• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

تاریک و روشن بودجه پیش‌بینی شده برای راه‌آهن در سال 98

  • کد خبر : 13397
  • ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
تاریک و روشن بودجه پیش‌بینی شده برای راه‌آهن در سال 98

0 (0) تاریک و روشن بودجه پیش‌بینی شده برای راه‌آهن در سال 98 عضو هیات مدیره راه آهن خبر داد: بودجه عمرانی‌ راه‌آهن در لایحه بودجه 98 نسبت به مصوبه 97، 1.3 درصد رشد داشته است. به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سعید رسولی در این رابطه گفت: مجموع ردیف‌های متفرقه از ۸۸۷ میلیارد تومان در مصوبه […]

0
(0)

تاریک و روشن بودجه پیش‌بینی شده برای راه‌آهن در سال 98
عضو هیات مدیره راه آهن خبر داد: بودجه عمرانی‌ راه‌آهن در لایحه بودجه 98 نسبت به مصوبه 97، 1.3 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سعید رسولی در این رابطه گفت: مجموع ردیف‌های متفرقه از ۸۸۷ میلیارد تومان در مصوبه بودجه ۹۷ با کاهش یک درصدی در لایحه بودجه سال آینده مواجه شده و به عدد ۷۸۸ میلیارد تومان رسیده است.

سعید رسولی ادامه داد: مجموع اعتبارات عمرانی که شامل: طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، ردیف‌های متفرقه و کمک ۳۰۰ میلیارد تومانی کمک-زیان بخش مسافری می‌شود با رشد ۱.۳ درصدی از هزار و ۹۸۲ میلیارد تومان به دو هزار و هشت میلیارد تومان افزایش یافته است.

رسولی درباره روند تصویب بودجه گفت: در لایحه بودجه، پیشنهادات به سازمان برنامه‌وبودجه ارائه می‌شود و سازمان برنامه براساس منابع قابل وصول سالی که بودجه در آن تصویب می‌شود، بر اساس الویت‌بندی بودجه را اختصاص می‌دهد که از این جمله می‌توان به اسناد بالادستی مانند برنامه ششم یا سند چشم‌انداز اشاره کرد.

این عضو هیات مدیره راه‌آهن در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اینکه آیا این همه انتظارات راه‌آهن بوده است، گفت: الزاما همه تقاضاها امکان تصویب ندارند و مجلس شورای اسلامی هم بر اساس اختیاراتی که در قانون اساسی آمده، لایحه را بررسی و اصلاح می‌کند و با تایید شورای نگهبان، مصوبه به قانون تبدیل می‌شود.

رسولی با اشاره به طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای راه‌آهن در چند سال اخیر توضیح داد: اعتبارات تخصیص یافته به طرح‌های عمرانی سالهای اخیر راه‌آهن نشان‌دهنده حمایت دولت از حمل‌ونقل ریلی است و بر این اساس عدد مصوب ما در قانون بودجه افزایش یافته است.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن درباره بودجه تخصیصی به طرح تملک دارایی‌هایی سرمایه‌ای راه‌آهن (در پیوست شماره یک بودجه) گفت: در سال 92 بودجه عمرانی راه‌آهن 839 میلیارد تومان مصوب بود که 70 درصد آن تخصیص یافت؛ در سال 93 بودجه عمرانی 570 میلیارد تومان بود که 68 درصد تخصیص یافت؛ در سال 94 بودجه عمرانی 767 میلیارد تومان بود که 214 درصد (معادل هزار و 640 میلیارد تومان) تخصیص یافت؛ در سال 95 این رقم 879 میلیارد تومان بود که 174 درصد آن تخصیص یافت؛ در سال 96 این رقم 1582 میلیارد تومان بود که 175 درصد آن تخصیص یافت؛ در سال 97 این رقم هزار و 95 میلیارد تومان بود که تا کنون 106 درصد آن تخصیص یافته است و پیشنهاد سال 98 نیز رقم هزار و 161 میلیارد تومان است.

رسولی درباره افزایش تخصیص این اعتبارات در سال 94 توضیح داد: سال 94 ابزاری در بودجه ایجاد شد که مازاد بر رقم مصوب، اسناد خزانه و اوراق مشارکت بدهند.

این مقام مسئول درباره جزئیات این 18 طرح نیز توضیح داد: چهار طرح از مجموع طرح‌های نگهداری که شامل حوزه‌های کاری شامل نگهداری خطوط و علائم‌اند، جزو طرح‌های مستمری هستند و بودجه آنها نظیر بودجه جاری لحاظ می‌شود.

رسولی اضافه کرد: مساله مهم این است که در راه‌آهن تلاش شده است از ظرفیت‌های قانونی برای جذب سرمایه‌گذار غیردولتی استفاده شود و این به سرعت بخشیدن در توسعه ریلی کمک می‌کند.

