• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

مشکل شهرداری ورامین با قطار حومه‌ای چیست؟

  • کد خبر : 30697
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۵۹
مشکل شهرداری ورامین با قطار حومه‌ای چیست؟
شهرداری ورامین در حالی از اجرای بخشی از خط چهارم قطار حومه‌ای تهران – ورامین – پیشوا جلوگیری کرد که در بازدید هشتم مهرماه امسال مسوولان راه‌آهن از شهرستان، بر اجرای این طرح در محدوده منطقه موسوم به «حسین رضا» توافق نهایی صورت گرفته‌بود.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، موضوع جابجایی ریلی مردم شهرستان‌های جنوب شرق تهران شامل پیشوا، ورامین و قرچک به پایتخت، به روز چهارشنبه ۱۷ مرداد سال ۱۳۸۶ باز می‌گردد، روزی که با حضور مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه‌آهن و مسئولان محلی، کلنگ احداث مترو ورامین به زمین زده شد تا مصوبه سفر دولت نهم به ورامین، اجرایی و عملیاتی شود.

اجرای این پروژه در ابتدا قرار بود که توسط شرکت راه‌آهن و در حریم دو خط راه آهن سراسری تهران- مشهد اجرا شود، ولی این پروژه آن چیزی نبود که مردم جنوب شرق تهران سال‌ها آن را مطالبه می‌کردند، موضوعی که باعث شد تا اجرای این طرح بارها دست‌خوش تغییرات بسیار شده و پاس کاری اجرای آن بین شرکت راه آهن و متروی تهران،اجرای آن را با کندی مواجه کند.
اجرای این طرح در محدوده شهر ورامین، چالشی بزرگ برای مسوولان این شهرستان به حساب می‌رفت و بارها اجرای آن به بهانه عدم رعایت طرح تفضیلی شهر، با ممانعت شهرداری مواجه شد و این تأخیرها، بهره‌برداری از آن را سال ها به تأخیر انداخت.

پیشنهاد انتقال راه آهن به زیر زمین در محدوده شهر ورامین
سی‌ام دی‌ماه سال ۱۳۹۲ رئیس وقت شورای اسلامی شهر ورامین، پیشنهاد انتقال راه‌آهن در محدوده شهر ورامین به زیر زمین را مطرح کرد، پیشنهادی که مورد تعجب بسیاری از کارشناسان امر قرار گرفت و همگان تحقق این خواسته را غیر ممکن می‌دانستند.
«محسن عابدلو» در جلسه عمومی شورای اسلامی شهر ورامین گفت :یکی از مهمترین موارد و بندهای طرح جامع و تفصیلی ورامین ، انتقال راه‌آهن سراسری تهران – مشهد که هم اکنون از میان ورامین عبور می‌کند به حومه این شهر و احداث بلوار به جای راه‌آهن فعلی است.
وی اضافه کرد : مطالعه، طراحی و تصویب طرح تفصیلی و جامع شهر ورامین هشت سال طول کشیده و کلیه نقشه‌ها و برنامه ریزی های شهری ورامین بر اساس این دو طرح مهم پایه ریزی شده‌است .
وی افزود : مهمترین برنامه ای که برای کاهش این مشکل در دستور کار اعضای شورای اسلامی شهر ورامین قرار گرفته ، انتقال طرح مترو به زیر زمین است که در جلسه امروز شورای اسلامی این امر مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و مقرر شد که مترو در محدوده شهری ورامین از زیر زمین عبور کرده و طرح انتقال راه آهن به حومه شهر اجرایی شود .
رئیس شورای اسلامی ورامین تأکید کرد : برای عبور مترو از داخل شهر حاضر نیستیم طرح جامع و تفصیلی را به هم بزنیم.

واگذاری اجرای قطار حومه‌ای به شرکت مترو تهران
نماینده وقت مردم شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در ۲۱ آذر سال ۱۳۹۳ خبر از تصویب اجرای پروژه قطار شهری ورامین توسط شرکت مترو تهران در هیات دولت خبر داد.
«سیدحسین نقوی حسینی» آن زمان و در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: پروژه مهم مترو شهرستان ورامین با هدف تسهیل تردد بیش از یک میلیون نفر از مردم جنوب استان تهران از جمله مصوبات دولت قبل است، که با پیگیری‌های انجام شده و عنایت ویژه دولت یازدهم، اجرای آن به شرکت قطار شهری تهران و حومه (مترو) واگذار شد.
وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای اجرای پروژه مترو ورامین میان وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن، اظهار کرد: هیات دولت به تازگی اجرای این پروژه را براساس جلسات و بررسی کارشناسانه انجام شده به شرکت متروی تهران واگذار کرد. نقوی حسینی با اشاره به اینه اجرای پروژه مترو یکی از مطالبات بحق و قانونی مردم ورامین است، تصریح کرد: مصوبه هیات دولت برای اجرای این پروژه توسط شرکت مترو تهران، هدیه ویژه و ارزشمند دولت تدبیر و امید به مردم شهرستان ورامین است.
واگذاری مجدد اجرای قطار حومه‌ای تهران- ورامین به شرکت راه آهن
در سفر هشتم آبان ماه سال ۱۳۹۳ «عباس آخوندی» وزیر وقت راه و شهرسازی، بار دیگر موضوع اجرای قطار حومه‌ای در این بخش از استان تهران مطرح شد که وی صراحتا، اجرای قطار شهری را در راستای وظایف شرکت راه آهن اعلام کرد.

