• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

مصیبت شرکت‌های شبه‌دولتی بر توسعه راه‌آهن/ دولت ریشه خصولتی‌ها را در راه‌آهن بخشکاند

  • کد خبر : 8820
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
مصیبت شرکت‌های شبه‌دولتی بر توسعه راه‌آهن/ دولت ریشه خصولتی‌ها را در راه‌آهن بخشکاند

0 (0) اعضای کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «صما»: مصیبت شرکت‌های شبه‌دولتی بر توسعه راه‌آهن/ دولت ریشه خصولتی‌ها را در راه‌آهن بخشکاند صما- سرمایه‌گذاری در راه‌آهن همواره دیر بازده بوده درحالی‌که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در دنیا و به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه همچون ایران، اغلب به دنبال محلی زودبازده برای سرمایه‌گذاری هستند بنابراین تنوع بسترهای […]

0
(0)
اعضای کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «صما»:

مصیبت شرکت‌های شبه‌دولتی بر توسعه راه‌آهن/ دولت ریشه خصولتی‌ها را در راه‌آهن بخشکاند

صما- سرمایه‌گذاری در راه‌آهن همواره دیر بازده بوده درحالی‌که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در دنیا و به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه همچون ایران، اغلب به دنبال محلی زودبازده برای سرمایه‌گذاری هستند بنابراین تنوع بسترهای سرمایه‌گذاری زودبازده در ایران موجب می‌شود تا صنعت ریلی از این موضوع بهره‌مند شود.

به گزارش «صما» به اعتقاد دو تن از اعضای کمیسیون عمران مجلس ، در حال حاضر بخشی از شرکت‌های راه‌آهن با برچسب خصولتی، وابسته به اقتصادی دولتی هستند؛ لذا برای رسیدن به توسعه و حمایت از خصوصی سازی در حوزه راه‌آهن، ضروری است دولت بند ناف شرکت‌های خصولتی را از بودجه دولتی قطع کرده و اجازه فعالیت مستقل همراه با رقابت سالم را بدهد تا در حمل و نقل ریلی کشور جاذب سرمایه باشیم.راه‌آهن در کشور مظلوم واقع‌شده است

در همین راستا عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه حمل نقل ریلی در کشور ما مظلوم واقع‌شده و توسعه آن با شرایط اقتصادی موجود، امری زمان‌بر خواهد بود، گفت: در حقیقت صنعت حمل‌ونقل ریلی ما نسبت به سایر شقوق حمل‌ونقل و در مقایسه با سایر کشورهای دنیا عقب است و سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه انجام‌نشده است.

سید هادی بهادری گفت: طبیعی است که در این اوضاع، جذابیت سرمایه‌گذاری در این صنعت برای شرکت‌ها نیز وجود نداشته باشد و شرکت‌هایی مثل رجا هم توانایی نوسازی ناوگان خود را نداشته باشند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله مهم این است که ما طبق نیاز کشور و برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی چاره‌ای به‌جز رفتن به سمت توسعه حمل‌ونقل ریلی نداریم و لاجرم باید بخشی از بار جاده‌ها را به سمت ریل سوق دهیم اما این کار با این وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها قابل‌اجرا نیست.

بهادری درنهایت گفت: در این زمینه مجلس و دولت باید جرات انجام کارهای زیرساختی را داشته باشند؛ با جسارت روی بار جاده‌ای تعرفه ببندند و به بخش ریلی نیز یارانه دهند تا صاحبان بار و مسافران به سمت استفاده از حمل‌ونقل ریلی جذب شوند.

دولت برای جذب سرما‌یه‌گذار ریلی تلاش کند

در همین راستا نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم جدید دولت در خصوص ارائه یارانه به بخش مسافربری شرکت راه‌آهن، گفت: زیان ده بودن این نوع شرکت‌ها مغایر اهداف تعریف‌شده برای آن‌ها است.

علیم یارمحمدی بابیان مطلب فوق گفت: ارائه یارانه از سوی دولت‌به‌شرکت‌هایی همچون راه‌آهن فشار به بودجه دولتی تحمیل می‌کند، دولت باید با توجه به اصل 44 قانون اساسی و تسریع در واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی حجم وابستگی‌ها را کم کند.

وی با تأکید بر اینکه شرکت‌هایی مانند راه‌آهن باید با تقویت زیرساخت‌ها بتوانند در حوزه گردشگری فعال‌شده و به ارزآوری برای کشور اقدام کنند، تصریح کرد: اگر این شرکت‌ها نتوانند به وظایف خود عمل کنند و به دنبال آن بار مالی بسیاری به دولت تحمیل شود به معیوب شدن سیستم مالی کشور می‌انجامد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بابیان اینکه در حال حاضر شرکت‌هایی همچون رجا به‌صورت خصولتی واگذارشده‌اند، گفت: دولت باید بند ناف این شرکت‌ها را به بودجه دولتی قطع کرده و اجازه فعالیت مستقل همراه با رقابت سالم را بدهد.

یارمحمدی با تأکید بر اینکه شرکت راه‌آهن سرمایه بسیاری دارد، افزود: سرمایه این شرکت بالغ‌بر هزار میلیارد بوده؛ اما متأسفانه نتوانسته از این سرمایه در مسیر کسب درآمد استفاده کند.

وی بابیان اینکه باوجود سرمایه‌های کلانی که شبکه ریلی در اختیار دارد سود سالانه‌ای در حدود 2 هزار میلیارد کسب کرده است، تصریح کرد: متأسفانه باید با صراحت گفت که زیان ده بودن این نوع شرکت‌ها تنها به دلیل ضعف مدیریت است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: تجدیدنظر در نحوه مدیریت شرکت راه‌آهن باهدف افزایش بهره‌وری در این نوع حمل‌ونقل لازم است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: حضور بخش خصوصی در رأس مدیریتی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌تواند علاوه برافزایش بهره‌وری به رشد خدمات نیز بیانجامد زیرا بخش خصوصی راضی به زیان ده شدن نیست.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=8820

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.