• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

90 درصد حوادث ریلی خطای انسانی است/ آخرین جزییات قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان

  • کد خبر : 3838
  • ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
90 درصد حوادث ریلی خطای انسانی است/ آخرین جزییات قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان

0 (0) به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر وضعیت سوانح حمل‌ونقل ریلی در سال‌های گذشته، گفت: خوشبختانه آمار سوانح حمل‌ونقل ریلی از سال 92 تا به امسال کاهش چشمگیری داشته است. […]

0
(0)

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر وضعیت سوانح حمل‌ونقل ریلی در سال‌های گذشته، گفت: خوشبختانه آمار سوانح حمل‌ونقل ریلی از سال 92 تا به امسال کاهش چشمگیری داشته است.

وی در ادامه افزود: آمار سوانح راه‌آهن در مسیر پرخطر لرستان بعد از بازسازی خطوط ریلی کاهش یافته به طوری که در سال گذشته هیچ سانحه ریلی شاهد نبودیم.

محمدزاده با بیان اینکه بیش از 90 درصد از سوانح بخش ریلی مربوط به خطای انسانی است، گفت: در سال‌های گذشته تنها یک یا دو مورد از سوانح ریلی مربوط به خطوط ریلی گزارش شده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راه‌اندازی خطوط سریع‌السیر تهران، قم واصفهان، گفت: قرارداد این پروژه بین ایران و چین منعقد شده و خوشبختانه وضعیت پایداری پیدا کرده است.

وی افزود: قرارداد مالی این پروژه به صورت فاینانس به مبلغ 13 میلیون یوآن منعقد شده و در حال مذاکره برای تأمین باقیمانده مبلغ فاینانس هستیم که امیدواریم به زودی به مرحله اجرایی برسد.

محمدزاده، تصریح کرد: کارهای اجرایی و بخش‌های گلوگاهی این پروژه در حال انجام است و مدت زمان قرارداد این پروژه در حال تعیین تکلیف است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های 95 و 94 عملیات اجرایی عمرانی قابل توجهی برای رفع گلوگاه‌های راه‌آهن آغاز شد افزود: در سال 96 حدود 800 کیلومتر خط راه‌آهن در بخش‌های مختلف کشور از جمله خوزستان، لرستان، منطقه راه‌آهن جنوب، منطقه راه‌آهن تهران، مسیر بافق – اصفهان و خراسان ریل‌گذاری انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: راه‌آهن ملایر به کرمانشاه و مسیر ریلی مراغه به ارومیه و قزوین – رشت توسط شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقلی ساخته شده که با هماهنگی‌های انجام شده بلیت‌های مسیر راه‌آهن ملایر – کرمانشاه برای نوروز امسال پیش فروش شده است.

محمدزاده یادآور شد: خط ریلی مراغه به ارومیه در اوایل سال 97 به متقاضیان تحویل داده می‌شود و قطار قزوین – رشت نیز امیدوار هستیم تا نیمه سال 97 به بهره‍‌برداری می‌رسد.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ریلی حدود 500 کیلومتر ریل‌گذاری در کشور انجام داده است گفت: امسال حدود هزار و 300 کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده که این خود در تاریخ 90 ساله راه‌آهن یک رکورد به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: از 700 کیلومتر خط راه‌آهن حدود 100 کیلومتر که جزو سخت‌ترین و فرسوده ترین خطوط ریلی کشور به شمار می‌رود بازسازی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، تأکید کرد: از 700 کیلومتر خط دوم راه‌آهن تاکنون 300 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و 400 کیلومتر باقی مانده نیز تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدزاده تصریح کرد: شرایط بسیار سختی برای بازسازی خطوط ریلی به ویژه در مسیر‌های صعب‌العبور وجود دارد که ما توانستیم این خطوط را بازسازی کنیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه عملیات تراک‌بندی بیش از 400 کیلومتر از خطوط راه‌آهن انجام شده است، گفت: فاصله اعزام قطار از مسیر ایستگاه به خط با استفاده از این عملیات تراک بندی کاهش می‌یابد و زمینه ساز افزایش ظرفیت قابل توجه در این زمینه می‌شود.

