• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

نوروز بدون سفر در راه است/قرنطینه حمل و نقل عمومی

  • کد خبر : 25245
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
نوروز بدون سفر در راه است/قرنطینه حمل و نقل عمومی
مقامات محلي در بسياري از استان‌هاي كشور اعلام كرده‌اند كه با توجه به افزايش سرعت شيوع كرونا در كشور و لزوم مقابله با انتشار بيش از اين ويروس، در ايام نوروز پذيراي مسافر نخواهند بود.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از اعتماد‌آنلاین ،مقامات محلی در بسیاری از استان‌های کشور اعلام کرده‌اند که با توجه به افزایش سرعت شیوع کرونا در کشور و لزوم مقابله با انتشار بیش از این ویروس، در ایام نوروز پذیرای مسافر نخواهند بود. به این ترتیب نه اماکن هتل‌ها و مهمان‌پذیرها در این دوره از مردم پذیرایی خواهند کرد و نه امکاناتی در این استان‌ها در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. جدای از آن در روزهای اخیر در استان‌هایی مانند گیلان و مازندران نیز محدودیت و ممنوعیت‌هایی در پذیرش خودروهای مسافران وضع شده و با تداوم شرایط شیوع ویروس، احتمال اتخاد تصمیماتی طولانی‌مدت‌تر در این حوزه وجود دارد. کارشناسان می‌گویند سفرهای ین شهری، یکی از اصلی‌ترین عوامل در انتقال ویروس کرونا به شمار می‌روند و از این‌رو محدودیت سفر در نوروز پیش‌رو یکی از اصلی‌ترین گزینه‌هایی است که از سوی کارشناسان مطرح شده و احتمالا در روزهای آینده، شکل جدی‌تری به خود بگیرد.تعطیلات دو هفته‌ای نوروز، اصلی‌ترین پیک مسافرتی در ایران به شمار می‌رود. سفر میلیونی افراد به شهرها و روستاهای زادگاه‌شان و سفرهای تفریحی به استان‌هایی که جاذبه‌های توریستی بیشتری دارند، باعث می‌شود یکی از اصلی‌ترین پیک‌های مسافرتی ایران در این روزها رقم بخورد. در کنار تردد خودروهای شخصی به عنوان اصلی‌ترین وسایل حمل و نقل انتخابی مردم در جاده‌های کشور، شقوق مختلف حمل و نقل نیز با مدیریت وزارت راه و شهرسازی، هر ساله برای ایام نوروز برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام می‌دهند و با توجه به فشارهای اقتصادی سال‌های گذشته و محدودیت‌هایی که در قیمت‌گذاری بلیت‌ها وجود دارد، بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل، نوروز را به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمدی خود در نظر می‌گیرند. شرکت‌های هواپیمایی در مسیرهای داخلی و منطقه‌ای، تمام ظرفیت خود را فعال می‌کنند و شرکت‌های ریلی و جاده‌ای نیز بالاترین درصد فروش خود را در روزهای ابتدایی فروردین به ثبت می‌رسانند. با این وجود اما نوروز امسال برای تمام این حوزه، شرایطی متفاوت به وجود آورده و بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل عمومی ترجیح داده‌اند فعالیت خود را به شکل نیمه تعطیل در بیاورند. با اضافه شدن این شرایط به برنامه دولت در واریز نکردن سهمیه سوخت نوروزی به کارت‌ها تحت تاثیر شیوع کرونا، احتمالا نوروز امسال، کمترین میزان سفر در تمام سال‌های گذشته را به خود اختصاص خواهد داد.

فرودگاه امام: نیمه تعطیل

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های حمل و نقل که بیشترین آسیب را تحت تاثیر کرونا دریافت کرد، صنعت حمل و نقل هوایی بود. از نخستین روزهای شیوع کرونا در چین، بسیاری از ایرلاین‌های بین‌المللی پروازهای خود به فرودگاه‌های مختلف این کشور را متوقف کردند و حاصل این اتفاق، زیان ده‌ها میلیارد دلاری شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان و به‌طور خاص در شرق آسیا بود.در این بستر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نیز متاثر شدند. هرچند تحت تاثیر تحریم‌های امریکا، حضور شرکت‌های هواپیمایی ایران در بازار جهانی، چندان گسترده نیست اما بخشی از پروازهای بین‌المللی مهم ایران به شرق آسیا و به‌طور خاص چین انجام می‌شد که امروز متوقف شده است.با ورود این ویروس به ایران در روزهای ابتدایی اسفند، شرایط رسما تغییر کرد. در همان روزهای ابتدایی بسیاری از کشورهای منطقه مانند عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، کویت و آذربایجان اعلام کردند که پروازهای خود به ایران را متوقف خواهند کرد و ایرلاین‌های ایرانی نیز فعلا اجازه پرواز به این کشورها را نخواهند داشت.در کنار آن با افزایش خطر شیوع گسترده کرونا در ایران و توصیه‌های موکد وزارت بهداشت بر لزوم، توقف سفرهای غیر ضرور، تقاضا برای سفر هوایی نیز به شکل جدی کاهش پیدا کرد و سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که مسافران می‌توانند بدون پرداخت جریمه و خسارت پروازهای خود را لغو کنند و به این ترتیب تعداد تقاضا برای بلیت و متعاقب آن تعداد پروازها کاهش یافت که نخستین اثر خود را در پروازهای بین‌المللی گذاشت.تابلو پروازهای فرودگاه امام نشان از انجام تنها ۸ پرواز ورودی و خروجی در روز (۱۹ اسفندماه) دارد که موضوع جالب انجام ۲ پرواز از فرودگاه امام به کشور چین است. لیست پروازهای فرودگاه امام خمینی نشان از حجم بسیار پایین تعداد پروازهای خروجی دارد به‌طوری که دیروز تنها ۴ پرواز خروجی به سمت چین، هند، کوالالامپور و دوحه انجام شد. پروازهای ورودی نیز نشان از انجام پرواز ایران‌ایر از لندن دارد و یک پرواز نیز توسط هواپیمایی ماهان از دوبی به فرودگاه امام انجام شده و شرکت هواپیمایی قطرایرویز نیز تنها ایرلاین خارجی است که پرواز ورودی از دوحه در ساعت ۴۰: ۲۲ دقیقه خواهد داشت و ترمینال سلام، عملا تعطیل شده است. در فرودگاه مهرآباد نیز هرچند پروازهای داخلی ادامه دارد، اما تعداد آنها محدود شده است. با دستور سازمان هواپیمایی در ممنوعیت فروش بلیت به مقصد کیش و احتمالا افزایش این نقاط ممنوعه در روزهای آینده، صنعت هواپیمایی ایران آماده می‌شود که در تعطیلات نوروز به تعطیلی برود.