آخوندی در جریان سفر به شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران گفت: بحث مهمی که هم اکنون در شرکت راه آهن تعقیب می شود، اجرای طرح قطار سریع السیر برای کل شهرهای حومه ای کشور از جمله شهرهای پیشوا، ورامین، پاکدشت، قرچک و گرمسار و یا درغرب تهران در شهرهای قدس، شهریار وکرج است که این بحث فقط به تهران منحصر نمی شود و امکان اجرای آن در کل کشور بررسی می شود.
وی افزود: نظام حمل و نقل بین حومه و مرکز شهرها نیاز به تجدید نظر دارد تا با برنامه ریزی مناسب در داخل کلان شهرها حمل و نقل ریلی با استفاده از مترو صورت گرفته و این سیستم مترو با اتصال به قطار حومه ای مردم را از حومه به مرکز کلان شهرها متصل نماید.
وی بیان داشت: مشکل اجرای این طرح آن است که قطارهای حومه‌ای باید از تعدد حرکت قطارها برخوردار بوده و سرعت حمل نقل باید خیلی زیاد باشد که این امر می تواند در تعارض با حرکت قطارهای دوربردی باشد که از این مناطق به سمت مشهد و یا مناطق دیگر حرکت می کنند.
آخوندی اظهار داشت: برای رفع این مشکل می باید خطی مستقل برای اجرای طرح قطار حومه ای احداث شود تا حرکت این دو قطار با یکدیگر در تعارض نباشد.

تأخیر در اجرای دو پروژه پل روگذر و زیرگذر در ورامین
جابجایی مجری طرح و مخالفت‌های شورای اسلامی وقت شهر ورامین با اجرای این طرح باعث شد که دو طرح مهم زیر گذر ۱۵ خرداد و پل روگذر امام رضا(ع) با تأخیری چند ساله مواجه شود. شهرداری وقت ورامین بارها از اجرای پل روگذر امام ضا(ع) را به دلیل عدم رعایت طرح تفضیلی جلوگیری کرد و احداث زیرگذر ۱۵ خرداد نیز تا ۱۷ مهر سال ۱۳۹۵ به درازا کشید.

بر اساس قانون شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اجرای خط چهارم قطار حومه‌ای منوط به اجرای تقاطع‌های غیر هم‌سطح است که با آغاز عملیات زیرگذر در تقاطع روستاهای داودآباد و محمدآباد قرچک ، پل روگذر قاسم آباد ورامین و دو پل روگذر تقاطع روستای قلعه سین و محمدآباد در شهرستان پیشوا، این مهم در حال تحقق است.

افتتاح فاز نخست قطار تهران – ورامین- گرمسار
هفدهم فروردین سال ۹۶ بود که فاز نخست قطار حومه ای تهران- ورامین- گرمسار با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی در شهرستان گرمسار افتتاح شد ، قطاری که فقط از یک خط موسوم به خط سوم تردد می کرد و هم اکنون با ۶ رام قطار، کار جابجایی مسافران را به تهران انجام می‎دهد.
یکی از طرح‌های شرکت راه آهن در اجرای خط چهارم قطار حومه ای در حوزه شهرستان ورامین، جابجایی دیوار حائل راه‌آهن با جاده موسوم به حسین رضا در مرکز ورامین است که توافق‌های لازم برای اجرای این پروژه در بازدید هشتم مهرماه امسال مسوولان شرکت راه آهن از محل اجرا که با حضور فرماندار، شهردار و دیگر مسوولان ورامین همراه بود، صورت گرفت ولی اواسط هفته گذشته مأموران شهرداری از اجرای این عملیات جلوگیری کردند تا مهم‌ترین بخش این پروژه تعطیل شود.

