• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

پیشنهادات کمیسیون حمل و نقل شورای شهر برای بودجه ۱۴۰۰ چیست؟

  • کد خبر : 31864
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۷:۲۲
پیشنهادات کمیسیون حمل و نقل شورای شهر برای بودجه ۱۴۰۰ چیست؟
کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در راستای افزایش بودجه شهرداری در حوزه حمل و نقل و ترافیک پیشنهادهایی مطرح کرده است که توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی درآمدهای وصولی حاصل از عوارض بر پروانه های ساختمانی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود برای کسب درآمد از محل تبلیغات، به معاونت حمل و نقل از جمله آنهاست.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از شهر، پس از تقدیم بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران از سوی شهردار تهران به شورای شهر در تاریخ ۵ بهمن ماه اعضای شورای شهر از ۵ تا ۱۱ بهمن ماه فرصت دارند که ارائه نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کنند.
طرح و بررسی بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون ها از ۱۲ تا ۱۸ بهمن انجام شد و طرح و بررسی بودجه در جلسه کمیسیون های تخصصی و برنامه و بودجه نیز از ۱۸ تا ۲۵ بهمن انجام گرفت. که به این ترتیب پس از ارائه در کمیسیون تلفیr اکنون به صحن شورای شهر رسیده است.
اما در هر کمیسیون پیشنهادهایی برای بودجه سال ۱۴۰۰ مطرح شده است. با توجه به مشکل عمده حمل و نقل و ترافیک در تهران که تبدیل به معضلی لاینحل شده است یکی از بخش های مورد توجه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری نیز مربوط به حمل و نقل و ترافیک است.
به گفته حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران ۱۷ هزار و ۲۹۵ میلیارد تومان از بودجه سال ۱۴۰۰ به این حوزه حمل و نقل اختصاص دارد و در واقع حوزه حمل و نقل بیشترین سهم را از بودجه شهرداری تهران در سال آینده به خود اختصاص داده است.
با این حال به نظر می رسید برخی از اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران از این میزان و شکل بودجه بخش حمل و نقل به اندازه کافی رضایت ندارند.
شهربانو امانی، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار شهر گفت که توقعی که از شهردار تهران در بحث حمل و نقل داشتیم بیشتر بود.
او گفت: توسعه شهر مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) و انسان محوری در آخرین بودجه ای که در دوره پنجم به شورا تقدیم شده خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.
کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر در همین راستا در تبصره هایی پیشنهادهایی را به منظور بهبود بودجه حمل و نقلی سال ۱۴۰۰ ارائه کرده است.
تبصره‌های پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ بر این اساس است که در تبصره ۴ بند ۱ کمیسیون حمل و نقل و ترافیک پیشنهاد داده است: در راستای توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی (TOD) %100 درآمدهای وصولی حاصل از عوارض بر پروانه های ساختمانی در حد تراکم پایه (مسکونی)، عوارض بر پروانه های ساختمانی در حد تراکم پایه (غیر مسکونی)، عوارض بر پروانه های ساختمانی مازاد بر تراکم پایه (مسکونی)، عوارض بر پروانه های ساختمانی مازاد بر تراکم پایه (غیر مسکونی)، عوارض بر بالکن و پیش آمدگی، عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های عمران و توسعه شهری، عوارض صدور مجوز حصار کشی و دیوار کشی برای املاک فاقد مستحدثات و عوارض اتمام مهلت عملیات ساختمانی موضوع تبصره ۲ ماده ۲۹ قانون نوسازی، در محدوده ۳۰۰ متری زون‌های TOD (مترو) را به حساب شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (به حساب تمرکز وجوه درآمد و سپرده با شماره ۱۰۰۸۴۴۴۷۷۹۳۴ که به نام شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) نزد خزانه شهرداری تهران افتتاح شده) و در محدوده ۳۰۰ متری زون‌های TOD (BRT) را به حساب شرکت واحد اتوبوسرانی واریز و ۱۰۰% تخصیص یافته تلقی کند.