تجهیز شبکه راه‌آهن به سیستم کنترل اتوماتیکATC

وی با اشاره به اینکه بیش از دو هزار کیلومتر راه‌آهن در سال 96 به سیستم کنترل اتوماتیک ATC مجهز شده‌اند، گفت: در دنیا سازنده‌های سیستم کنترل اتوماتیک ATC از تعداد انگشتان دو دست کمتر است و ما در خصوص واگذاری قراردادهای ATC راه‌آهن هیچ تشریفاتی انجام نداده و تمامی واگذاری‌ها به صورت مناقصه‌های اینترنشنال بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تمامی علایم مسیر ایستگاه راه‌آهن تهران – مشهد و 12 ایستگاه محور جنوب نوسازی شده است.

محمدزاده در ادامه به راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای اشاره کرد و گفت: در سال 96 خطوط حومه‌ای تهران، زنجان، گرمسار، پرند و مسیر کاشمر تا مشهد راه‌اندازی شد و حدود 700 کیلومتر از این قطارهای حومه‌ای مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه در سا‌ل‌های 86 تا 92 سهم ریل از بازار اقتصادی کشور رو به کاهش بوده است، گفت: در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری و توسعه حمل و نقل ریلی از سال 93 سهم بخش ریل از بازار افزایش یافت.

وی تأکید کرد: با کاهش نرخ حق دسترسی و ایجاد رقابت بین شرکت‌های حمل و نقلی جذابیت حمل و نقل ریلی را در این حوزه برای سرمایه‌گذاران افزایش دادیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حق دسترسی در حمل بار برای افزایش جذابیت از 57 درصد در سال 92 به 20 درصد رسید به طوری که برای بارهای کانتینری این میزان تعرفه صفر ریال است.

محمدزاده با بیان اینکه سهم حمل و نقل ریلی در بخش بار از سال 86 تا 92 هیچ افزایشی نیافته بود و تنها بین 32 تا 33 میلیون تن بود گفت: با افزایش رقابت پذیری در این حوزه سهم حمل بار از ریل را در سال 94 به 35 میلیون تن و در سال 95 به 40 میلیون تن و در سال 96 به 47 میلیون تن افزایش دادیم.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن اظهار کرد: در سال 95 از 27 میلیارد تن کیلومتر به 30 میلیارد تن کیلومتر سهم بار بر روی ریل افزایش یافته است که این خود یک عدد قابل توجه برای کشور به شمار می‌رود.

وی به بخش ترانزیت کشور اشاره کرد و گفت: میزان ترانزیت بار در کشور امسال به 1.6 میلیون تن افزایش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده با توجه به کریدور شمال – جنوب و کریدور جنوب – غرب و نیز استقبال کشورهای همسایه از حمل بار توسط راه‌آهن ایران تا 10 سال آینده قابلیت جذب 30 میلیون تن بار ترانزیتی را خواهیم داشت.

محمدزاده گفت: با رفع گلوگاه‌های ریلی و اتصال ریل به بندر ما برنامه‌ای کردن قطارهای کانتینری به صورت هفتگی همانند قطار های مسافری را در برنامه کاری خود خواهیم داشت.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن در ادامه به حوزه مسافری اشاره کرد و گفت: طی 6 سال گذشته سهم حمل و نقل عمومی برای جابه‌جایی مسافران به دلیل استفاده از خودروهای شخصی کاهش یافته است، اما ما در سال 96 توانستیم رشد 6 درصدی در بخش جابه‌جایی مسافران کشور و رشد 16 درصد در بخش مسافران حومه‌ای را داشته باشیم.

وی توضیح داد: شرکت راه‌آهن در جهت ارائه خدمات ریلی به مردم با قیمت مناسب سعی کرده است هیچ افزایش قیمتی را در این حوزه نداشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شرکت راه‌آهن حدود 750 میلیارد تومان یارانه به صورت غیر مستقیم به حوزه مسافری پرداخت کرده و این در حالی است که درآمد شرکت‌های راه‌آهن از سال 92 تا 96 ثابت بوده و میزان هزینه‌ها 19.5 درصد افزایش یافته است.

