• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

لزوم تغییر مسیر ریلی سریع السیر تهران-اصفهان و تهران-مشهد بدلیل فرونشست

  • کد خبر : 23180
  • ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
لزوم تغییر مسیر ریلی سریع السیر تهران-اصفهان و تهران-مشهد بدلیل فرونشست
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید در مطالعات طرح های عمرانی به موضوع فرونشست دشت های کشور به صورت ویژه توجه شود گفت: مسیر پیش بینی شده قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان و تهران-مشهد در منطقه دشت های فرونشستی تعبیه شده که لازم است متولیان امر این مسیر را تغییر دهند.
0
(0)

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ریل نیوز در خصوص مسیرهای ریلی در دست احداث وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: بسیاری از دشت های ایران با پدیده فرونشست دست و پنجه نرم می کنند به همین علت باید دقت شود تا مسیرهای طرح های عمرانی زیرساختی بر روی زمین هایی که دارای این پدیده هستند بنا نشوند.

محمد شکرچی زاده ادامه داد: مطالعات فازهای مختلف اماکن زیرساختی مانند فرودگاه، بزرگراه و خطوط ریلی باید به سویی هدایت شود که پدیده فرونشست در آن ها دیده شده و این امکان در مسیر فرونشست های دشت های ایران ساخته نشوند تا مشکلی برای این اماکن مهم اقتصادی، زیرساختی و سیاسی ایجاد نشود.

وی به متولیان ساخت راه آهن پیشنهاد کرد تا خطوط ریلی در دست ساخت را به سوی دامنه ها هدایت کنند و افزود: خطوط ریلی یکی از مهمترین زیرساخت های کشور محسوب می شوند که پدیده فرونشست باعث آسیب جدی به آن ها می شود به همین علت پیشنهاد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این است که این خطوط به سوی دامنه کوه ها که از زمین های مستحکمی برخوردار هستند هدایت شوند.

شکرچی زاده تاکید کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پروژه خاصی را در حوزه تاثیر فرونشست بر خطوط ریلی هم اینک در دست ندارد با این حال به صورت عمومی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می کند که در ساخت و ترمیم راه آهن و خطوط ریلی این پدیده زمین شناسی را مد نظر قرار دهد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین گفت: باید روی موضوعاتی که در کشور منجر به خسارت شده و می‌تواند تاب‌آوری زیرساخت‌های کشور را چه در حوزه شهری و چه در حمل و نقل تحت تاثیر قرار دهد، مطالعه کارشناسی انجام شود.

وی ادامه داد: ما منتظر هستیم که یک بحران مثل سیل یا زلزله اتفاق بیفتد و بعد متناسب با آن برنامه‌ریزی کرده و تعیین خسارت کنیم. اگر رویکردها فعال باشد به این شکل می‌توان مقدار قابل ملاحظه‌ای از خسارت‌ها را کاهش دهیم. در سیل ابتدای سال بیش از ۱۷هزار میلیارد خسارت به زیرساخت‌ها، مجموعه دارایی‌های مردم، حوزه‌های صنعت و کشاورزی خسارت وارد شد. قطعا اگر با سیل رویکردی فعال داشتیم، با انجام هزینه‌هایی اندک طی یکی، دو سال گذشته، این خسارت‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌یافت.

شکرچی زاده افزود: حتما باید از این اتفاقات درس گرفت و برخورد فعال و عالمانه ای در پیش گرفت. با پیگیری‌هایی که مقام عالی وزارت داشته ما باید بتوانیم با طراحی در حوزه مهندسی، اجرا، نگهداری و بهره‌برداری یک دقت نظر داشته باشیم و از این تجربیات به بهترین شکل بهره ببریم.

رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی اقدامات انجام شده در حوزه راه‌های کشور را برشمرد و گفت: مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با سازمان راهداری و حمل و نقل‌ جاده‌ای برنامه‌ای را تحت عنوان مدیریت روسازی راه‌ها پیش برد که فاز نخست آن انجام شده است.

وی ادامه داد: این یک پروژه مهم است که با تعامل دستگاه‌های مختلف در وزارت راه و شهرسازی انجام گرفت. در این پروژه برداشت‌ها در فواصل زمانی دو ساله از جاده‌های کشور انجام می‌گیرد که ۵۵ هزار کیلومتر شریان اصلی کشور در فاز نخست انجام و در فاز بعدی ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: براساس این پروژه وضعیت راه‌ها نشان داده می‌شود و به این شکل وقتی منابع قرار است برای ترمیم و بهسازی در اختیار استان قرار بگیرد، اولویت‌ها کاملا مشخص می‌شود. علاوه بر این با این پروژه می‌توان روش بهسازی جاده‌ها را تعیین کرد و بر کارایی سرمایه‌گذاری برای نگهداری راه‌ها افزود. مدیریت سرمایه ابزارهای مختلفی دارد که یکی از آن‌ها (روسازی راه‌ها) پروژه مشترکی است که با کارفرمایی سازمان راهداری انجام می‌گیرد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=23180

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.