• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

معرفی فونیکولارهای معروف دنیا ! (funicular) + تصاویر

  • کد خبر : 11708
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
معرفی فونیکولارهای معروف دنیا ! (funicular) + تصاویر

0 (0) معرفی فونیکولارهای معروف دنیا ! + تصاویر فونیکولار | funicular شاید شما هم زیاد کلمه فونیکولار به گوشتان خورده باشد. فونیکولار نام قطارهای کابلی است که در سرتاسر دنیا پراکنده شده و نه تنها به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی بلکه به عنوان جاذبه گردشگری از آن ها یاد می شود. در این قطارها، هم […]

0
(0)

معرفی فونیکولارهای معروف دنیا ! + تصاویر

فونیکولار | funicular

شاید شما هم زیاد کلمه فونیکولار به گوشتان خورده باشد. فونیکولار نام قطارهای کابلی است که در سرتاسر دنیا پراکنده شده و نه تنها به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی بلکه به عنوان جاذبه گردشگری از آن ها یاد می شود. در این قطارها، هم از تکنولوژی ریل های راه آهن و واگن های قطار و هم از تکنولوژی بالابر استفاده می شود. اگر به دیگر کشورها سفر می کنید، می توانید سوار بر فونیکولار شده و از حرکت آهسته و تماشای مناظر بیرون لذت ببرید. در این مطلب شما را با یکی از جاذبه های گردشگری قدیمی در شهرهای مطرح جهان یعنی فونیکولار یا قطار کابلی یا همان تراموا آشنا می نماییم.

فونیکولار های دنیا-تراموا

سفر به مناطق مختلف جهان یکی از تفریحاتی است که بسیاری از جوانان و مردم انجام می دهند. در این میان یکی از جاذبه هایی که در سرتاسر دنیا دیده می شود قطارهای کابلی هستند. از شهری همانند استانبول در ترکیه گرفته تا شهرهای آسیای شرقی می توانید فونیکولارها را پیدا کنید. قطارهای کابلی یا فونیکولارها هم اکنون در بسیاری از خیابان های معروف دنیا دیده می شوند. کشورهای اروپایی و آمریکایی لاتین، سرشار از این تکنولوژی هستند. در زمانی از تاریخ و با گسترش تکنولوژی ماشین ها، سیستم حمل  نقل عمومی در شهرهای مطرح دنیا ساخته شدند. با گسترش تکنولوژی، فونیکولارها از رده خارج شدند اما پس از مدتی دوباره به صنعت سیستم حمل و نقل و مخصوصا صنعت گردشگری باز گشتند. یکی از جذابیت های شهرهایی همانند پاریس، نروژ، استانبول، ناپل در ایتالیا، پاریس، برن در سوئیس، هنگ کنگ و بسیاری دیگر سوار شدن بر فونیکولار است. صدای حرکت آرام فونیکولار بر روی ریل هایی که در وسط خیابان های توریستی قرار دارند و تماشای نمای خیابان ها، برای گردشگران جذاب است. حتی بسیاری از این فونیکولارها، رفت و آمد به بالای مناطق مرتفع را برای مردم راحت تر می نماید.

پرتغال، لیسبون

در مجموع در شهر لیسبون دو فونیکولار وجود دارد که جزو جاذبه های گردشگری محسوب شده و بسیار پرطرفدار است. به یکی از فونیکولارهای شهر لیسبون در پرتغال بیکا (Bica Funicular) می گویند. این قطار کابلی از سال ۱۸۹۲ شروع به کار کرد و طول خیابان معروف سائو پائولو را با مسیری ۲۴۵ متری می پیماید. شروع حرکت فونیکولار بیکا از پشت یک دروازه انجام می شود. همچنین می توانید نام سازنده آن را در سردر ببینید که از معماری به نام رائول مسنیه دو پونسارد (Raul Mesnier de Ponsard) نام می برد. دیگر قطار فونیکولار لیسبون گلوریا (Gloria funicular) نام دارد. این قطار با نیروی حرکتی آبی در سال ۱۸۸۹ کار خود را شروع کرد. در سال ۱۸۸۶ نیروی بخار جایگزین نیروی آب شد و در نهایت در ۱۹۱۵ تمام انرژی حرکتی آن از برق تولید گردید. فونیکولار گلوریا جزو آثار فرهنگی لیسبون در سال ۲۰۰۲ ثبت ملی شد.

