• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

وزیر راه آهن پاکستان خواستار نوسازی فوری خط آهن کویته – تفتان شد

  • کد خبر : 29176
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
وزیر راه آهن پاکستان خواستار نوسازی فوری خط آهن کویته – تفتان شد
 «شیخ رشید احمد» وزیر راه آهن پاکستان با بیان اینکه « کمیته ای ویژه برای تقویت همکاری ها با ایران» تشکیل داده است، تاکید کرد که اسلام‌آباد خواستار نوسازی فوری خط آهن کویته - تفتان برای گسترش مناسبات تجاری بین دو کشور همسایه شد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا ، شیخ رشید احمد سیاستمدار ۶۸ ساله پاکستانی گفت: پاکستان مصمم به ترمیم خط آهن کویته-تفتان است تا بتوان ضمن ارتقای سرعت حرکت قطارهای باربری میان دو کشور به افزایش تجارت و حتی تردد مسافران میان ایران و پاکستان کمک کرد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ویژه‌ای به ریاست «حبیب الله گیلانی» معاون وزارت راه آهن پاکستان با هدف پیگیری توافقات دوجانبه با ایران برای تقویت همکاری‌ها و نظارت بر حمل و نقل ریلی میان دو کشور اظهارداشت: پاکستان خواهان افزایش سرعت حرکت قطار باربری تا مرز تفتان (میرجاوه) به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.

وزیر راه آهن پاکستان خاطرنشان کرد: قرارداد مطالعه امکان سنجی میزان ارتقای مسیر ریلی کویته-تفتان در دسامبر ۲۰۱۷ به یک شرکت چینی واگذار شده بود و این کار در ژوئن سال گذشته میلادی به پایان رسیده و اکنون ما در مرحله پایان بررسی امکان سنجی نوسازی خط آهن کویته – تفتان قرار گرفته‌ایم.

شیخ رشید احمد با بیان اینکه هزینه ترمیم خط آهن کویته-تفتان ۷۰۰ میلیون روپیه (بیش از ۴ میلیون دلار) تخمین زده شده است، تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، قطار مسافربری میان ایران و پاکستان می‌تواند در وضعیت فعلی مسیر ریلی تا نقطه صفر مشترک مرزی را با سرعت ۱۲۰ کیلومتر و قطار باری نیز با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت این میسر را طی کند.

وی با اشاره به دیدار روز سه‌شنبه (۲۲ مرداد) خود با «سید محمد علی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد، گفت که تقویت همکاری‌های ریلی به ویژه نوسازی خط آهن کویته – تفتان اصلی‌ترین موضوعی است که دو طرف آن را مورد بررسی قرار داده‌اند.

وزیر راه آهن پاکستان با بیان اینکه در زمان حاضر تنها قطار باری میان ایران و پاکستان تردد می‌کند، گفت: مسیر ریلی کویته-تفتان بسیار قدیمی است و نیاز به نوسازی فوری دارد تا بتوانیم سرعت حرکت قطارها میان دو کشور را افزایش دهیم.

شیخ رشید احمد همچنین با تاکید بر اهمیت ازسرگیری مجدد تردد قطار باری اکو میان پاکستان-ایران و ترکیه و استفاده از ظرفیت طرح‌های اقتصادی در منطقه مانند سی پک برای توسعه همکاری‌های دوجانبه، افزود: در اولین مرحله ما مُصرانه خواستار همکاری‌های سریع با ایران در حوزه راه آهن هستیم.


استقبال از برنامه راهبردی ایران و چین

وزیر راه آهن پاکستان در ادامه گفت وگو با ایرنا ، با استقبال از برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، آن را تحولی مثبت دانست و گفت: پاکستان آماده است از فرصت همکاری و مشارکت بلندمدت تهران-پکن برای تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بخش همکاری‌های ریلی استفاده کند.

عضو ارشد کابینه عمران خان نخست وزیر پاکستان اظهار داشت: ما می‌توانیم با استفاده از فرصت همکاری‌های تهران و پکن برای بهبودی همکاری‌ها با ایران به ویژه برای گسترش مناسبات مشترک در حوزه حمل و نقل ریلی استفاده کنیم.

وی به طرح ریلی این کشور موسوم به ML-۳ و هچمنین راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به طرح (سی پک) (اشاره کرد و افزود: ما خواستار بهره برداری از این ظرفیت‌ها جهت تعمیق همکاری با ایران هستیم.

راهرو سی پک در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۶ همزمان با انتقال یک محموله چینی از طریق خشکی به بندر گوادر پاکستان برای ارسال از طریق دریا به افریقا و غرب آسیا تا حدودی عملیاتی شد. بقیه پروژه‌های این طرح هم سال ۲۰۱۷ شروع شد.

احداث شبکه‌های حمل نقل ریلی و جاده‌ای از شمال شرق پاکستان هم مرز با چین تا جنوب غرب این کشور در بندر کوادر ار مهمترین طرح‌های طرح راهرو سی پک است. همچنین توسعه بندر گوادر پاکستان نیز جزو این طرح است.

تحریم‌های ضدایرانی باید لغو شود

شیخ رشید احمد درباره تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: این تحریم‌ها نباید برقرار بماند، همانطور که نخست وزیر پاکستان نیز بارها اعلام کرده است این روند باید خاتمه یابد.

وی تاکید کرد: لغو تحریم‌های ضدایرانی سیاست رسمی پاکستان است به ویژه در شرایط فعلی باید این تحریم‌ها از ایران برداشته شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29176

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.