• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

متروی درون‌شهری کرج چه زمانی به سرانجام می‌رسد؟/ مسئولان در تلاش هستند

  • کد خبر : 24589
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
مترو داخل شهر کرج با گذشت ۱۸ سال از آغاز ساختش همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی استان البرز راه اندازی مترو شهر کرج است، پروژه‌ای که جرقه فعالیت عمرانی آن به  ۱۸ سال پیش زمانی که سازمان قطار شهری کرج و حومه در دی ماه سال ۸۰ با ابلاغ اساسنامه از سوی وزارت کشور رسماً فعالیتش را آغاز کرد، برمی گردد.

چشم انتظاری کرجی ها از راه اندازی نشدن مترو / مسئولان در تلاش اند
در برنامه ریزی‌های این سازمان مقرر شد ۵ خط دیگر به جز خط مهرشهر به تهران راه اندازی شود ، در مجموعه ۸۰ کیلومتر طول این ۵ خط است که در دل آن ۷۲ ایستگاه گنجانده شده است؛ پیش بینی‌ها حکایت از این دارد که با راه اندازی تمامی این خطوط مترو در هر ساعت ۱۱۰ هزار نفر از مترو استفاده خواهند کرد، یعنی به اندازه جمعیت ورزشگاه آزادی در یک ساعت زیر زمین تردد خواهند کرد.

سازمان قطار شهری کرج و حومه زیر نظر شهرداری کرج فعالیت می‌کند از همین رو این سازمان در ابتدای فعالیت عمرانی خود تصمیم دارد خط دو به طول ۱۵ کیلومتر با ۱۴ ایستگاه راه اندازی کند، پروژه‌ای که مدیران شهری از آن به عنوان مهم‌ترین و حیاتی‌ترین پروژه‌های شهری کرج یاد می‌کنند؛ راه اندازی خط دو مترو کرج که به نوعی نخستین مترو درون شهری محسوب می‌شود یک دهه پیش فعالیت عمرانی آن آغاز شد، اما به دلایل مالی و سیاست کاری‌های برخی از مسئولان آن زمان مورد بی مهری مسئولان قرار گرفت و از همین رو جلوی فعالیت دیگر خطوط مترو گرفته شد.

این روز‌ها آلودگی هوا و ترافیک سنگین خودرو‌ها در معابر کلانشهر کرج مشکلاتی را برای سفر‌های دورن شهری شهروندان به وجود آورده است، همچنان شهروندان کرج چشم انتظار راه اندازی مترو هستند تا ترافیک و آلودگی هوا شهرشان کاسته شود.

متروی داخلی کرج چه زمانی افتتاح می شود؟

یکی از شهروندان در حال عبور از خیابان ۴۵ متری گلشهر که قصد سفر با مترو به تهران را دارد، می‌گوید: راه اندازی مترو کرج سالیان پیش بود که در دستور کار مسئولان استان البرز و مدیران شهری کرج قرار داشت، که هنوز خبری از راه اندازی آن نیست.

او که خود را «پوریا احمدی» معرفی می‌کند، می‌ گوید: قطار کرج _ تهران نیز از سوی شهرداری تهران نزدیک به دو دهه پیش ساخته شده است و در این مدت شهرداری تهران چند برابر سودی که برای سرمایه گذاری این خط انجام داده را برداشت کرده است، البته من فکر می‌کنم یک اختلاف نظر بین کرجی‌ها و تهرانی‌ها وجود داشت که مترو تهران به دنبال راه اندازی مترو کرج بود تا سود آن را به جیب خودشان کنند، اما مدیران شهری کرج اجازه این کار را ندادند و تمایل دارند مترو کرج از سوی مدیران محلی انجام شود و سرمایه این پروژه و سود آن در اختیار مردم کرج قرار بگیرد.

این شهروند کرجی در ادامه صحبت هایش می‌افزاید: مدیران برای اینکه برنامه هایشان در زمان مشخصی به سرانجام برسانند، زمان افتتاحیه را به مردم اعلام کنند و با این اقدام تلاش شان را بیشتر کنند تا سر موعد پروژه‌ها به بهره برداری برسد، همانند برخی از پروژه‌های شهری که از طریق یک تابلو در معابر تعداد روز‌های مانده به افتتاحیه آن پروژه را اعلام می‌کنند، اگر برای پروژه مترو نیز این اقدام صورت بگیرد مسئولان تلاش بیشتر خواهند کرد تا به وعده هایشان عمل کنند.

