• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

۷۰ درصد ‌واگن‌های باری ایران در استان مرکزی تولید می‌شود ‌

  • کد خبر : 21840
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
۷۰ درصد ‌واگن‌های باری ایران در استان مرکزی تولید می‌شود ‌
رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۷۰ درصد از واگن‌های باری در سطح کشور در استان مرکزی تولید می‌شود.
0
(0)

به‌گزارش ریل نیوز به نقل از تسنیم، محمدرضا حاجی‌پور ‌در نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت ریلی با اشاره به ظرفیت بالای استان مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی ظرفیت‌ بالایی در بخش صنعت دارد، همچنین استان مرکزی قطب چهارم صنعت کشور است.

وی افزود: شرایطی برای وجود شرکت‌های واگن‌پارس و فولاد درخشان در زمینه صنایع ریلی در استان مرکزی ایجاد شده است تا وضعیت مناسبی در تهیه و تامین نیازهای صنایع ریلی را داشته باشد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: شرکت‌های زیرمجموعه و صنایع پایین دستی صنعت ریلی و همچنین خوشه‌ها و انجمن صنایع ریلی در مجموعه استان با ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های طراحی و تامین مواد و قطعات و ساخت واگن فعالیت می‌کنند.

حاجی‌پور تصریح کرد:  ۷۰ درصد از واگن‌های باری در سطح کشور در استان مرکزی تولید می‌شود، در ماه‌های گذشته جلسات متعددی با واحدهای تولیدی و مجموعه تامین‌کننده قطعات گذاشته شده و از ظرفیت بسیج مهندسی و مرکز شهید فهمیده استفاده شد و در نهایت فعالیت شورای سیاست‌گذاری صنعت ریلی در استان مرکزی شروع شد.

وی بیان کرد: قابلیت ساخت چرخ و سیستم ترمز تمام قطعات در استان مرکزی وجود دارد، همچنین در حوزه صنایع ریلی ۵۱ شرکت وجود دارد و بیش از ۱۳۰ واحد نیز بعنوان تامین کننده نیاز استان و کشور در بخش صنعت ریلی به فعالیت می‌پردازند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: نزدیک به ۷ درصد بار توسط ریل حمل و نقل می‌شود، مابقی نیز در حوزه‌ جاده انجام می‌شود، در این راستا گسترش حمل و نقل ریلی به عنوان اولویت برنامه ششم‌ باید در دستور کار قرار گیرد.

حاجی‌پور تصریح کرد: ۲۰ تا ۳۰ هزار واگن در صنعت ریلی کشور کار می‌کنند که عمر کفید آنها ۳۰تا ۴۰ سال است، بازسازی و نوسازی واگن‌ها و مجموعه تعمیرات واگن باید در استان مرکزی پیگیری شود.

وحدت رویه بین واگن‌سازان کشور ایجاد شود

مدیرکل روابط عمومی شرکت واگن‌پارس اراک نیز در این نشست هم‌اندیشی اظهار داشت: با وضعیت فعلی نقدینگی کشور، شرایط خرید واگن وجود ندارد پیشنهاد می‌شود  شرکت‌های حمل و نقل از وام‌های ارزان قیمت برخوردار شوند تا بتوانند این خرید را از داخل انجام دهند، از شرکت‌های خارجی پیشنهادهایی به شرکت‌های داخلی با وام‌های با بهره ۵ درصد داده شده و این سبب می‌شود تا شرکت‌ها برای خرید از خارج وسوسه شوند.

علیرضا واعظی افزود: باید شرایطی برای استمرار حرکت شرکت‌ها فراهم شود، از شرکت‌های تولیدی حمایت نمی‌شود در این راستا باید سازوکاری دیده شود تا تولید انجام شود.

مدیرکل روابط عمومی شرکت واگن‌پارس اراک ادامه داد: تخصیصی‌های تفاهم‌نامه تبصره ۱۸ داده نشده و شرکت‌های حمل و نقل توان تولید را ندارند، قرار بود یک هزار و ۱۰۰ دستگاه در ایران ساخته شود تا به حال ۲۰۰۰ دستگاه از آورده شده و سه دستگاه فقط در واگن پارس و شرکت کوثر اصفهان ساخته شد.

واعظی خاطرنشان کرد: در حدود پنج هزار نفر در شرکت‌های استان مرکزی که اینجا حضور دارند، مشغول اشتغال‌اند و توان پرداخت حقوق با شزایط فعلی اگر سفارش نگیرند مهیا نیست.

وی تصریح کرد: یک واگن باری حدود ۱۱ هزار یورو ارز می‌خواهد که چرخ، یورو و سایر موارد را بخرد، درواقع حدود۶۳۰ میلیون تومان قیمت یک واگن باری است.
مدیرکل روابط عمومی شرکت واگن‌پارس ادامه داد: اگر سالی ۱۵۰۰ دستگاه در کشور ساخته شود دیگر نیاز به واگن از خارج نیست، همچنین اجازه به واردات واگن داده نشده اما با این وجود هنوز نیز در لفافه واردات صورت می‌گیرد، واگن‌سازان باید حمایت شوند.

واعظی افزود: تبصره ۱۲ را باید به کسانی داد که واگن خود را از داخل تامین می‌کنند اما متاسفانه کسانی که واگن از خارج مصرف می‌کنند آن را استفاده می‌کنند، اکنون مجوزهایی برای تاسیس واگن‌سازی صادر می‌شود اما برای صدور مجوز باید دید توان ساخت واگن در شرکت‌ها وجود داشته باشد.

مدیرکل روابط عمومی واگن‌پارس عنوان کرد: باید یک وحدت رویه بین واگن‌سازان کشور ایجاد شود تا رقابت سالمی بین این هفت واگن‌سازی در این بین ایجاد شود.

واعظی تصریح کرد: باتوجه به این که استان مرکزی ظرفیت خوشه‌های ریلی را دارد، کارهای بزرگ را باید به واگن پارس دهند تا بتوان خوشه‌‌های ریلی را نیز
تغذیه کند تا فعال شوند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=21840

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.