• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

قائم مقام شرکت راه آهن: مقامات شرکت دولتی راه آهن آلمان قطع همکاری با ایران را رد کردند

  • کد خبر : 8869
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷
قائم مقام شرکت راه آهن: مقامات شرکت دولتی راه آهن آلمان قطع همکاری با ایران را رد کردند

0 (0) قائم مقام شرکت راه آهن: مقامات شرکت دولتی راه آهن آلمان قطع همکاری با ایران را رد کردند وزیر راه و شهرسازی نیز در مرداد ماه سال گذشته طی سفری که به آلمان داشت ضمن بازدید از مجموعه بزرگ صنعتی زیمنس اعلام کرد: ایران و آلمان در زمینه احداث قطار سریع السیر تهران […]

0
(0)

قائم مقام شرکت راه آهن:
مقامات شرکت دولتی راه آهن آلمان قطع همکاری با ایران را رد کردند

وزیر راه و شهرسازی نیز در مرداد ماه سال گذشته طی سفری که به آلمان داشت ضمن بازدید از مجموعه بزرگ صنعتی زیمنس اعلام کرد: ایران و آلمان در زمینه احداث قطار سریع السیر تهران مشهد با هم همکاری می کنند.

به گزارش قدس آنلاین، سید کمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ابتدای هفته جاری از خروج شرکت دولتی راه آهن آلمان از ایران خبر داده بود.

این در حالی است که دولت های اروپایی عضو ۵+۱ پس از خروج یک طرفه ترامپ و دولت آمریکا از برجام، بر پایبند بودن شرکت های اروپایی به تعهدات خود نسبت به برجام بارها تأکید کرده اند.

اگرچه بسیاری از شرکت های اروپایی با آغاز دور جدید تحریم های ظالمانه علیه ایران، علی رغم داشتن قراردادهای حقوقیِ مبتنی بر قوانین تجارت بین الملل، به صورت یک طرفه از قراردادها خارج و ایران را ترک کردند، با این حال توجیه دولت های اروپایی، خصوصی بودن این شرکتها بود اما خبر خروج شرکت راه اهن دولتی آلمان(DB) در صورت صحت، شاهد دیگری است که اثبات می کند کشورهای اروپایی برخلاف وعده هایشان، هیچ اراده ای برای حفظ برجام و منافع اقتصادی ایران ندارند.

زیمنس آلمان: از تحریم های ایران تبعیت می کنیم

وزیر راه و شهرسازی نیز در مرداد ماه سال گذشته طی سفری که به آلمان داشت ضمن بازدید از مجموعه بزرگ صنعتی زیمنس اعلام کرد: ایران و المان در زمینه احداث قطار سریع السیر تهران مشهد با هم همکاری می کنند.

این در حالی است که جو کایزر مدیرعامل زیمنس آلمان اردیبهشت ماه امسال در گفت وگو با سی ان ان اعلام کرد این شرکت دیگر قادر به تحمل فشارهای آمریکا نیست و از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران تبعیت می کند.

کایزر در مصاحبه خود با CNN اضافه کرد: اولویت با نظام سیاسی است و اگر این اولویت بگوید که ما چه کار باید بکنیم ما نیز دقیقا همان کار را انجام خواهیم داد.

آخوندی: ایرباس و ای تی آر قرارداد را فسخ نکردند، مسکوت گذاشتند!

در قضیه خروج ایرباس و ای تی آر نیز دولت های فرانسه و ایتالیا علت آن را سهیم بودن آمریکا در بخشی از سهام این دو شرکت (بیش از ۱۰ درصد) عنوان کرده اند. حتی عباس آخوندی در قرائت جدیدی از خروج یکطرفه شرکت های اروپایی و غربی از ایران؛ اقدام ایرباس، بوئینگ و ای تی آر در نیمه کاره رها کردن قرارداد فروش هواپیمای نو به ایران را «مسکوت» ماندن این قرارداد و نه فسخ آن عنوان کرد!

آنچه جای تعجب دارد، خروج یکطرفه شرکت های دولتی اروپایی از قراردادهای خود با ایران است که یک نمونه بارز آن ترک ایران از سوی شرکت دولتی راه آهن آلمان (DB) و فسخ یک سویه قراردادش با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

قائم مقام شرکت راه آهن: مدیران راه آهن آلمان گفتند توضیح می دهیم

حسین عاشوری قائم مقام شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره صحت یا عدم صحت خروج آلمانی ها از قراردادهای ریلی خود در ایران اظهارکرد: شرکت DB به من اعلام کردند که خبر قطع همکاری راه آهن آلمان با ایران صحت ندارد.

وی افزود: قرار شده تا هیئت مدیره شرکت راه آهن دولتی آلمانی (DB) برای شفاف شدن این موضوع نامه ای به شرکت راه آهن ایران ارسال کند.

شهریاری: قرارداد ریلی آلمانی ها، تأمین لکوموتیو و برقی کردن خطوط بود

سید کمال الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات قرارداد همکاری راه آهن دولتی آلمان با راه آهن ایران اظهارکرد: من در جریان جزئیات این قرارداد نیستم ولی به طور کلی نحوه همکاری های ایران با غربی ها ـ عمدتا فرانسوی ها و آلمانی ها ـ در زمینه های برقی کردن، دوخطه کردن، هوشمندسازی حمل و نقل ریلی، ناوبری قطارها و تجهیزات ریلی به خصوص لوکوموتیو است.

وی ادامه داد: بعید می دانم ما با آلمانی ها در حوزه زیرساخت های ریلی قرارداد داشته باشیم چون در این بخش شرکت های ایرانی به خوبی توانسته اند از عهده آن بربیایند و دولت متعهد به توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس افزود: کشورهای اروپایی بیشتر در لفظ با ایران بازی می کنند و تلاش دارند با صدور بیانیه و سخنرانی در پشت تریبون ها از ایران حمایت کنند. همان زمانی که هنوز آمریکا از برجام خارج نشده بود هم اروپایی ها برای برجام کاری نکردند.

سیاستمداران اروپایی تحت تسلط شرکت های بزرگ هستند

وی یادآور شد: اروپایی ها هنوز در عمل حمایتی از برجام نداشته اند. شرکت های بزرگ اروپایی که با آغاز دور جدید تحریم ها از ایران خارج شدند چون در اروپا بر خلاف ایران که اقتصاد کاملا در اختیار دولت است، در دست بخش خصوصی است و این دولت ها هستند که با توجه به اینکه از شرکت ها مالیات می گیرند، کاملا تحت اختیار این شرکت ها قرار دارند. بنابراین شرکت های بزرگ حاضر نیستند خود را در اختیار خواسته سیاستمداران اروپایی قرار دهند و هیچ تعهدی ندارند که مقامات این کشورها چه می گویند.

شهریاری تصریح کرد: خروج راه آهن دولتی آلمان از ایران نیز ثابت کرد که حمایت های دولت های اروپایی از برجام صرفا در گفتار بود و در عمل حاضر نیستند پای تعهدات خود در برجام بایستند.

منبع: مهر

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=8869

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.