 

تمامی تعهدات دولت در حوزه راه آهن محقق شد
فرماندار ورامین در خصوص اجرای این طرح در حوزه شهرستان گفت: راه‌آهن سراسری تهران – مشهد و قطار حومه‌ای در عبور از شهر ورامین، چندین مسیر اصلی را قطع می‌کند که در گذشته، در هر نقطه از این تقاطع‌ها، یک ایستگاه سوزن‌بانی مستقر شده بود ولی برای اجرای خط چهارم قطار حومه‌ای لازم است تا این تقاطع‌ها برچیده و به صورت زیرگذر یا روگذر، تقاطع غیرهمسطح ایجاد شود تا عبور خودروها، از روی ریل و ایستگاه سوزن‌بانی انجام نشود.
حسین کاغذلو اظهار کرد: طی ‌سال‌های گذشته دولت با تأمین اعتبارات مورد نیاز، پل روگذر امام رضا(ع)، زیرگذر ۱۵ خرداد، زیر گذر باغ صالح، تقاطع شهرک مدرس به روستاهای علی‌آباد و باغخواص اجرا شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر شرکت راه‌آهن در مسیر ورامین به روستای احمدآباد در حال احداث پل روگذری است که اجرای این پروژه به دلیل وجود برخی از معارضان و مالکان اراضی محل اجرای پروژه، با تأخیر مواجه شده بود که در بررسی‌های میدانی و استفاده از نظرهای کارشناسان، معارضان اجرای این پروژه نیز برطرف و به زودی عملیان نصب عرشه‌های پل آغاز می‌شود.
وی افزود: اجرای خط چهارم قطار حومه‌ای تهران- ورامین در محدوده ایستگاه راه‌آهن ورامین به عقب‌نشینی دیوار حائل ریل و جاده موسوم به آرامستان «حسین رضا» نیاز دارد که این مشکل نیز با همراهی مدیریت شهری ورامین تعیین تکلیف و با انجام آن، مشکل اجرای خط چهارم نیز برطرف شد.
وی تأکید کرد: اجرای این طرح در منطقه حسین رضا به تصویب رسید و این که امروز از اجرای این طرح جلوگیری شده، موضوعی است که مدیریت شهری باید پاسخگوی آن باشد.

برای اجرای خط چهارم قطار حومه‌ای همکاری لازم را با شرکت راه‌آهن انجام می‌دهیم
رئیس شورای اسلامی شهر ورامین در خصوص ممانعت شهرداری از اجرای خط چهارم قطار حومه‌ای به خبرنگار ایرنا گفت: در اجرای طرح‌های شرکت راه‌آهن در حوزه قطار حومه‌ای، شورای اسلامی و شهرداری ورامین همکاری لازم و مستقیم با شرکت راه آهن دارد ولی در اجرای این طرح‌ها لازم است تا الزامات شهر ورامین در نظر گرفته شود.
سیدرضا احمدی با اشاره به این که شورای شهر ورامین اطلاعی از اجرای این طرح در محدوده حسین رضا نداشته افزود: اولویت راه آهن اجرای پروژه برای احداث خط چهارم قطار حومه ای است و وقتی که این طرح اجرا شد، اولویت‌های شهر در حوزه طرح تفضیلی نادیده گرفته شده و رها می‌شود.

وی گفت: در اجرای زیرگذر ۱۵ خرداد، خواسته شهر در دسترسی محلی از سوی شرکت راه آهن محقق نشد و با افتتاح این زیرگذر، این طرح نیز به دست فراموشی سپرده شد.
وی تصریح کرد: این که اعضای شورای اسلامی شهر ورامین از طرح جابجایی دیوار حال و اشغال بخشی از خیابان اطلاعی نداشته باشند اتفاق خوشایندی نیست و لازم است که این موضوع در جلسه مشترک مسوولان شرکت راه آهن و مدیریت شهری به صورت کارشناسی مورد بررسی و سپس توافق قرار گیرد.
احمدی گفت: مدیریت شهری ورامین آمادگی کامل برای همکاری با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در حوزه شهر ورامین را دارد ولی این کار باید با در نظر گرفتن مسائل شهری و بررسی کارشناسی طرح‌های ارائه شده صورت گیرد.
شهردار ورامین پاسخگو نبود
با وجود تلاش چند روزه خبرنگار ایرنا، شهردار ورامین حاضر به پاسخگویی درباره جلوگیری از اجرای این طرح نشد. هم‌اکنون این پرسش مطرح است که مشکل شهرداری ورامین با قطار حومه‌ای چیست که پاسخگوی هیچ پرسشی در این باره نیست؟

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30697

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.