چشم انتظاری کرجی ها از راه اندازی نشدن مترو / مسئولان در تلاش اند

باید فکری برای زیر ساخت‌های شهری می‌شد

محمد رستمی یکی دیگر از شهروندان در این باره معتقد است: مدیریت شهری کرج باید از همان روز‌های نخست که شاهد توسعه شهر کرج بود اقدامی برای راه اندازی مترو می‌کرد، نه اینکه این شهر به یکی از کلانشهر‌های کشور تبدیل شود و جمعیت میلیونی در دل خود جای دهد آن وقت به این فکر بیفتد که باید مترو بسازد.

او می‌افزاید: آنقدر مدیریت شهری کرج دست روی دست گذاشت که این روز‌ها شاهد افزایش قیمت تجهیزات و مصالح هستیم که توان خرید آن را ندارند، در صورتی که اگر ده سال پیش تنها یک خط مترو را ساخته بودند با سرمایه اندک این طرح به اجرا درآمده بود و از سوی دیگر با سود آن می‌توانستند تمامی خطوط مترو کرج را بسازند .

این شهروند کرجی که دانشجوی عمران است، برای اثبات صحبت هایش می‌افزاید: شهر تهران دو دهه پیش مترو صادقیه به میدان امام خمینی (ره) را با چند ایستگاه راه اندازی کرد و این روز‌ها شاهد این تعداد خطوط با ایستگاه‌های مختلف هستیم، چرا که با سود اولیه که از نخستین خط برداشت کرد تصمیم گرفت به سرمایه خود اضافه کند.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر شاهد این هستیم که در تهران هر دو تا سه ماه یک بار یک ایستگاه مترو راه اندازی می‌شود، به این دلیل که سود مترو را مجددا به سرمایه تبدیل می‌کنند.

کرج همچنان حاشیه تهران است

رسول زمانی یکی دیگر از شهروندان کرجی که دل پری از وضعیت ترافیک در این شهر دارد، می‌گوید: وسعت شهر کرج یا استان البرز مگر چقدر است که جمعیت میلیونی در این وسعت کوچک ساکن هستند و خدمات حمل و نقل عمومی آن نیز بسیار ضعیف است، مترو نیز که چندین سال است قرار شده بسازند، اما هنوز خبری از راه اندازی آن وجود ندارد.

او می‌افزاید: برخی هنوز باور ندارند که شهر کرج مرکز استان است و همچنان تصور می‌کنند کرج حاشیه تهران است و این دیدگاه بین مسئولان نیز وجود دارد، بنابراین تمایلی به راه اندازی مترو این شهر ندارند.

چشم انتظاری کرجی ها از راه اندازی نشدن مترو / مسئولان در تلاش اند
سال آینده مترو کرج ساخته می‌شود

برای اینکه از وضعیت مترو کرج باخبر شویم به سراغ «علی اصغر صلواتی» رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج رفته ایم.

او که خود نیز از طولانی شدن راه اندازی خط مترو کرج ناراضی است، می‌گوید: تعطیلی مدارس و آلودگی‌های هوا نتیجه همین جاده سازی‌ها در سطح شهر‌ها است و مترو اگر راه اندازی شود سهم بزرگی در کاهش مشکل آلودگی هوا، رفع معضل ترافیک و بهبود حمل و نقل خواهد داشت.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی کرج افزود: ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطار شهر‌ها در سطح کشور فروخته شده است که سهم کرج از سهم اوراق مشارکت مترو ۲۵۰ میلیارد تومان یعنی دو و نیم درصد بوده است، این در حالی است که جمعیت زیادی در کلانشهر کرج ساکنند، به دنبال این هستیم سهم بیشتری از سهم اوراق مشارکت به دست بیاوریم؛ تهران ۲۷ درصد سهم اوراق مشارکتش بوده و اصفهان با سهم یک هزار و دویست میلیون سهم اوراق مشارکت بعد از مشهد دارای رتبه خوبی در این زمینه است.

