمیل بلوار کردستان و پروژه کمربندی آبیدر جزو پروژه‌های شاخص در عمران شهری سنندج بود.

وی گفت: در شهر مریوان که شهر توریستی استان با دریاچه زیبای زریبار است مردم از بحث جمع‌آوری زباله و سایت زباله در رنج و مشقت بودند بنابراین سال ۹۸ کمک قابل توجهی از منابع دولتی برای تامین تاسیسات و حل این معضل به شهرداری مریوان صورت گرفت.

ساماندهی فاضلاب سه روستای حاشیه دریاچه زریبار

نصراللهی‌زاده یادآور شد: البته یکی از اصلی‌ترین مشکلات دریاچه زریبار ورود فاضلاب انسانی به این دریاچه بود که قبلا فاضلاب ۷ روستای حاشیه دریاچه با منابع دولتی ساماندهی شد اما فاضلاب سه روستا و یک محله شهر مریوان باقی مانده بود که کارهای عمرانی و اجرایی آن هم در سال ۹۸ انجام شد و کارهای جزئی آن باقی مانده که با شروع فصل کاری به اتمام می‌رسد.

انجام کارهای زیرساختی در منطقه ویژه اقتصادی بانه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: در حوزه صنعت هم یکی از کارهای زیربنایی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه است که در فاز اول کارهای زیربنایی ۳۵ هکتار آن با اعتبارات و منابع دولتی انجام شد و امروز زمین‌های آن در حال واگذاری به واحدهای تولیدی است.

وی افزود: پروژه بعدی ایجاد شهرک صنعتی ۳۰۰ هکتاری سرنجیانه سنندج است که کارهای زیرساختی آن انجام شده است.

بهره‌برداری از سالن ۶۰۰۰ نفری سنندج در آینده نزدیک

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان در بخش پایانی سخنانش گفت: در حوزه ورزش هم سالن بزرگ ۶ هزار نفری سنندج که نوع سازه آن در کشور جزو کم‌نظیرترین سازه‌هاست، آماده شده و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد البته سالن‌های ۱۲۰۰ نفری ورزشی و پروژه‌های متعدد ورزشی دیگری در سطح استان در حال انجام است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=25959

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.