تا قبل از طی مراحل قانونی پهنه T این تبصره حاکم بوده و شرکت‌های مذکور نیز موظف هستند این مبالغ را صرفاً به منظور احداث، توسعه و تکمیل خطوط و ایستگاه های مترو و توسعه و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی در ردیف اعتباری مربوطه هزینه نمایند. در همپوشانی میان زون‌های مترو و BRT اولویت تخصیص منابع با متروست.
اصلاحیه کمیسیون حمل و نقل برای تبصره ۴ بند ۳ به این ترتیب است که شهرداری طرح بازآفرینی و احداث خیابان کامل(موضوع تبصره ۳ ماده ۵۷ برنامه ۵ ساله سوم) را با محوریت معاونت حمل و نقل و توسط کمیته‌ فرابخشی، جهت بهره مندی از درآمدهای پایدار ناشی از خیابان کامل با اولویت واگذاری به بخش خصوصی انجام دهد.
در اصلاحیه تبصره ۲۳، کمیسیون حمل و نقل پیشنهاد داده است: به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود برای کسب درآمد از محل تبلیغات، به معاونت حمل و نقل (قابل تفویض به سازمان حمل و نقل و ترافیک، شرکت بهره برداری مترو، شرکت مجتمع‌های ایستگاهی، شرکت واحد اتوبوسرانی، سازمان تاکسیرانی و مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران) اجازه داده ‌شود با رعایت مقررات و ضوابط اجرائی تبلیغات محیطی که توسط شهرداری تهران (سازمان زیباسازی) و دیگر مراجع قانونی تدوین شده است، نسبت به انجام تبلیغات در فضاهای ذیل اقدام و درآمد حاصل را صرف نوسازی و خرید اتوبوس، خرید واگن جدید، و توسعه مد پیاده (در قالب بهبود معابر بویژه پیاده‌روها، پیاده‌راه‌ها و پلازاهای محلی در مناطق) کنند.
فضاهایی که شامل این تبلیغات می شوند عبارتند از مترو شامل فضای داخلی ایستگاه های مترو (دیوارها، تابلو غرفه‌ها، غرفه‌ها، صوتی یا تصویری و استندهای دیجیتال) و واگن‌ها (بدنه، کتیبه-تابلو، دستگیره، صوتی یا تصویری، سمپلینگ)، اتوبوس شامل ایستگاه‌ها و پایانه‌های اتوبوس‌ (دیواره‌ها، تابلوها، صوتی یا تصویری و استندهای دیجیتال) و بدنه خارجی اتوبوس‌ها (به نحوی که دید مسافر به بیرون گرفته نشود) و داخل آن (کتیبه، تابلو، دستگیره، صوتی یا تصویری، سمپلینگ).
همچنین تاکسی از جمله ایستگاه‌های تاکسی (دیواره‌ها، تابلوها، صوتی یا تصویری، سمپلینگ و داخل تاکسی و بدنه خارجی آن (به نحوی که دید مسافر به بیرون گرفته نشود) از جمله اماکن پیشنهادی برای تبلیغات به نفع حمل و نقل عمومی هستند.
خیابان‌های کامل (در قالب تبلیغات شهری، صوتی و تصویری، استندهای دیجیتال، غرفه‌ها و …) و پارکلت‌ها (در قالب تبلیغات شهری، سمپلینگ یا دریافت اجاره)، ایستگاه‌های دوچرخه (در قالب تبلیغات شهری و سمپلینگ)، پل عابر پیاده در بخش های فضای داخلی پل‌های عابر پیاده معمولی و مکانیزه، عرشه و نمای بیرونی، هندریل و صفحه پله پل‌های عابر پیاده معمولی و مکانیزه و تابلوهای چند منظوره اطلاع‌رسانی آلودگی هوا و صدا، جایگاه‌های سوخت CNG دیواره‌ها، تابلوها، صوتی یا تصویری) از دیگر اماکنی هستند که تبلیغات در آنها به نفع حمل و نقل انجام می شود.
تبصره های مطرح شده در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک باید در صحن شورای شهر تهران به رأی گذاشته شود و در صورت تصویب به بودجه ۱۴۰۰ افزوده خواهد شد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=31864

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.