• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

کنترل سفرهای نوروزی کرونا 

  • کد خبر : 25661
  • ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
کنترل سفرهای نوروزی کرونا 
مسافرت به دلیل فراهم‌سازی زمینه برای انتقال ویروس کرونا، ارتباط مستقیم و همسو با ابتلا به کووید – ۱۹ دارد و بر همین اساس با اعمال محدودیت‌های سفر طی نوروز امسال، از یک سو سفرها محدود و از سوی دیگر نیز از گسترش افسارگسیخته این بیماری جلوگیری شد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا، این ارتباط همسو از نخستین روزهای پس از شیوع بیماری، دغدغه اصلی ستاد ملی مقابله و مدیریت بیماری کرونا بود و دستورالعمل‌هایی برای کنترل سفرهای نورزی اعمال شد و پس از آن نیز در کانون توجه ستادهای استانی قرار گرفت تا محدودیت سفر به کنترل موفقیت‌آمیز کویید – ۱۹ منجر شود. 
این محدودیت با لغو تورهای نوروزی در دو بخش داخلی و خارجی با بخشنامه اول اسفندماه دولت کلید خورد و هزینه بلیط قطار، هواپیما و هتل مسافران به صورت نقدی به آنان بازگردانده شد و در ادامه نیز با کاهش تعداد سفرها از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی همراه شد.
بخشنامه دولت در این زمینه اگرچه آژانس‌های مسافرتی را با مشکلاتی مواجه کرد اما سفرهای تفریحی و غیرضروری در سایه اجرای آن لغو و سفرهای ضروری افراد طی نوروز هم با کاهش تعداد وسایل نقلیه عمومی و نظارت دقیق بر این سفرها در پایانه‌های مسافری محدود شد. 
آمارها نیز در جای‌جای کشور و از جمله آذربایجان‌غربی بیانگر کنترل سفرهای نوروزی و در نتیجه کنترل کووید – ۱۹ است و به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان مرزی، مسافران نوروزی ناوگان حمل و نقل عمومی استان طی روزهای اول تا سیزدهم فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۶ درصد کمتر شد.
بر اساس آماری که «ارسلان شکری» ارایه می‌دهد، «بین روزهای اول تا سیزدهم فروردین امسال ۱۸ هزار مسافر در آذربایجان‌غربی توسط ناوگان حمل و نقل عمومی استان جابجا شدند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۹۴ هزار مسافر بود».
«طی این مدت همچنین ۲ هزار و ۵۱۰ سفر توسط این ناوگان انجام شد که ۸۶ درصد کمتر از ۱۳ روز نخست سال ۱۳۹۸ بود» و کاهش تعداد وسایل نقلیه عمومی استان طی نوروز را نشان می‌دهد.

اجرای موفقیت‌آمیز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از هشتم فروردین ماه نیز در کنترل سفرهای غیرضروری نوروزی و انتقال ویروس موثر بوده است

اما داستان محدودیت‌ و گاهی ممنوعیت سفرهای نوروزی کرونا به اینجا ختم نمی‌شود زیرا ممنوعیت در سفرهای غیرضروری با خودرو شخصی نیز ضروری به نظر می‌رسید و از هشتم فروردین ما با اجرای موفقیت‌آمیز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، این سفرها نیز کنترل شد.
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، تعداد سفرهای ناوگان حمل و نقل عمومی استان بین روزهای هشتم تا سیزدهم فروردین ماه۹۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به ۸۱۰ سفر رسید؛ این در حالی که بر اساس آمار ستادهای شهرستانی نیز تردد با خودروهای شخصی هم در این روزها به شدت کاهش یافت.
«در این مدت همچنین تعداد مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی آذربایجان‌غربی ۹۱ درصد کاهش یافت و از ۶۶ هزار مسافر بین روزهای هشتم تا سیزدهم فروردین سال گذشته به ۶ هزار و ۵۰۰ مسافر در مدت مشابه امسال رسید».
اکنون در سایه کنترل سفرهای نوروزی کرونا، بار سنگینی از دوش دولتمردان حاضر در ستادهای مقابله و مدیریت بیماری کرونا در سطح کشور برداشته شده است اما همچنان مشارکت مردم برای کنترل سفرهای غیرضروری طی روزهای آینده در کانون توجه قرار دارد. 
داستان همسویی و ارتباط مستقیم «کرونا» و «سفر» چه در داخل شهر و چه بین شهری، همچنان روایتی تلخ از واقعیتی انکارناپذیر است که مردم در اقصی نقاط کشور، نقش اصلی آن را بر عهده دارند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=25661

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.