سازمان راهداری: سفر نکنید

در کنار ناوگان هوایی، یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌های مردم برای سفرهای نوروزی ناوگان جاده‌ای عمومی هستند، ناوگانی که با توجه به تعداد بالا و دسترسی به بسیاری از مناطق کشور و البته قیمت پایین‌تر در قیاس با سایر شقوق، در ایام نوروز، عملا با تمام ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و سازمان راهداری هر ساله برای مدیریت این سفرها برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام می‌دهد. با این وجود اما امسال نه تنها خبری از این برنامه‌ریزی نیست که سازمان راهداری رسما از مردم خواسته مسافرت نکنند.داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه مردم در شرایط فعلی به هیچ عنوان سفر نداشته باشند، گفت: مسافران در استان‌های تحت کنترل بیشتر، اگر مشکوک به بیماری باشند، بازگردانده می‌شوند. از مردم مصرانه خواهشمندیم از انجام سفر پرهیز کنند و ستاد مبارزه با کرونا نیز بر همین امر تاکید دارد.او ادامه داد: البته یک‌سری تصمیمات منطقه‌ای و استانی وجود دارد که هر استان با توجه به فراخور وضعیت شیوع، تصمیمات منطقه‌ای دارد و به آن عمل می‌کند اما آنچه محرز و مسلم است، مردم باید از سفر غیرضروری اجتناب کنند. طبق مصوبه ستاد کرونا، مردم نباید سفر کنند با هر وسیله‌ای؛ ‌حال اگر مسافری قصد سفر داشت، ناوگان اتوبوسی‌ طبق وظایف خود برای جابه‌جایی مسافران آماده هستند. اتوبوس‌هایی که در مسیرهای مختلف فعالیت می‌کنند، تعطیل نشده‌اند و تردد اتوبوس‌ها وجود دارد چون مصوبه‌ای مبنی بر توقف تردد ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای وجود ندارد، البته مسافران نمی‌توانند با اتوبوس هم در شهرهایی که قرنطینه هستند، وارد شوند و قطعا اگر مشکلی از نظر جسمی و بیماری داشته باشند، یا آنها را برمی‌گردانند یا ۱۴ روز قرنطینه وجود دارد.

کاهش جدی تقاضای سفر ریلی

حمل و نقل ریلی ایران که یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت در توسعه بوده نیز در ایام نوروز بیشترین تقاضای سفر را دارد اما با این وجود نه تنها در روزهای اخیر ظرفیت سفرهای نوروزی به پایان نرسیده که حتی گزارش‌ها از بالا بودن تقاضای مردم برای لغو سفرهای‌شان حکایت می‌کند.

محمد رجبی، رییس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه مسافرانی که بعد از تاریخ ۳ اسفند اقدام به خرید بلیت قطار بکنند در صورت کنسلی جریمه از آنها دریافت خواهد شد، گفت: مسافرانی که پیش از تاریخ سوم اسفند ماه بلیت قطار خریداری کرده باشند، در صورت کنسلی یا استرداد بدون کسر جریمه مبلغ بلیت آنها بازگردانده خواهد شد. او با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا میزان انصرافی‌های بلیت قطار به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است، ادامه داد: بیش از ۲۵ هزار بلیت همزمان با شیوع ویروس کرونا کنسل شده و روزانه ۷ تا ۸ هزار بلیت قطار کنسل و استرداد می‌شود. تمامی شرکت‌های حمل و نقل ریلی از جمله شرکت حمل و نقل رجا آماده همکاری با وزارت بهداشت است و با وجود آنکه خسارت‌های میلیاردی به این شرکت‌ها وارد شده اما در صورت رفع شیوع ویروس کرونا این شرکت‌ها اقدامات لازم را برای جابه‌جایی مسافران نوروزی انجام خواهند داد.هرچند آمار روزهای گذشته وزارت بهداشت حاکی از کاهش نسبی تعداد مبتلایان این ویروس در کشور است، اما همچنان مقامات دو تا سه هفته آینده را، هفته‌های اوج‌گیری شیوع این ویروس تلقی می‌کنند و به نظر می‌رسد با این تفاسیر دستورالعمل خودداری از سفرهای غیر ضروری بین شهری تا پایان نوروز تداوم خواهد داشت. حمل و نقل عمومی در تمامی بخش‌ها این موضوع را درک کرده و با کاهش عملکرد، عملا نوروز بسیار محدودی را تجربه خواهند کرد. اگر مردم نیز تقاضای مسوولان بر توقف سفر را جدی بگیرند، نوروز امسال، نوروزی بی‌سفر خواهد شد، اتفاقی که می‌تواند نقشی بسیار کلیدی در کاهش سرعت شیوع کرونا در ایران ایفا کند

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=25245

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.