• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

نقش موثر حمل و نقل ریلی در رشد اقتصادی کشور

  • کد خبر : 4305
  • ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
نقش موثر حمل و نقل ریلی در رشد اقتصادی کشور

0 (0) نقش موثر حمل و نقل ریلی در رشد اقتصادی کشور/ کیفیت ناوگان مسافری و ریلی افزایش یافته است  اکوفارس: صنعت ریلی نقش موثری در صرفه جویی حامل‌های انرژی و افزایش رشد اقتصادی کشور دارد. بخش ریلی در کشور به عنوان یک صنعت سبز می‌تواند بیشترین اثر گذاری را در بخش صرفه جویی حامل‌های […]

0
(0)

نقش موثر حمل و نقل ریلی در رشد اقتصادی کشور/ کیفیت ناوگان مسافری و ریلی افزایش یافته است

 اکوفارس: صنعت ریلی نقش موثری در صرفه جویی حامل‌های انرژی و افزایش رشد اقتصادی کشور دارد.

بخش ریلی در کشور به عنوان یک صنعت سبز می‌تواند بیشترین اثر گذاری را در بخش صرفه جویی حامل‌های انرژی و افزایش رشد اقتصادی کشور دارد.

دولت دوازدهم نوسازی واگن‌های فرسوده و باز آفرینی شهری را دو هدف اصلی در برنامه کاری خود قرارداده بود. در همین راستا شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل بیشترین برنامه کاری خود بر ریل گذاری و نوسازی ناوگان حمل ونقل گذاشته است، به طوریکه امسال ۵۱۶ کیلومتر ریل گذاری در کل استان‌های کشور پیش بینی شده بود .

قرارداد ساخت ۴۵۰ دستگاه واگن مسافری ریل باس در مدت ۷۸ ماه، بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ایریکو و شرکت هیوندایی روتم کره جنوبی با فایناس ۷۲۰ میلیون یورویی کره جنوبی جهت توسعه ناوگان ریلی حومه‌ای بسته شد. این قرارداد به عنوان بزرگترین قرارداد تامین ناوگان مسافری ریلی کشور که معادل ۱۵۰ قطار حومه‌ای می‌شود در سال گذشته منعقد شد.

یکی دیگر از مهم‌ترین اقداماتی که زمینه ساز رشد در بخش ریلی کشور و برقی شدن شدن آن شد و از سوی دیگر زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی را به کشور فراهم کرد، قرارداد برقی کردن راه آهن گرمسار- ساری – گرگان – اینچه برون به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو بود که میان راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیر شرکت بین المللی راه آهن روسیه، در سال گذشته منعقد شد.

برقی شدن قطار تهران -مشهد یکی از بزرگ‌ترین آرزو‌هایی بود که مسافران این مسیر سال‌ها چشم انتظار آن بودند، به همین منظور سال گذشته قرارداد تجاری برقی کردن راه آهن تهران – مشهد میان شرکت راه آهن و کنسرسیوم ایرانی- چینی متشکل از شرکت مپنا، شرکت مپنا احداث، شرکت مپنا اینترنشنال، شرکت CMC و شرکت SU Power. با امضای این قرارداد اصلاح و احداث خط موجود برای سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، احداث شبکه برقی راه آهن برای سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و تأمین و نگهداری ۷۰ دستگاه لکوموتیو برقی به عهده این کنسرسیوم ایرانی– چینی گذاشته شد. همچنین این قرارداد به صورت EPC و تامین منابع مالی آن به صورت فاینانس از خط اعتباری کشور چین تامین شده است.

رشد بیش از ۶ درصد در جابه جایی مسافران بین شهری

میر حسن موسوی معاون مسافری راه آهن در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی با بیان اینکه کیفیت ناوگان مسافری و ریلی در سال ۹۶ افزایش یافته است، اظهار کرد: تمامی واگن‌های بالای عمر ۴۵ سال از بخش ریلیکشور که شامل ۳۵۰ واگن می‌شود، از رده خارج شده است.

وی در ادامه افزود: طبق برنامه ریزی‌ در سال ۹۷ تردد بخشی از واگن‌های با عمر  بالای ۳۰ سال که تعمیرات اساسی آنها انجام نشده بود را متوقف شد.

موسوی با بیان اینکه در بخش قطار‌های حومه‌ای در امر جابه جایی مسافران در سال ۹۶ به ورود ریل باس نفوذ کرده ایم، گفت: در امر جابه جایی مسافران حومه‌ای، سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۱۶.۸ درصد رشد داشته است.

معاون مسافری راه آهن بیان کرد: در بخش جابه جایی بین شهری نیز در سال ۹۶؛ ۶.۹ درصد نسبت به سال ۹۵ رشد داشته است.

وی در خاتمه توضیح داد: همزمان با جایگزینی ناوگان‌های جدید، سعی کرده ایم با برنامه ریزی مناسب بتوانیم بهره وری را ارتقا و گردشگری از طریق بخش ریلی را افزایش دهیم.

گفتنی است؛ بخش ریلی کشور به عنوان ایمن‌ترین وسیله سفر به شمار می‌رود، به طوریکه طی آمار‌های اعلام شده کاهش چشم گیری در سوانح ریلی کشور داشته ایم.

به گفته سعید محمد زاده مدیرعامل راه آهن، ۹۰ درصد از سوانح رخ داده در بخش ریلی مربوط به خطای انسانی بوده است، به همین منظور سعی کرده ایم دوره‌های آموزشی برای لکوموتیو ران را به صورت تخصصی‌تر برگزار کنیم.

براین اساس باوجود نبود اعطای کمک‌های فنی و اعتباری در طرح مربوط به راه آهن جمهوری اسلامی ایران و نبود همراهی سیستم‌های بانکی و تامین مالی جهت نوسازی ناوگان ریلی کشور، طی سال‌های اخیر با استفاده از روش‌های بدیع تامین مالی اقدام به تامین مالی حدود ۳ هزار دستگاه انواع واگن‌های باری، ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو و ۴۰۰ دستگاه واگن مسافری شده است.

انتظار می‌رود با مزیت‌های بیشماری که در بخش ریلی کشور وجود دارد، دولت بتواند نوسازی ناوگان ریلی کشوری را در دستور کار خود قرار دهد و از سوی دیگر اعتبارات این بخش که همواره روند کاهشی دارد ،در سال جدید افزایش یابد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=4305

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.