• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

پیشرفت ۳۲ درصدی راه‌آهن چابهار / طرح چهار ساله تکمیل می‌شود

  • کد خبر : 5252
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۸:۵۳
پیشرفت ۳۲ درصدی راه‌آهن چابهار / طرح چهار ساله تکمیل می‌شود

0 (0) پیشرفت ۳۲ درصدی راه‌آهن چابهار / طرح چهار ساله تکمیل می‌شود اکوفارس: معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که با توجه به پیشرفت ۳۲ درصدی پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان می‌توان انتظار داشت این طرح ظرف یک برنامه چهار ساله به بهره‌برداری برسد. خیرالله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: خوشبختانه […]

0
(0)

پیشرفت ۳۲ درصدی راه‌آهن چابهار / طرح چهار ساله تکمیل می‌شود

اکوفارس: معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که با توجه به پیشرفت ۳۲ درصدی پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان می‌توان انتظار داشت این طرح ظرف یک برنامه چهار ساله به بهره‌برداری برسد.

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: خوشبختانه کار در راه‌آهن زاهدان به چابهار با قدرت ادامه دارد و در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ نفر با بیش از ۱۳۰۰ دستگاه فنی فعال در پروژه مشغول به کار هستند.

به گفته وی این پروژه ۶۱۰ کیلومتری که کار اجرای آن در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه است، در حوزه زیرسازی به پیشرفت ۴۵ درصدی و در کل پروژه به پیشرفت ۳۲ درصدی رسیده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره میزان اعتبار مورد نیاز این پروژه نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این طرح برای تکمیل به حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. یکی از راه‌های مدنظر ما برای تامین مالی این پروژه فاینانس هند بود که خوشبختانه تفاهم‌نامه آن چندی قبل با تایید روسای دو کشور نهایی شد و امیدواریم به مرحله اجرا برسد.

خادمی با بیان این‌که تا زمان نهایی شدن این فاینانس، کار خود را مانند گذشته ادامه می‌دهیم درباره محل تامین منابع این طرح توضیح داد: در سال ۱۳۹۵ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و در سال گذشته حدود ۲۷۰ میلیارد تومان به این راه‌آهن اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه راه‌آهن زاهدان- چابهار فاز نخست کریدور ریلی شرق و جنوب شرق ایران به حساب می‌آید، توضیح داد: این پروژه بناست در نهایت چابهار را به زاهدان، بیرجند و سپس مشهد مقدس متصل کند و در این بین از شهرهایی مانند خاش و ایرانشهر عبور خواهد کرد. این کریدور ۱۳۶۰ کیلومتری که طولانی‌ترین مسیر ریلی ایران به شمار می‌رود، امکان جابه‌جایی مسافران و نقش آفرینی قابل توجه در ترانزیت منطقه میان کشورهایی مانند هند، افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه را خواهد داشت.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، این پروژه در نهایت حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین بخشی از آن از سوی کشورهای خارجی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی صورت خواهد گرفت و همین موضوع بخشی از دغدغه‌ها و برنامه‌ریزی‌های شرکت ساخت در این حوزه به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، چندی قبل پیش از سفر رئیس جمهوری ایران به هندوستان، تفاهم‌نامه‌ای برای تامین فاینانس راه‌آهن چابهار میان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل و یک شرکت هندی منعقد شد.

در صورت نهایی شدن اجرای این پروژه می‌توان انتظار داشت که دومین حضور هند پس از سرمایه‌گذاری مستقیم این کشور در بندر چابهار در ایران نهایی شود.

توسعه سواحل مکران و افزایش توان بندر چابهار در ترانزیت و ترانشیپ کالا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت در طول سال‌های گذشته بوده است.

موقعیت جغرافیایی چابهار و قرار گرفتن این بندر از نزدیکترین فاصله به اقیانوس هند این امکان را به وجود آورده که با توسعه ظرفیت‌های دریایی و ریلی امکان آن به وجود بیاید که این بندر ایرانی به عنوان یکی از هاب‌های دریایی منطقه به کار خود ادامه دهد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=5252

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.