• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
0

ورود ۲ رام قطار جدید به ناوگان متروی تهران

  • کد خبر : 28328
  • ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
ورود ۲ رام قطار جدید به ناوگان متروی تهران
مراسم بهره‌برداری از 2 رام قطار باقی مانده از پروژه 70 دستگاه واگن مترو توسط شهردار تهران، رییس شورای شهر و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مدیر عامل شركت متروي تهران، مدير عامل بهره برداري متروي تهران و حومه و مدير عامل شركت واگن سازي به صورت آنلاین برگزار شد.
0
(0)

به گزارش  سایت اختصاصی ریل نیوز به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه علی امام مدیر عامل شرکت متروی تهران وحومه در ابتدا ضمن قدردانی از زحمات کاررگران و مهندسان در شرکت واگن سازی گفت: این کارخانه از یادگارهای ارزشمندجناب مهندس هاشمی است.

وی تصریح کرد: این دو رام قطار اخرین مرحله از قرارداد۱۰رام فطار که با باز شدن ال سی در تابستان ۹۷شاهد ترخیص ۸۵درصد از قطعاتش بودیم.
امام افزود ازاد سازی ۱۵درصد قطعات منوط به تسویه حساب گمرک و دارایی بود که در سال ۹۸با مساعدت سازمان سازمان امور مالیاتی و پیگیری‌های معاونت مالی شهرداری تهران آزاد سازی شد.و از نیمه سال ۹۸ که ازاد سازی انجام شد همکاران ما درشرکت واگن سازی اقدام به ساخت کردند.
مدیر عامل متروی تهران با اشاره به اینکه این قطارها نسل سوم قطارهایی است که در متروی تهران به کارگرفته می‌شود و جنس بدنه آنها آلومینیومی است.
این دو رام قطار در خطوط ۶ و ۷ مورد استفاده قرار خواهند گرفته همچنین در یکی از دو قطار برای اولین بار سامانه اطلاع رسانی “پی آی اس” اجرا می‌شود.
مدیرعامل متروی تهران خبر از ساخت قطار داخلی نیز داد و گفت: پروژه ساخت یک رام قطار ملی که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شده به زودی نمایشگاه آن در مرداد ماه سال جاری برگزار و امیدواریم تا پایان سال این قطار آماده و شاهد تولید نخستین قطار ملی باشیم.
امام افزود: در مرحله اول ساخت این قطارها حاصل زحمات کارگران و مهندسین واگن‌سازی تهران است و از همه آنها تشکر می‌کنم.
مدیرعامل متروی تهران گفت: قرارداد ساخت ۱۰۵ دستگاه واگن با شرکت واگن‌سازی تهران در حال تکمیل و نهایی‌سازی است و امیدواریم با همکاری این مجموعه بتوانیم در یک ماه آینده شاهد عقد قرارداد باشیم و در سال آینده اولین سری محصولات را تحویل بگیریم.
مسئولان نسبت به رفع مشکلات قرارداد ۱۰۵ واگن جدید مترو به شهرداری کمک کنند
درادامه دکتر سید مناف هاشمی گفت: از مسئولان درخواست می کنم نسبت به رفع مشکلات قرارداد ۱۰۵ واگن جدید مترو به شهرداری کمک کنند.
وی تصریح کرد: امروز محصولات قرارداد سال ۹۷ به پایان می رسد، برای اینکه شرکت واگن سازی با ۳۵۰ مهندس و تلاشگر برپا باشد امیدوار هستیم گره مختصری که در بحث قرارداد خرید ۱۰۵ واگن در بحث قیمت طرف چینی و پیش پرداخت ایجاد شده زودتر به تفاهم برسیم تا بتوانیم ازسال آینده شاهد ورود واگن های این قرارداد باشیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر هزارو ۴۵۰ واگن در مترو فعال هستند، گفت: به همین مقدار و حتی بیشتر از آن کسری واگن داریم و به عبارت دیگر ما با ۵۰ درصد ظرفیت در شهرتهران کار می کنیم و این در حالیست که این ۲ رام قطار می تواند سالانه چهار میلیون مسافر را پوشش دهد اما اگر بتوانیم نیاز تهران در خصوص تامین واگن که حدود ۱۵۰۰ واگن است را تامین کنیم می توانیم پوشش حداکثری داشته باشیم.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه این دو رام قطار به خطوط۶ و ۷ وارد خواهند شد.افزود: قرارداد ۶۳۰واگن دولت تلاش هایش مجددا آغاز شده و امیدواریم این واگن ها نیز به مانند این ۲ رام قطار هر چه زودتر وارد ناوگان شود.
وی با اشاره به آزاد سازی ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت که بعد از ۱۴ ماه پیگیری خوشبختانه نیمی از این مبلغ پرداخت شده است گفت: امیدواریم با پیگیری ها نیمی دیگر آزاد شود. تضامین شهرداری تهران پذیرفته شده و بازپرداخت نیمی از اوراق مشارکت بر عهده دولت است. دولت نامه داده و هنوز در چالش با بانک برای پذیرفتن تضامین است.
مناف هاشمی با اشاره به دیگر ظرفیت های مالی مترو گفت: تامین مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل واگذاری مجتمع های ایستگاهی نکته دیگری است. بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، شرکت مترو می تواند بخشی از هزینه توسعه مترو را از محل توسعه مجتمع های ایستگاهی تامین کند.
