• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

کاهش سر فاصله حرکت قطار‌ها در خطوط ۳ و ۴ مترو تهران

  • کد خبر : 31712
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
کاهش سر فاصله حرکت قطار‌ها در خطوط ۳ و ۴ مترو تهران
مدیرعامل شرکت مترو تهران اعلام کرد: با بهره‌برداری از پایانه‌های جدید مترو در سال ۱۴۰۰، سر فاصله حرکت قطار‌ها در خطوط ۳ و ۴ مترو کاهش می‌یابد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز  به نقل از دانشجو، امامعلی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران اعلام کرد: با گذشت ۲۲ سال از افتتاتاح اولین ایستگاه‌های شبکه مترو پایتخت، هنوز این سیستم حمل و نقل درون شهری از کمبود شدید پایانهنه و پارکینگ رنج می‌برد و اگر در دودوره جدید مدیریت شهری فکری برای این قضیه مهم نمی‌شد، شاید در سال‌های نه چندان دور آینده، بهره‌برداداری حداکثری از ناوگان قطار‌های شهری به بن‌بست جدی بر می‌خورد.

امام عنوان کرد: با توجه به حجم عظیم تردد روزانه ۱۴۰ رام قطار موجود در خطوط هفتگانه شبکه مترو پایتخت و با عنایت به این موضوع که شبکه موجود از کمبود حداقل ۱۵۰۰ دستگاه واگن رنج‌برده و بار حمل و نقل مسافران مترو عملاً بر تعداد محدودی قطار هموار شده است، عملا بخش مهمی از امکانات سخت افزاری شبکه ریلی تهران تحلیل رفته و نیازمند تعمیرات نوبه‌ای و دوره‌ای است.

وی افزود: بهترین راهکار برای ارائه سرویس‌های تعمیراتی به هنگام و روزآمد به ناوگان حمل و نقلی مترو، بهره‌گیری از پایانه‌های مستقل در هر خط است. در حال حاضر ۵ پایانه و پارکینگ فتح‌آباد (در خط یک)، صادقیه و دردشت (در خط ۲)، فاز نخست پایانه شهید کلاهدوز (در خط ۴) و پایانه و پارکینگ مهر‌شهر (در خط ۵) این وظیفه سنگین را بر عهده دارند و این در حالی است که در طرح‌های اولیه، برای هر خط دو پایانه و پارکینگ (در ابتدا و انتهای هر خط) پیش‌بینی شده، اما به دلایلی در سال‌های گذشته این امر محقق نشده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: با این اوصاف در دوره کنونی مدیریت شهری و علیرغم مشکلات عدیده مالی، در کنار افتتاح ایستگاه‌های باقی مانده خطوط و رفع نواقص ایستگاه‌های بهر‌ه‌برداری شده، توجه به تکمیل و بهره‌برداری از پایانه‌ها و پارکینگ‌ها، یکی از اولویت‌های برنامه اجرایی شرکت مترو تهران بوده است.

وی افزود: برخلاف تصور برخی از مدیران در گذشته که شاید ساخت و بهره‌برداری از پایانه‌ها و پارکینگ‌های مترویی را چندان ضروری تلقی نکنند، اما سهل‌انگاری در این زمینه، مشکلات متعددی برای ادامه روند خدمت رسانی روزانه به مسافران در حال حاضر و سال‌های آتی ایجاد خواهد کرد.

امام گفت: پایانه‌ها و پارکینگ‌ها نه تنها اماکنی الزامی برای سرویس‌ها و تعمیرات دوره‌ای واگن‌ها هستند بلکه باعث کاهش سرفاصله حرکتی قطار‌ها می‌شوند. در حال حاضر به دلیل عدم تکمیل و راه‌اندازی پایانه‌های خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ تمام بار تعمیرات و نگهداری قطار‌های این خطوط در دو پایانه فتح‌آباد و صادقیه متمرکز شده است و این پایانه‌ها بیش از ظرفیت طراحی شده خود در حال استفاده هستند.

وی بیان داشت: به همین دلیل طی سال‌های اخیر، مجددا پرونده احداث پایانه‌های خطوط را بازگشایی کردیم تا این پیش‌نیاز اساسی برای فراهم شدن امکان تداوم سطح کنونی خدمت رسانی به مسافران مترو فراهم شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران در توضیح اهم اقدامات اجرایی صورت گرفته در دوره کنونی مدیریت شهری گفت: فعلا مشغول ادامه عملیات اجرایی فاز دوم پایانه شهید کلاهدوز در خط ۴ هستیم و از طرفی در همین خط، پارکینگ اکباتان به عنوان نخستین پایانه زیرزمینی مترو کشور در حال تکمیل است که امیدوارم سال آینده با بهره‌برداری از پایانه‌های مذکور، امکان کاهش سرفاصله حرکتی قطار‌ها در خط ۴ فراهم آید.

امام به آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث پایانه آزادگان در خط ۳ اشاره کرد و افزود: این پایانه در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار دیده شده است که فاز نخست آن در صورت تامین به موقع منابع مالی، سال آینده قابل بهره‌برداری است.

وی گفت: اضافه شدن پایانه‌ها و پارکینگ‌های جدید به شبکه مترو پایتخت، نگرانی‌ها از بابت توسعه زیرساخت‌های مترو و تعمیر و نگهداری به‌هنگام قطار‌ها را کاهش داده همچنین سرفاصله حرکتی قطار‌ها در خطوط را خواهد کاست.

مدیرعامل شرکت مترو تهران بیان داشت: در کنار احداث پایانه‌ها و پارکینگ‌ها، افزایش ناوگان حمل و نقل ریلی پایتخت نیز ضروری است تا از فشار وارد بر قطار‌های محدود کنونی کاسته شود و ضریب ایمنی بهره‌برداری از شبکه موجود، متقابلا افزایش یابد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=31712

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.