• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

وابستگی همسایگان به ترانزیت ریلی از ایران با تکمیل خط آهن چابهار/ سرمایه‌گذاری در شرق کشور افزایش می‌یابد

  • کد خبر : 30586
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱:۲۹
وابستگی همسایگان به ترانزیت ریلی از ایران با تکمیل خط آهن چابهار/ سرمایه‌گذاری در شرق کشور افزایش می‌یابد
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایستگاه تشکیلاتی بار در کیلومتر 18 خط آهن چابهار-زاهدان ساخته می شود، گفت: چند واریانت برای عبور خط از درون یا حاشیه شهر چابهار و اتصال ریل به اسکله مطرح است که در حال بررسی این واریانت ها هستیم.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از فارس، خیرالله خادمی درباره خط آهن چابهار- زاهدان بیان کرد: خط آهن چابهار-زاهدان به عنوان یک پروژه عظیم مهندسی و عمرانی، تکمیل کننده کریدور شرق کشور است، این خط ریلی بخشی از کریدور ریلی شمال- جنوب محسوب می‌شود و طولانی‌ترین و مهم‌ترین کریدور ریلی کشور است.

وی اظهار کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار پروژه با تجهیز مناسب کارگاه‌ها در پروژه به خوبی عمل کرده است، اوایل تابستان ریل گذاری مکانیزه این خط آهن با ریل ملی از سمت زاهدان آغاز شد، ۲ روز پیش هم ریل‌گذاری این مسیر ریلی از سمت چابهار آغاز شد.

* بهره مندی اقتصادی افغانستان و پاکستان از خط آهن چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این پروژه در قالب سه طرح «اتصال بندر اقیانوسی چابهار به ریل»، «اتصال مرکز استان خراسان جنوبی به ریل» و «برقراری اتصال ریلی بین زاهدان و بیرجند و یونسی» در حال اجرا است و کریدور ریلی شمال – جنوب را تکمیل می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: از این خط ریلی خطوط آنتنی از سمت زاهدان به پاکستان و همچنین از سمت خواف از طریق راه‌آهن خواف- هرات به افغانستان خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: این خط ریلی سپس از طرف ایستگاه یونسی و مرز سرخس به آسیای میانه متصل می‌شود و بدین ترتیب ترانزیت ریلی در مسیر شمال به جنوب به چابهار و بنادر جنوبی برقرار می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ این خط ریلی فواید اقتصادی ترانزیت بالایی برای پاکستان و افغانستان دارد، افغانستان از طریق این خط آهن به دریای جنوب متصل خواهد شد؛ راه آهن چابهار به عنوان خط آهن کریدور شرق کشور، نقش محوری در وابستگی کشورهای همسایه به ترانزیت ریلی از طریق ایران ایفا می‌کند و این موضوع برای کشور درآمدزایی مناسبی دارد.

خادمی اظهار کرد: خط آهن خواف-هرات هم تکمیل شده است و در آینده نزدیک با حضور مقامات دو کشور ایران و افغانستان افتتاح می شود بدین ترتیب یکی از بزرگترین حلقه های مفقوده در ترانزیت ریلی شمال-جنوب شرق کشور تکمیل می شود و بار افغانستان از طریق خط آهن خواف-هرات و خط آهن چابهار-زاهدان و بندر اقیانوسی چابهار از طریق خط آهن به سهولت جا به جا می شود.

* پیش بینی افزایش سرمایه گذاری در مکران با تکمیل خط آهن چابهار

وی ادامه داد: خط آهن چابهار-زاهدان ۶۲۸ کیلومتر طول دارد با احتساب خطوط ایستگاهی ۷۳۰ کیلومتر خط آهن برای این مسیر ریلی ساخته خواهد شد؛ البته ‌این خط ریلی در ادامه به بیرجند و ایستگاه یونسی می‌رود و در کل ۱۴۵۰ کیلومتر طول دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: با اتصال ریلی چابهار- زاهدان، شهرهای نیکشهر،‌ چابهار، ایرانشهر، خاش و زاهدان به شبکه ریلی متصل و بهره‌مند می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ‌اتصال چابهار به شبکه ریلی توسعه اقتصادی کشور را تسریع می‌کند، اضافه کرد: همچنین با تکمیل این خط ریلی پیش بینی می شود میزان سرمایه‌گذاری‌ اقتصادی و استقبال بخش خصوصی در چابهار و سواحل مکران افزایش بسزایی داشته باشد، این پروژه عظیم مهندسی تکمیل کننده کریدور شرق کشور است.

* انجام ۸۰ میلیون متر مکعب عملیات خاکی در خط آهن چابهار-زاهدان

وی اظهار کرد: در خط آهن چابهار- زاهدان ۸۰ میلیون متر مکعب عملیات خاکی تا کنون انجام شده که دو برابر بزرگترین سد خاکی کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:‌در این خط ریلی تا امروز یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع بتن ریزی انجام شده است

* پیشرفت کلی ۴۷ درصدی خط آهن چابهار-زاهدان

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه پیشرفت کلی خط آهن چابهار-زاهدان ۴۷ درصد برآورد می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم سال آینده این خط ریلی تکمیل شود.

* ساخت ایستگاه تشکیلاتی بار در ۱۸ کیلومتری بندر چابهار

خادمی بیان کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده خط آهن چابهار-زاهدان از اسکله بندر چابهار آغاز می‌شود و یک ایستگاه ریلی در شهر خواهیم داشت اما چون یکی از اهداف مهم تکمیل این خط ریلی جابه جایی بار است از کیلومتر ۱۸ از سمت چابهار ایستگاه تشکیلاتی بار خواهیم داشت.

* بررسی چند واریانت درباره عبور خط آهن از چابهار و اتصال به اسکله بندر شهید بهشتی چابهار

وی اظهار داشت: چندین نظریه درباره عبور خط ریلی در زمان اتصال به اسکله در بندر چابهار وجود دارد مبنی بر اینکه این واریانت از چه طریق به بندر چابهار متصل شود، در حال بررسی این موضوع هستیم، چند واریانت برای عبور خط از درون یا حاشیه شهر چابهار و اتصال ریل به اسکله مطرح است که در حال بررسی این واریانت ها هستیم.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30586

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.