فونیکولار لیسبون

کرواسی، زاگرب | Zagreb funicular

اگر به لیست جاذبه های شهر زاگرب نگاه کنید، سوار شدن بر فونیکولار زاگرب یکی از رمانتیک ترین جاذبه ها خواهد بود. واگن های فونیکولار زاگرب و سیستم آن، در سال ۱۸۹۰ میلادی با سیستم بخار افتتاح شد. هم اکنون برای حرکت در آوردن این سیستم، از جایگزینی برق استفاده می کنند. از مهم ترین عناوین فونیکولار زاگرب که برای گردشگران جالب است، عنوان کوتاه ترین قطار کابلی است. چرا که تنها ۶۶ متر طول مسیر دارد و مردم محله پایین شهر را به محله بالا و برعکس جا به جا می نماید. در سفر به کرواسی و شهر زاگرب اگر می خواهید که سوار بر فونیکولار زاگرب شوید،  باید در خیابان تومیچوا (Tomićeva) سوار شوید. از میان خیابان ایلیسا (Ilica) گذر کنید و در ایستگاه بعدی در کنار جاذبه برج لوترشاک (Lotršćak) از قطار کابلی پیاده شوید.

فونیکولار زاگرب

فرانسه، پاریس

اگر به پاریس سفر می کنید، برای دیدن یکی از جذاب ترین جاذبه های این شهر یعنی کلیسای سکره کور باید به بالای تپه مونمارتر بروید. یکی از روش های بالا رفتن از این تپه سوار شدن بر فونیکولار مونمارتر است. در گذشته سیستم فونیکولار این ناحیه بسیار قدیمی بود اما هم اکنون آن را با فونیکور مدرن تر و شیک تری جایگزین کرده اند. هر چند فونیکولار جدید مونمارتر جذابیت فونیکولار قدیمی را ندارد اما شما را در مدت زمان ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه و بسیار راحت تر به بالای تپه می رساند. اگر چه می توانید با اتوبوس یا پیاده خود را به پله های باسیلیکای سکره کور برسانید اما سوار شدن بر فونیکولار تجربه ای دیگر است.

فونیکولار پاریس

سوئیس، زوریخ

یکی از مهیج ترین فونیکولارهای دنیا در زوریخ و در سال ۱۸۸۹ افتتاح شد. نام این قطار کابلی، فونیکولار پلی بان (Polybahn funicular) است. این قطار کابلی نیز، در ابتدا با نیروی آب کار می کرد اما هم اکنون پیشرفت کرده و نیروی الکتریسیته را جایگزین آن نموده اند. مسیر ریلی فونیکولار زوریخ در دو مسیر رفت و برگشت می تواند هر بار ۵۰ مسافر را جابه جا نماید. در یکی از شهرهای سوئیس به نام گریمسل ولت (Grimselwelt) مسیر فونیکولاری با ۱۰۶ درجه گرادیان شیب، تند ترین شیب قطار فونیکولار در اروپا را به نام خود زده است.

این فونیکولار بیشتر برای عاشقان طبیعت طراحی شده است و شما را به دریاچه گلمر می برد. همچنین اگر اهل کوهنوردی هستید یا با خانواده خود به این کشور سفر می کنید، می توانید سوار فونیکولار مونته بره (Monte Brè funicular) در شهر لوگانو شده و به مونته بره که در ارتفاع ۹۳۳ متری سطح دریا قرار دارد، بروید. طی این مسیر برای گردشگران، حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد و همچنین برای بازگشت به شهر کاسارات در فصل تابستان تا ساعت ۱۱ شب زمان دارید که سوار فونیکولار برگشت شوید.

