• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

گام بلند وزارت راه برای توسعه ۵۲۳ کیلومتری شبکه آزادراهی

  • کد خبر : 26007
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
گام بلند وزارت راه برای توسعه ۵۲۳ کیلومتری شبکه آزادراهی
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در روزهای گذشته، برقراری اتصال ریلی دو مرکز استان و بهره‌برداری از ۴ آزادراه‌ را از جمله برنامه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سال جاری برشمرده است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از جمله ، خیراله خادمی همچنین تکمیل مسیر ریلی چابهار به زاهدان را نیز از اولویت‌های امسال این شرکت خوانده است.
این در حالی است که از سال گذشته نیز برنامه هایی بر دوش شرکت ساخت محول شده که احداث سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر ریل در کشور از این جمله است که طبق آمار، معادل۳۰ درصد کل شبکه ریلی کشور یعنی حدود ۱۱هزار و۵۰۰ کیلومتر خواهد بود و در نوع خود پروژه بزرگ و بی نظیری است. این در حالی است که تنها در سال گذشته ۴۲۲ کیلومتر راه و بزرگراه وهمچنین ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در سراسر کشور افتتاح شده است.
اما اگر بخواهیم به تفکیک، به پروژه های راه سازی و ریلی- به عنوان دو حوزه مهمی که این شرکت بخش ساخت و توسعه آنها را برعهده دارد- بپردازیم، متوجه خواهیم شد که به عنوان مثال در حوزه راه سازی، از ابتدای عمر دولت دوازدهم تا به حال در کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه راه در دست اجرا بوده اما حجم اعتبار سالیانه برای انجام این پروژه ها شش هزار میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که طبق وعده قرار است در همین یکی دو سال حدود ۵۰۰ کیلومتر آزادراه افتتاح شود و با وجود بودجه نه چندان مناسب در حال حاضر همه پروژه‌های آزادراهی هم فعال هستند و دستکم دو شیفت در کارگاه‌ ها کار می‌کنند.
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی کشورمان وعده داده بود که تا پایان دولت دوازدهم، می‌توانیم آزادراه های فعال کشور را از ۲۴۰۰ کیلومتر، به ۳۰۰۰ کیلومتر برسانیم. وعده ای که اگرچه در حال محقق شدن است اما با توجه به شیوع کوید۱۹ و همچنین تحریم های کمرشکن اقتصادی، نسبت به زمان پایان آنها می توان تردید داشت. اگرچه با این سطح بودجه و به رغم وجود مشکلات، می توان از ظرفیت تهاتر و تزریق بودجه دولتی و همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز استفاده کرد تا ر‌اندمان کار افزایش یابد. اتفاقی که هم اکنون نیز در حال وقوع است.
مدیرعامل شرکت ساخت در این ارتباط نیز گفته است که با توجه به رشد مناسب اعتبارات زیرساختی در لایحه بودجه و توجه خاصی که به این بخش شده، امیدواریم بتوانیم تعهداتی را که برای سال جاری پیش‌بینی شده است، عملی کنیم؛ از جمله اینکه بتوانیم مسیرهای ریلی مختلف نظیر خط آهن چابهار- زاهدان را که یک ابر پروژه برای کشور و سایر کشورها به‌شمار می‌رود، ادامه دهیم.
او با بیان اینکه امسال، اتصال ریلی به مراکز استان‌های کردستان و چهارمحال و بختیاری را در برنامه داریم، ابراز امیدواری کرد: اتصال این مراکز به شبکه ریلی تا پایان سال ۹۹ یا ابتدای سال ۱۴۰۰ برقرار شود.
گفتنی است که قرار شده است تا یکسال و نیم آینده راه آهن همدان-سنندج تکمیل و به بهره برداری برسد و در سال گذشته به این پروژه ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد و طبق وعده، در سال آینده نیز ۳۵۰ میلیارد دیگر تخصیص داده خواهد شد. پارسال نیز با برنامه ریزی های انجام شده بزرگراه از مرکز تا سنندج اجرا شد و تنها گردنه صلوات آباد باقیمانده که به زودی به اتمام می رسد. همچنین در مورد پروژه های ریلی این استان لازم است که بگوییم بعد از اتصال راه آهن همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی کشور استان کردستان نیز در اولویت بهره برداری شبکه ریلی قرار گرفت و ۸۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت.
خادمی در ادامه در خصوص برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای توسعه شبکه آزادراهی نیز گفت: برنامه ما این است که امسال چهار آزادراه بزرگ را به بهره‌برداری برسانیم یا به بهره‌برداری نزدیک کنیم تا در سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری شوند. این مسیرها حدود ۵۲۳ کیلومتر مسیر آزادراهی است که می‌تواند اقدام بزرگی در جهت افزایش ظرفیت در بخش آزادراهی کشور باشد.
لازم به توضیح است که در حال حاضر ٣٣٠٠ کیلومتر ریل در کشور در حال احداث است که معادل ۳۰ درصد کل ریل های کشور است و در زمینه پروژه‏های آزاد راهی نیز هم اکنون هزار و۲۰۰ کیلومتر آزاد راه در سطح کشور وجود دارد. این در حالی است که در بخش آزادراهی اقدامات بسیار بزرگ انجام شده و یک هزار و ۱۶۷ کیلومتر بزرگراه نیز در حال اجرا داریم که پیشرفت فیزیکی آنها بالای ۵۰ درصد است همچنین شرایط برای اقدامات بزرگراهی در سال آینده وجود دارد. همچنین ۶۰۰ کیلومتر آزاد راه در سال ۹۸ در دست اقدام بود که پیش بینی شده امسال به بهره‌برداری برسد.
این در حالی است که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی سال گذشته ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه نیز نوسازی شد و همچنان حرکت آزاد راه سازی ادامه دارد. وی با بیان اینکه دو هزار و ۲۲۱ کیلومتر قرارداد سرمایه‌گذاری در دست داریم، بیان کرد: ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در حال اجرا است و سالانه یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از پروژه های بزرگراهی تکمیل و به شبکه های بزرگراهی تحویل می شود.
گفتنی است که طول بزرگراه‌های کشور نیز در حال حاضر حدود ۱٨ هزار کیلومتر است و در بخش بزرگراهی نیز در حال حاضر هفت هزار و ٨۰۰ کیلومتر راه در حال ساخت است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=26007

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.