محمدزاده با بیان اینکه در سال 96 قرارداد سرمایه‌گذاری در سایت راه‌آهن آستارا را به مبلغ 60 میلیون یورو منعقد کرده‌ایم، گفت: هم اکنون عملیات عمرانی در سایت آستارا در حال انجام است و عملیات تخلیه و بارگیری در این حوزه آغاز شده است که سال آینده در یک مراسم رسمی افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: در قرارداد سه جانبه بین کشور کره و مشارکت ایریکو و روتم کره جنوبی 450 دستگاه ریل‌ باکس تحویل ایران می‌شود که در چهار سال آینده ساخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه در چهار سال آینده با توسعه زیرساخت‌های حومه‌ای 50 میلیون مسافر حومه فقط در اطراف تهران خواهیم داشت، گفت: البته ظرفیت ایجادی برای بخش حومه‌ای 100 میلیون سفر است، اما برنامه ما برای جابه‌جایی مسافران حدود 50 میلیون نفر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، افزود: سهم حومه‌ای در سه سال گذشته از یک و نیم میلیون نفر به 7 میلیون نفر رسیده، اما در چهار سال آینده این سهم به 50 میلیون نفر خواهد رسید.

تسویه بدهی‌ راه‌آهن به دولت

محمدزاده گفت: هزار و 400 میلیارد تومان از بدهی‌های راه‌آهن به دولت تسویه شده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: امسال 800 واگن باری به شبکه ریلی کشور توسط تولیدکنندگان داخلی اضافه می‌شود.

وی اظهار کرد: ما نیازمند به 28 هزار واگن باری در کشور هستیم و باید نقدینگی آنها تأمین شود به همین منظور طی یک قرارداد 3 میلیارد دلاری بین راه‌آهن ایران و بانک‌های روسیه قراردادی بین خریداران ایرانی و سازندگان ایرانی – روسی منعقد شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد: هر واگن باری قابلیت بیش از 2 میلیون تن کیلومتر حمل بار را دارد که معادل صرفه‌جویی 1.23 سنت است. در واقع یک واگن باری در طول سه سال می تواند با صرفه‌جویی سوخت هزینه تولید خود را فراهم کند.

محمدزاده با اشاره به اینکه زمینه استفاده از 800 میلیارد تومان بازار مالی شامل صندوق پروژه و اوراق سکوک برای شرکت‌ها فراهم کرده‌ایم، گفت: با هماهنگی‌های انجام شده بین راه‌آهن و مترو سعی خواهیم کرد بلیت یک پارچه به مسافران ارائه کنیم.

سفرهای نوروزی از 25 اسفند ماه آغاز می‌شود

مدیرعامل شرکت راه‌آهن، افزود: تمام تلاش خود را برای ارتباط بین مترو و شرکت حمل و نقل ریلی در تهران به کار خواهیم گرفت تا سیستم یک بلیت یک سفر را در سال 97 اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه امسال بلیت قطارهای نوروزی را در دو مرحله پیش فروش کرده‌ایم، گفت: تعداد صندلی‌های در نظر گرفته شده برای سال 97 نسبت به سال 96، 16 درصد افزایش یافته و این در حالی است که 320 واگن مسافری فرسوده از بخش ریلی خارج و تنها 85 واگن جدید اضافه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، تأکید کرد: در تمامی مناطق و ایستگاه‌ها کمیسیون‌های سوانح و بازرسی‌ها را فراهم کرده‌ایم تا در ایام نوروز مشکلی برای مسافران ایجاد نشود.

محمدزاده با اشاره به اینکه سفرهای نوروزی از 25 اسفند ماه آغاز می‌شود، گفت: مسافران نوروزی در صورت بروز مشکل با سامانه 5149 می‌توانند به صورت 24 ساعته ارتباط داشته باشند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: پایش رسمی تمامی پل‌های راه آهن به مرحله اجرایی رسید و 12 پل راه‌‌آهن در شبکه به صورت رسمی در حال پایش است.

وی در پایان گفت: امسال برای اولین بار کلنگ راه‌آهن دولتی – خصوصی کرمان – سیرجان به طول 200 کیلومتر با مشارکت راه‌آهن ایران و گل‌گوهر به زمین زده شد که ارزش قرارداد آن حدود هزار میلیارد تومان است، همچنین قرارداد نهایی اتصال شلمچه به بندر امام خمینی(ره) نهایی شد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=3838

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.