فونیکولار سوئیس

نروژ، برگن

اگر دوست دارید که به بام شهر برگن در نروژ بروید و نمایی از کل شهر را در زیر پای خود داشته باشید، بهتر است که سوار فونیکولار فلونن (Fløibanen funicular) شوید. اگر به دیدن بازار ماهی شهر بریگن رفتید، در مرکز شهر و در فاصله ۱۵۰ متری بازار می توانید فونیکولار را سوار شده و در نهایت، در مدت ۶ دقیقه، به بالای کوه فلوین می روید. این کوه ارتفاعی حدود ۳۶۰ متر بالاتر از دریا داشته و به راحتی و در امنیت کامل شما را به بالای کوه می برد. در آنجا می توانید از تفریحات متنوعی که برای کوهپیمایی یا غذاخوری وجود دارد، لذت ببرید. کافه ها و رستوران های متعددی به همراه مغازه های فروش لوازم مختلف را در بالای کوه پیدا می کنید.

نروژ-تراموا

شیلی، والپارایسو | Valparaíso

اگر به کشورهای آمریکای لاتین همانند شیلی سفر می کنید، می توانید یکی از جاذبه های این شهر را به نام فونیکولار زرد رنگ شهر بندری والپارایس را سوار شوید. این قطار کایلی از سال ۲۰۰۳ در میراث فرهنگ یونسکو به ثبت رسیده و از تپه های نواحی اطراف شهر به صورت حلقه ای بالا می رود. می توانید نمایی از دریا و شهر را در زیر پار خود ببینید. از میان ۳۰ قطار کابلی که تا سال ۱۹۰۰ در اینجا ساخته شده، تنها معدود اندکی باقی مانده که فونیکولار آسانسوری شهر والپارایسو را می توان یکی از آن ها نام برد که هنوز به فعالیت خود ادامه می دهد. از میان چندین فونیکولار شهر یکی را انتخاب کنید و به بالای کوه بروید تا نمای بهتری از شهر را داشته باشید. فونیکولار اسکلینگ سرو آرتیلریا (Scaling Cerro Artillería) یکی از جذاب ترین این قطارهای کابلی در شیلی است.

فونیکولار-شیلی

ایتالیا، ناپل

یکی از شهرهای توریستی ایتالیا به نام ناپب نیز دارای فونیکولاری توریستی است که هنوز که هنوز است به کار خود ادامه می دهد. اگر می خواهید در اطراف مناطق تپه ای ایتالیا به دیدن جاذبه های انی منطقه بروید می توانید فونیکولار متروپولیتن دی ناپولی (Metropolitana di Napoli) را سوار شوید. این سیتم فونیکولار دارای ۴ خط مختلف با نام های متفاوت است که در سال های بین ۱۸۸۹ تا ۱۹۳۱ ساخته شده اند. فونیکولار ناپل می تواند روزانه حدود ۲۸ هزار مسافر را جابه جا کند. این قطار کابلی نه تنها یکی از شلوغ ترین مسیرهای ریلی جهان را دارد بلکه مسیر آن نیز بسیار طولانی است. این قطار از ایستگاه پیازا فوگا (Piazza Fuga) و در ناحیه چیچی وومرو (chichi Vomero) حرکت کرده و در نهایت به ایستگاه آگوستئو (Augusteo) می رسد و مسیری رفت و برگشتی دارد. طی این مسیر تنها ۴ دقیقه طول می کشد. همچنین یکی از مهم ترین فونیکولارهای دنیا در ناپل است که به نام وسوویوس (Vesuvius Funicular) مشهور بوده و درحقیقت برای رفتن به بالای کوه آتشفشانی در سال ۱۸۰۰ ساخته شد. این فونیکولار آنچنان تاثیر گذاشت بود که موسیقیدان های بزرگی همچون پاواروتی، بوچللی وآلوین برای آن موسیقی نوشتند.

فونیکولار ایتالیا- قطار کابلی

هنگ کنگ

با سوار شدن درون فونیکولار هنگ کنگ که از سال ۱۸۸۸ کار خود را شروع کرده است، می توانید از شلوغی و ترافیک شهر هنگ کنگ خود را جدا کرده و به بالای کوه بروید. همراه با ۱۲۰ مسافر دیگر سوار فونیکولار شده و همزمان با بالا رفتن از کوه، از منظره پیش رویتان لذت ببرید. در بالای قله ویکتوریا می توانید به دیدن مرکز خرید بروید. همچنین در پایین فونیکولار، موزه تاریخی وجود دارد که جدای از دیگر جاذبه ها می توانید از آن ها دیدن کنید.

فونیکولار هنگ کنگ

منبع: mnn.com و سایت الی گشت

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=11708

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.