شرکت واگن‌سازی تهران عملا به دلیل نبود واگن و تجهیزات بیکار می‌شود
محسن هاشمی رییس شورای اسلامی  شهر تهران گفت: با بهره‌برداری از دو رام قطار مترو، شرکت واگن‌سازی تهران عملا به دلیل نبود واگن و تجهیزات بیکار می‌شود.
وی که به صورت آنلاین در مراسم بهره‌برداری از دو رام قطار شرکت داشت گفت: متروی تهران در حال حاضر حدود ۲۰۰ قطار عملیاتی دارد و امروز یک درصد به ظرفیت آن افزوده می‌شود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اگر بخواهیم با یک دهه قبل یعنی سال ۹۰ ظرفیت را مقایسه کنیم، یک و یکدهم قطار به ازای خطوط وجود داشته اما از آنجایی که  مناسب با افزایش طول مترو و تونل‌ها، قطار اضافه نشده،این سرانه ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و به ۸دهم رام قطار رسیده است.
هاشمی گفت: تلاش های زیادی برای زیر ساخت شده است اما در تحهیزات متحرک دچار عقب ماندگی شده ایم وی با اشاره به اینکه به علت شیوع ویروس کرونا و برای کاهش ازدحام جمعیت گفت: اما این کار تا کنون  علی رغم تمام مصوبات انجام نشده است
وی تاکید کرد: تاکنونی این اقدامات نتوانسته عملیاتی شود که بخشی از آن مربوط به دولت و بانک‌ها است و بخشی هم بخشی به دلیل ضعف در پیگیری‌های شهرداری تهران بوده است. هاشمی خاطرنشان کرد: باید هرچه سریع ترقرارداد ساخت ۶۳۰ واگن با واگن سازی به نتیجه برسد تا این کارخانه بتواند قطار ملی که در متروی تهران دنبال می شود و کار ارزندهای است سال جهش تولید محقق شود.
راه‌اندازی خط ۱۰ متروی تهران
شهردار تهران نیز در این مراسم به صورت ویدیو کنفرانس شرکت داشت گفت:‌به زودی بخش اول خط ۱۰ مترو از میدان کتابی به سمت منطقه ۲۲ ساخته می شود.
پیروز حناچی افزود: ظرفیت کارخانجات واگن‌سازی تهران و کلانشهرها بسیار بالا است و ساخت واگن در کشور و کاهش وابستگی به خرید قطعات خارجی مترو مسیری راهبردی است که در حال پیگیری آن هستیم.
وی افزود: علاوه بر خرید ۱۰۵ دستگاه واگن که در دستور کار قرار گرفته و ۱۰۵ واگن داخلی در مرداد قطعات آن در داخل آماده شده که به زودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
شهردار تهران ادامه داد: قرارداد خرید ۶۳۰ واگن با طرف چینی انجام شده و با پیگیری سفارت چین در ایران این مسأله نیز مدنظر قرار دارد و دولت هم اقدامات لازم را در این راستا انجام خواهد داد.
حناچی با اشاره به اینکه بیکاری در شرکت واگن‌سازی تهران باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است، گفت:‌تلاش‌هایی انجام خواهیم داد که بیشتر از قبل سفارشات ساخت واگن را با شرکت‌های داخلی داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: مقدمات آغاز ساخت خط ۱۰ مترو نیز فراهم شده و ساخت بخش اول این خط از  میدان کتابی به منطقه ۲۲ به زودی رسماً آغاز می‌شود.
شهردار تهران گفت:‌ تراکم در این منطقه سنگین بوده و متناسب با حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار نگرفته است امیدواریم با افتتاح این خط شاهد رفع مشکلاتی در حوزه حمل و نقل خواهیم بود.
اختصاص ندادن ارز دولتی به قطعات مترو مشکل بزرگ بهرذه برداری مترو
در پایان مراسم مهندس نوبخت مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت شرایط کاری در حال حاضر سخت است، با شیوع کرونا درآمدهای ما به شدت کاهش پیدا کرده است. غرفه‌داران درآمد ندارند شرایط خوب نیست اما در حال مدیریت هستیم تا بتوانیم بهترین خدمات را ارئه دهیم.
یکی از مشکلات اساسی در مترو عدم تامین قطعات یدکی است اگرچه در حال حاضر قطاری بخاطر نبود وسایل یدکی از سرویس خارج نیست مخصوصا در از اسفند ماه ۹۸که ویروس کرونا مطرح شد سعی کردیم هیچ کاهشی در سرویس دهی ها نداشته باشیم و حتی  درهمین شرایط سخت سرفاصله حرکت قطارها را کاهش هم داده ایم.
نوبخت با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات بهر ه برداری متروی تهران و حومه تأمین قطعات یدکی  است خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد و اینکه ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد، نمی‌توانیم برخی از قطعات را تأمین کنیم.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=28328

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.