عضو هیات مدیره راه‌آهن درباره حقوق معوقه شرکت‌های پیمانکار نیز افزود: نگهداری مسیرهای ریلی هزینه دارد و این هزینه‌ها غیر از هزینه‌های جاری راه‌آهن است که هزینه-درآمدی است. اما رقم نگهداری خطوط به محض اینکه به ما تخصیص مییابد ما نیز بلافاصله آن را به پیمانکاران پرداخت کرده‌ایم و ادامه کار برعهده خود پیمانکار است.

رسولی درباره ردیف‌های اعتبارات دیگری که برای راه‌آهن در نظر گرفته شده است نیز گفت: از سال 93 مقرر شد از محل عوارض گمرکی رقمی به راه‌آهن اختصاص یابد که مصوب سال 93 رقم هزار و 500 میلیارد تومان، مصوب سال 94 رقم هزار و 350 میلیارد تومان، مصوب سال 95 رقم هزار و 215 میلیارد تومان، مصوب سال 96 رقم 450 میلیارد تومان و مصوب سال 97 رقم 370 میلیارد تومان است.

تا به حال یارانه سوخت به راه‌آهن پرداخت نشده است

عضو هیات مدیره راه‌آهن ادامه داد: در ماده 70 قانون الحاق 2، که سال 93 تصویب شد، مقرر شد که از محل فروش گازوئیل 10 درصد سهم راه‌آهن و 10 درصد سهم سازمان راهداری در نظر گرفته شود که باید صرف توسعه حمل‌ونقل ریلی می‌شد. این رقم در سال 94، 640 میلیارد تومان بود؛ در سال 95 میزان 550 میلیارد تومان مصوب بود؛ رقم سال 96 نیز 680 میلیارد تومان به‌صورت مصوب و رقم سال 97، 480 میلیارد تومان رقم مصوب بود اما در عمل تخصیص نیافت-.

رشد اعتبارات عمرانی راه‌آهن و شرکت ساخت در بودجه98

عضو هیات مدیره راه‌آهن ادامه داد: برای شرکت راه‌آهن و شرکت ساخت در برنامه حمل‌ونقل ریلی در لایحه 98 نسبت به قانون بودجه 97 رشد اعتبارات عمرانی داریم. همچنین در برنامه حمل‌ونقل جاده‌ای 12 درصد رشد برای اعتبارات عمرانی شرکت ساخت و سازمان راهداری در بخش جاده‌ای داریم.

رسولی تاکید کرد: بنابراین طرح‌های پیوست حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای در بخش ریلی شرکت ساخت 11 درصد رشد و در بخش جاده‌ای شرکت ساخت 22 درصد رشد و سرجمع در لایحه 98 نسبت به قانون بودجه امسال، 18 درصد رشد برای شرکت ساخت و 6 درصد کاهش برای سازمان راهداری داشته است.

او افزود: برای شرکت راه‌آهن در لایحه بودجه 98 نسبت به قانون بودجه امسال در طرح‌های پیوست 3 درصد رشد محقق شده است و در بخش درآمد گمرکی امسال نیز 21.8 درصد نسبت به پارسال و در طرح بهسازی ناوگان شبکه ریلی ماده 70، 46 درصد نسبت به بودجه امسال کاهش داشته‌ایم.

در بودجه امسال، زیان بخش مسافری دیده شد

عضو هیات مدیره راه‌آهن تاکید کرد: امسال در لایحه بودجه، زیان راه‌آهن دیده شد و در حمل مسافری به خاطر زیان شرکت‌های ریلی راه‌آهن تلاش کرد تا از محل اجاره لکوموتیوها و نگرفتن حق دسترسی و… شرکت‌ها یارانه غیرمستقیم به آنها بپردازد.

رسولی افزود: سازمان برنامه و بودجه نیز پذیرفت که 300 میلیارد تومان در لایحه بودجه 98 بابت کمک-زیان به راه‌آهن پرداخت شود تا به بخش مسافری تخصیص یابد.

او ضمن بیان این نکته که بخش ناوگان ریلی متناسب با بخش زیرساخت رشد نکرده، افزود: ضرورت دارد، به این حوزه نیز توجه خاصی داشته باشیم.

نهایی شدن اساس‌نامه تشکیل شرکت قطارهای حومه‌‌ای

رسولی در ادامه خبر داد: امروز اساس‌نامه پیشنهادی شرکت راه‌اهن برای شرکت قطارهای حومه‌ای در کمیسیون زیربنایی دولت و در کمیته تخصصی آن نهایی شد.

موافقت سازمان برنامه با تخصیص ارز 4200 تومانی به صنعت ریلی

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن درباره اختصاص ارز 4200 تومانی به شرکت‌های ریلی نیز گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه با این موضوع موافقت اصولی دارد و در دستور کار است و منتظر سیاست‌های ارزی دولت هستیم.

خبرنگار زهرا ایرانشاهی

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=13397

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.