• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

۸۰۰ واگن تا پایان سال به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود

  • کد خبر : 3829
  • ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
۸۰۰ واگن تا پایان سال به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود

0 (0) به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سعید محمدزاده در نشست خبری با تشریح اقدامات انجام شده راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طی سال 96 اظهار کرد: امسال 700 کیلومتر خط آهن در مناطق خوزستان، لرستان، محور جنوب، تهران و مسیر بافق و اصفهان ریل‌گذاری شده است. وی با بیان اینکه خط آهن ملایر – […]

0
(0)

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سعید محمدزاده در نشست خبری با تشریح اقدامات انجام شده راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طی سال 96 اظهار کرد: امسال 700 کیلومتر خط آهن در مناطق خوزستان، لرستان، محور جنوب، تهران و مسیر بافق و اصفهان ریل‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه خط آهن ملایر – کرمانشاه آماده بهره‌برداری است و بلیط آن در پیش‌فروش نوروزی قرار گرفته تصریح کرد: همچنین راه‌آهن مراغه – ارومیه تقریبا تکمیل شده و اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از ریل‌گذاری بخش قابل توجهی از راه‌آهن قزوین – رشت خبر داد و با بیان اینکه این خط آهن اوایل سال آینده و تا قبل از تابستان به بهره‌برداری خواهد رسید یادآور شد: با احتساب ریل‌گذاری‌های صورت گرفته توسط شرکت ساخت در مجموع 1200 کیلومتر خط‌گذاری صورت گرفته که در تاریخ 90 ساله راه‌آهن بی‌سابقه است.

تراک‌بندی 400 کیلومتر خط آهن

محمدزاده با بیان اینکه امسال 100 کیلومتر خط آهن نیز در سخت‌ترین و فرسوده‌ترین خطوط ریلی کشور راه‌سازی شده است خاطر نشان کرد: از 700 کیلومتر خط دوم تاکنون 300 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و 400 کیلومتر باقیمانده سال آینده به مدار بهره‌برداری وارد می‌شود.

مدیر عامل راه‌آهن در ادامه از تراک‌بندی حدود 400 کیلومتر خطوط راه‌آهن در سال 96 خبر داد و گفت: امسال توجه ویژه‌ای به قطارهای حومه‌ای از جمله تهران – زنجان، تهران – گرمسار، تهران – پرند، کاشمر و مشهد شده و بخشی از این خطوط به بهره‌برداری رسیده است.

توقف سیر نزولی حمل بار ریلی

وی با بیان اینکه از سال 86 تا 92 در حوزه حمل و نقل ریلی بار سیر نزولی داشتیم افزود: برای توقف این روند از سال 93 به بعد حق دسترسی را کاهش دادیم. در این راستا حق دسترسی از 57 درصد سال 92 امروز در حمل بار به طور متوسط به 20 درصد کاهش یافته است.

محمدزاده با یادآوری اینکه تا قبل از سال 92 کل بار جابجا شده در شبکه سراسری راه‌آهن سالانه 32 میلیون تن بود اظهار کرد: این رقم با توجه به کاهش دسترسی در سال 92 به 35 میلیون تن و سال 95 به 40 میلیون تن و امسال به 47 میلیون تن افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تن کیلومتر سال 95، 27 میلیارد تن عملکرد راه‌آهن بوده که این روند در سال جاری به 30 میلیارد تن کیلومتر افزایش یافته است افزود: یک تن کیلومتر حمل بار بر اساس نرخ کنونی نفت 1.3 دلار صرفه‌جویی سوخت به دنبال دارد و رشد 3 میلیارد تن کیلومتری (6 تا 7 میلیارد تن) در سال در نوع خود یک رکورد به شمار می‌آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال 1.6 میلیون تن بار ترانزیتی از طریق راه‌آهن جابجا شده در پاسخ به تسنیم اظهار کرد: این در حالیست که سال گذشته 1.1 میلیون تن بار ترانزیتی از طریق راه‌آهن حمل شده بود. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته با توجه به کریدور شمال – جنوب و کریدور جنوب غرب و همچنین استقبال کشورهای همسایه از حمل بار توسط راه‌آهن ایران تا کمتر از 10 سال آینده قابلیت جذب 30 میلیون تن بار ترانزیتی داریم.

وی پیش نیاز تحقق این برنامه را رفع گلوگاه‌های ریلی و اتصال ریل و بندر عنوان کرد و افزود: یکی از برنامه‌های ما در این بخش برنامه‌ای کردن قطارهای کانتینری به صورت هفتگی برای صاحبان بار مانند قطارهای مسافربری است.

معاون وزیر راه در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر میزان درآمدهای راه‌آهن طی سالهای 92 تا 96 گفت: عمده هزینه راه‌آهن مربوط به نیروهای انسانی است. راه‌آهن به طور مستقیم از منابع داخلی خود حقوق 23 هزار پرسنل را پرداخت می‌کند. علاوه بر این حقوق 13 هزار پرسنل از محل طرح‌های عمرانی نیز پرداخت می‌شود.

محمدزاده با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد هزینه‌های راه‌آهن مربوط به نیروهای انسانی است گفت: مدیریت شبکه ریلی نیازمند تعداد زیادی نیرو است. درآمد راه‌آهن نیز شفاف بوده و در اختیار سازمان حسابرسی است.

انتقال بدهی 1400 میلیارد تومانی راه‌آهن به دولت

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته 750 میلیارد تومان یارانه غیرمستقیم به حوزه مسافری پرداخت کرده‌ایم از انتقال بدهی‌ 1400 میلیارد تومانی راه‌آهن به دولت بر اساس مصوبه مجلس خبر داد و گفت: در حوزه واگن باری پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال 800 واگن به شبکه ریلی اضافه شود.

وی همچنین از اتصال ریلی شلمچه به بندر امام با همکاری راه‌آهن و منطقه آزاد خبر داد و گفت: در خصوص قراردادهای ATC مناقصه برگزار می‌شود در ایران فقط یک شرکت طراح ATC احراز صلاحیت شده داریم.

محمدزاده با بیان اینکه در دنیا سازنده‌های ATC بسیار محدود بوده و حتی از تعداد انگشتان دو دست هم کمتر است گفت: هیچ ترک تشریفاتی در خصوص واگذاری قراردادهای ATC راه‌آهن انجام نشده و ما با برگزاری مناقصه‌های اینترنشنال قرارداد واگذاری‌ها را انجام داده‌ایم.

مدیر عامل راه‌آهن همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص داشتن پست قائم مقام در راه‌آهن گفت: بر اساس قانون در اساسنامه راه‌آهن سمت قائم مقام، مدیر عامل آمده است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=3829

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.