• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

کاهش وابستگى به خارج برای تامین واگن یک مسیر راهبردى است

  • کد خبر : 28413
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
کاهش وابستگى به خارج برای تامین واگن یک مسیر راهبردى است
پيروز حناچى در مراسم بهره‌بردارى از 2 رام قطار باقيمانده از پروژه 70 دستگاه واگن با اشاره به اين كه رونمايى از قطعات ساخته شده براى پروژه «واگن ملى»، مرداد ماه برگزار مى‌شود، عنوان كرد: پروژه تامين 630 دستگاه واگن با شركت چينى در حال انعقاد است.
0
(0)
به گزارش ریل‌نیوز به نقل از روابط عمومى و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهرى تهران و حومه (مترو)، مراسم بهره‌بردارى از ۲ رام قطار باقیمانده از پروژه ۷۰ دستگاه واگن، توسط پیروز حناچى شهردار تهران به صورت آنلاین و با حضور محسن هاشمى رفسنجانى رئیس شوراى اسلامى شهر تهران و شهربانو امانى عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک این شورا، همچنین سیدمناف هاشمى معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارى تهران و على امام مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهرى تهران و حومه (مترو) برگزار شد.
پیروز حناچى شهردار تهران به نیاز کلانشهرهاى کشور به ناوگان مترو اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت کارخانه‌هاى واگن سازى در کشور و نیز شرایط تحریم، کاهش وابستگى به خارج از کشور برای تامین واگن، یک مسیر راهبردى است که در دستور کار ما قرار دارد.
شهردار تهران با اشاره به برنامه‌ریزى براى تامین ۱۰۵ دستگاه واگن توسط کارخانه واگن سازى تهران عنوان کرد: همچنین تأمین ۱۰۵ «دستگاه واگن ملى» نیز در دستور کار قرار دارد که در مرداد ماه قطعات ساخته شده آن در نمایشگاهى رونمایى مى‌‌شود.
 او با اعلام خبر ارائه قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن به شرکت واگن سازى چینى خاطر نشان‌کرد: تاییدیه بانک مرکزى براى این پروژه دریافت شده است. با مسیر و موافقتنامه‌اى که دولت براى این پروژه فراهم کرده اعتبار آن را تامین خواهیم کرد.
 حناچى افزود: در آخرین جلسه‌اى که با سفیر چین در ایران برگزار شد، موضوع قرارداد تامین ۶۳۰ دستگاه واگن بررسى و در دستور کار سفارت چین در ایران قرار گرفت.
 شهردار تهران با ابراز نگرانى نسبت به این که کاهش سفارش ساخت واگن منجر به بیکارى کارگران کارخانه واگن سازى و استفاده نکردن از تمام ظرفیت‌هاى این کارخانه مى‌شود، عنوان کرد: در تلاشیم با قراردادهایى که در دستور کار قرار دارد این اتفاق رخ ندهد.
حناچى افزود: از سوى دیگر سفارش ساخت و تعمیر واگن را چه در تهران و چه در سایر کلانشهرها به سمت کارخانه واگن ‌سازى تهران هدایت مى‌کنیم.
 شهردار تهران با اشاره به آغاز عملیات اجرایى خط ۱۰ مترو تهران در ماه‌هاى آتى گفت: این خط در فاز اول از میدان کتاب به سمت منطقه ۲۲ برنامه‌ریزى شده و با اتمام مقدمات اجرایى به زودى آغاز به کار آن اعلام مى‌شود.
او با اشاره به بارگزارى‌هاى سنگین در منطقه ۲۲ اظهار کرد: متاسفانه سیستم حمل و نقل درون شهرى در این منطقه بسیار ضعیف است، با اتصال این منطقه به سیستم حمل و نقل ریلى شهرى این مشکل بر طرف مى‌شود.
حناچى با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این ویروس ما را ملزم به رعایت فاصله اجتماعى مى‌کند و رعایت این موضوع در مترو به معنى ضرورت افزایش ناوگان است. در نتیجه تمام تلاش خود را براى افزایش تعداد ناوگان در مترو پایتخت به کار مى‌بندیم.
