• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

مدیر پروژه منطقه آزاد سیستان: پروژه راه آهن چابهار – مشهد یکی از مهم ترین زیر ساخت ها لایحه منطقه آزاد محسوب می شود

  • کد خبر : 1461
  • ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰

0 (0) مدیر پروژه منطقه آزاد سیستان با اشاره به اینکه راه آهن ناوگانی مناسب جهت حمل و نقل است، گفت: توسعه بنادر چابهار، گاز منطقه سیستان و راه آهن چابهار به مشهد از مهم ترین زیرساخت های فعلی لایحه منطقه آزاد محسوب می شود. به گزارش ریل نیوز، منصور حجازی نیا روز گذشته در […]

0
(0)

مدیر پروژه منطقه آزاد سیستان با اشاره به اینکه راه آهن ناوگانی مناسب جهت حمل و نقل است، گفت: توسعه بنادر چابهار، گاز منطقه سیستان و راه آهن چابهار به مشهد از مهم ترین زیرساخت های فعلی لایحه منطقه آزاد محسوب می شود.

به گزارش ریل نیوز، منصور حجازی نیا روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: لایحه منطقه آزاد سیستان به همراه هفت منطقه آزاد دیگر در قالب یک لایحه و یک ماده واحده با اقدامات صورت گرفته به احتمال زیاد تا یک ماه آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه و به صورت کلی به رای گذاشته شود.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می شود لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان در کنار 7 منطقه آزاد دیگر نهایتاً ظرف مدت یک ماه آینده به صحن علنی مجلس برود و با توجه به نظر مثبت کمیسیون‌ها روی این لایحه و فضای مثبتی که در حال حاضر در مجلس نسبت به ایجاد این مناطق آزاد وجود دارد امیدواریم که رأی موافق نمایندگان را جذب کند.
وی افزود: منطقه آزاد سیستان سه قطعه جدا از هم شامل رامشار به گستره 20 هزار هکتار، نیاتک، میلک و فرودگاه زابل با گستره هشت هزار هکتار خواهد بود که برخی از اراضی آن ملی و برخی دیگر نیز در محدوه رامشار است.
مدیر پروژه منطقه آزاد سیستان با بیان اینکه در صورت تصویب منطقه آزاد پیش بینی می شود زیر ساخت آن نیز سریع انجام شود گفت: در ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه دیده شده که تمامی زیر ساخت مناطق آزاد از طریق دولت انجام شود اما احتمال دارد کمیسیون اقتصادی به این نتیجه رسیده باشد که از محل درآمد های خود مناطق آزاد زیرساخت های آن فراهم شود.
وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی بیش از دو دهه در منطقه سیستان تنها راه برون رفت مقطعی آن از بحران ایجاد منطقه آزاد است.
حجازی اظهار داشت: لایحه منطقه آزاد سیستان به همراه هفت منطقه آزاد دیگر در قالب یک لایحه و یک ماده واحده با اقدامات صورت گرفته به احتمال زیاد تا یک ماه آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه و به صورت کلی به رای گذاشته شود.
وی بیان کرد: کشور افغانستان در جوار سیستان به عنوان یک کشور مصرف کننده یکی از فرصت های بسیار خوب ایران محسوب می شود.
وی ادامه داد: هم اینک افغانستان و کشورهای آسیای میانه تمایل زیادی به انتقال کالا از طریق منطقه سیستان به آبهای آزاد در چابهار دارند.
وی افزود: ایجاد منطقه آزاد در سیستان می تواند سبب جلوگیری از خروج مردم از این منطقه شود.
مدیر منطقه آزاد سیستان خاطر نشان کرد: پیوندهای مذهبی و فرهنگی مردم در 2 سوی مرز یکی دیگر از دلایل ایجاد منطقه آزاد در سیستان است که این امر باعث می شود تعامل تجاری به بهترین شکل انجام شود.
وی اظهار داشت: تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان می‌تواند به‌عنوان نسخه نجات مردم سیستان از شرایط بحرانی فعلی باشد. وی گفت: سامان بخشی مسائل مختلف در سیستان از اهداف ایجاد منطقه آزاد در این بخش از کشور است.
وی بیان کرد: منطقه آزاد تجاری سیستان با توجه به در نظر گرفتن بازار بسیار خوب افغانستان به سمت صادراتی خواهد رفت.
وی گفت: کشور افغانستان در سال 95 ، 25 میلیارد دلار واردات از کشورهای مختلف داشته است که تنها 200 میلیون دلار از طریق مرز میلک صورت گرفته درصورتی که با فراهم بودن زیرساخت از طریق منطقه آزاد بخش قابل توجه از این واردات به سیستان و بلوچستان اختصاص داشت.
وی پیش بینی کلی اجرای منطقه آزاد در تمامی سایت ها را براساس بررسی کارشناسان حدود 150 هزار میلیارد ریال ذکر کرد و بیان کرد: اگر دولت ایجاد زیر ساخت های این منطقه را در ردیف بودجه آینده بیارود روند کار سریعتر خواهد بود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=1461

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.