صلواتی خاطرنشان می‌کند: به دلیل این که پروژه کرج غیر فعال بود این مقدار سهم به آن تعلق گرفت و اگر پروژه در آن زمان فعال بود سهم بیشتری را از آن خود می‌کرد، که بعد از راه اندازی فعالیت‌ها و بازدید‌ها این مقدار به ۴۰۰ میلیارد افزایش یافت.»

آن طور که رئیس سازمان حمل و نقل ریلی کرج می‌گوید: در کل از مقداری که دریافت کرده ایم حدود ۵۰ میلیارد را به پیمانکار داده ایم و پیمانکار نیز متناسب با تزریق منابعی که به تعهداتش عمل کرده است، به طور نمونه در فاز اول پروژه با ۱۵ کیلومتر طول، تمامی فعالیت‌ها مانند بتنی که اجرا می‌شود به اندازه ۱۷ برابر برج میلاد است و، اما بدلیل آنکه این عملیات زیر زمینی است کسی متوجه اهمیت آن نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: حدود ۳۰ درصد تجهیزات در اولویت اول راه اندازی نیز خریداری شده که متناسب با فعالیت‌ها نصب می‌شود. همچنین در تلاش هستیم تا منابع مالی را پررنگ‌تر دنبال کنیم و تحرک بیشتری به پروژه بدهیم و خوشبختانه پروژه از لحاظ فنی و طراحی مشکلی ندارد و یکی از دغدغه‌های اصلی ما مشکلات مالی پروژه است که هر چقدر منابع مالی بیشتر تامین شود کار با سرعت بیشتری به سرانجام خواهد رسید که با توجه به امکانات موجود هم اکنون ۷۰۰ نفر کارگر در حال فعالیت در این زمینه هستند.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی کرج در پایان صحبت هایش می‌افزاید: هم اکنون در برخی از ایستگاه‌ها نازک کاری در حال انجام است و دیواره‌ها در حال سنگ شدن هستند و  ۵ و نیم کیلومتر از ۱۵ کیلومتر خط دو در دستور کارمان قرار دارد تا بتوانیم ایستگاه گلشهر تا ایستگاه چهارراه طالقانی را تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسانیم.

چشم انتظاری کرجی ها از راه اندازی نشدن مترو / مسئولان در تلاش اند
ضرورت راه اندازی مترو در کرج

با تلاش‌های استاندار البرز، شهردار، مدیر عامل قطار شهری، اعضای شورا و همچین نمایندگان مجلس در دو سال اخیر فعالیت‌های زیادی برای توسعه مترو کلانشهر کرج انجام شده است.

اما نکته‌ای اساسی که این پروژه را پروژه‌ای منحصر به فرد خواهد ساخت این است که با تکمیل این پروژه خدمتی بزرگ به میلیون‌ها شهروند کرجی خواهد شد و از سوی دیگر به دلیل همجواری این کلانشهر در کنار شهر‌های حاشیه دیگر بسیار از ساکنان این شهر‌ها نیزمی تواند سفر‌های درون شهری ارزانی داشته باشند و در پی آن کاهش چشمگیر آلودگی هوا، استفاده از حمل و نقل عمومی در سطوح مختلف جامعه توسعه بیشتری پیدا می‌کند و شاهد کاهش ترافیک خواهیم بود.

از دیگر منظر، توسعه حمل و نقل ریلی در کلانشهر کرج حیاتی به نظر می‌رسد و ایجاد خطی موازی با خط حال حاضر تهران کرج سبب خواهد شد بافت آسیب دیده حمل و نقل مسافر در این شهر بهبود یابد. چرا که با ایجاد چنین توسعه‌ای بار بسیار بزرگی از دوش جاده‌ها و خومیابان‌های استان تهران و البرز کاسته شده و با اتصال آن به شمال غرب تهران علاوه بر ایجاد اتصالی جدید، صرفه جویی بسیار ارزنده‌ای در وقت شهروندان نیز اتفاق خواهد افتاد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=24589

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.