در ادامه محسن هاشمى رفسنجانى، رئیس شوراى اسلامى شهر تهران گفت: اگر بخواهیم ظرفیت فعلى را با یک دهه قبل یعنى سال ۹۰ مقایسه کنیم این سرانه ۳۰ درصد کاهش یافته و از یک و یک دهم رام قطار به ازاى خطوط به ۸ دهم رام قطار رسیده است؛ زیرا متناسب با افزایش طول مترو و تونل‌ها قطار اضافه نشده است.
رئیس شوراى شهر تهران با بیان این که در فضاى شیوع ویروس کرونا باید تعداد قطارهاى مترو افزایش یابد، تاکید کرد: اما تاکنون این اقدام عملیاتى نشده است. بخشى از تحقق این موضوع مربوط به دولت و بانک‌ها است و بخشى نیز باید توسط شهردارى تهران دنبال شود.
محسن هاشمى با بیان این که با تحویل این ۲ رام قطار به شبکه متروى تهران ممکن است، شرکت واگن سازى تهران عملاً بیکار مى‌شود، تاکید کرد: باید پیگیر تحقق انعقاد قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن باشیم. این پروژه باید از طریق فاینانس توسط چین تا کنون عملیاتى مى‌شد.
او افزود: همچنین اگر ساخت قطار ملی زودتر نتیجه دهد، مى‌توانیم شاهد رونق کارخانه واگن سازى، افزایش تعداد ناوگان و در نتیجه رعایت فاصله اجتماعى در مترو باشیم.
در ادامه این مراسم سیدمناف هاشمى، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارى تهران خاطرنشان کرد: امروز با بهره‌بردارى از ۲ رام قطار باقى‌مانده از پروژه ۷۰ دستگاه قطار، شاهد اتمام این پروژه هستیم اما براى این که کارخانه واگن ‌سازى همانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهد باید مشکلات مربوط به قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن برطرف شود. رفع این مشکلات منوط به نتیجه رسیدن رایزنى‌ها با بانک شهر در خصوص پیش پرداخت و قیمت با شرکت واگن ساز چینى است.
او با اشاره به این که در حال حاضر یک هزار و ۴۵۰ واگن در متروى تهران وجود دارد، گفت: اما به همین میزان با کسرى ناوگان نیز مواجه‌ایم. در واقع اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت در متروى تهران هستیم.
مناف هاشمى خاطر نشان کرد: با اضافه شدن این ۲ رام قطار، سالانه ۴ میلیون نفر به ظرفیت جابه‌جایى مسافر در خطوط متروى تهران افزوده مى‌شود. این قطارها در خطوط ۶ و ۷ متروى تهران به کار گرفته مى‌شوند.
انعقاد قرارداد تامین ۱۰۵ دستگاه واگن تا یک ماه آتى
همچنین على امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهرى تهران و حومه (مترو) با اشاره به داخلى سازى سامانه اطلاع رسانى یا PIS در یکى از ۲ رام قطارى که امروز به بهره‌بردارى رسید، عنوان کرد: در ادامه تلاش همکاران بنده براى ساخت واگن ملى که با حمایت معاونت علمى و فناورى ریاست جمهورى از تیر ماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است، مرداد ماه جارى نمایشگاهى با هدف رونمایى از قطعات ساخته شده براى این واگن داخلى برگزار مى‌شود.
امام در پایان در خصوص برنامه شرکت مترو براى تامین واگن خاطر نشان کرد: امیدواریم تا یک ماه آینده شاهد انعقاد قرارداد تامین ۱۰۵ دستگاه واگن با شرکت واگن سازى تهران باشیم تا در سال آینده اولین سرى از این پروژه را به ناوگان متروى تهران اضافه کنیم.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=28413

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.