شما اینجا هستید
اخبار عمومی » امضای پروتکل همکاری های ریلی میان تهران – عشق آباد 

 

بین مدیر عامل راه آهن ایران و وزیر حمل و نقل ریلی ترکمنستان انجام شد؛

امضای پروتکل همکاری های ریلی میان تهران – عشق آباد

در جریان دیدار مدیرعامل راه آهن و وزیر حمل و نقل ریلی راه آهن ترکمنستان پروتکل همکاری های ریلی امضا شد.

نوآوران آنلاین-

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمد زاده مدیر عامل راه آهن امروز در دیدار با آزاد آقا مرادوف ضمن ابراز حشنودی از حضور وزیر حمل و نقل ریلی و هیات همراه در کشورمان، گفت: روابط راه آهن ایران و ترکمنستان برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و عقیده داریم که ارتباط راه آهن دو کشور موجب توسعه حمل و نقل دو کشور خواهد شد.
وی با اشاره به امضای قرارداد برقی کردن راه آهن گرمسار – اینچه برون میان ایران و روسیه ، افزود: این اقدام سبب افزایش ظرفیت راه آهن در این مسیر خواهد شد.
محمدزاده  با بیان ارتباط میان دو کشور در مرز سرخس، افزود: در حال حاضر پروژه ۲ خطه کردن خط سرخس تا بافق و برقی کردن راه آهن سرخس تا بندر عباس دنبال می کنیم.
مدیر عامل راه آهن با تاکید بر اینکه مبنای تمامی این موضوعات بر حداکثر همکاری بین دو کشور قرار دارد، اظهار داشت: در جلساتی که با آقای اولگ بلازروف رئیس راه‌آهن روسیه و مدیران عامل راه آهن قزاقستان ، ازبکستان و سایر کشورهای منطقه برگزار شد، فعال شدن کریدور شمال – جنوب از شرق خزر یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث بود.
وی سفر وزیر حمل و نقل ریلی راه آهن ترکمنستان به ایران را موجب توسعه همکاری های ریلی میان دو کشور دانست و گفت: طبیعتاً لازمه فعال شدن این کریدور از شرق خزر، همکاری دو کشور ایران و ترکمنستان است و حضور شما در کشورمان نیز تاکیدی بر این امر است.
محمد زاده با اشاره به  توسعه همکاری های ریلی  دو کشور اظهار داشت: بایستی میان ایران ، قزاقستان و ترکمنستان همکاری نزدیکی وجود داشته باشد تا تصمیم گیری ها  نتیجه خوبی داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه ایران مدت زیادی است که پیشنهاد برگزاری جلسه سه جانبه ایران ، ترکمنستان و قزاقستان را داده است، گفت: خبرهای خوبی در مورد رشد روابط راه آهن ازبکستان و ترکمنستان شنیده ایم و پیشنهاد می کنم که جلسه سه جانبه ای نیز با شرکت سه کشور ایران، ازبکستان و ترکمنستان در اولین فرصت برگزار شود.
مدیر عامل راه آهن خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۱۷ میزان ترانزیت بار ترکمنستان از ایران نزدیک ۸۰۰ هزار تن بوده است درحالی که مطالعات نشان می دهد که ظرفیت این مسیر بیش از ۷ تا ۸ میلیون تن بار است.
وی با بیان سرمایه گذاری های دو طرف در این مسیر ریلی، گفت: اگر این مسیر را فعال نکنیم هزینه هاییمان هدر می رود.
محمد زاده برخی از موضوعات ساده را موجب طولانی شدن کار دانست، افزود: ما تلاش می کنیم که سرعت گردش واگن ها را افزایش دهیم اما موضوعاتی چون نحوه بارگیری ، نوع واگن ، تمیزی و پاسخگوئی به مکاتبات و پیگیری فورواردرها در مورد مسئله قرنطینه وجود دارد که امیدواریم با پیگیری های راه آهن ترکمنستان حل شود.
وی همچنین خواستار پی گیری اتصال خط عریض ایران به ترکمنستان را همزمان با امضای پروتکل شد و اظهار داشت: این عدم اتصال موجب کاهش راندمان در این مسیر شده است.
مدیرعامل راه اهن گفت: برای توسعه حجم بار آمادگی داریم تا برای سرمایه گذاری راه آهن و شرکت های ترکمن ، زمین در نظر بگیریم و این منطقه را به نقطه ای لجستگی در ایران تبدیل کنیم.
وی افزود : ایران حاضر است با افزایش حجم بار، مکانیزیمی را برای کاهش تعرفه ها تعریف کند و سرعت گردش مالی خود را نیز افزایش دهد.
محمد زاده خواستار ایجاد خط ارتباطی راه آهن دو کشور شد و بر برگزاری جلسات ریلی میان کشورهای ایران ، ترکمنستان ، قزاقستان و ازبکستان تاکید کرد.
وی پیشنهاد کرد که تاریخی برای برگزاری جلسات میان مدیران راه آهن های ایران ، ترکمنستان ، قزاقستان و مدیران راه آهن ایران ، ترکمنستان و ازبکستان شد و گفت : لازم است تا این جلسات به فوریت ظرف یک ماه آینده برگزار شود.
محمد زاده همچنین با بیان اینکه بار زیادی از طریق دریایی از قزاقستان به ایران وارد می شود، افزود: مقامات قزاق دلیل این امر را تعرفه های بالای ریلی عنوان کردند و اگر بتوانیم این ۵ میلیون تن بار را از دریا به ریل بیاوریم چرخش مالی ما سریعتر و بهتر خواهد شد.
وی ورود واگن های ایران به کشورهایCIS موجب کمک به کمبود واگن دانست و خواستار مساعدت مقامات ترکمن در این باره شد.
همچنین محمد زاده تصریح کرد: برای راه اندازی قطارهای مسافری مشهد – عشق آباد و تهران مسکو نیازمند همکاری ها میان دو کشور به شکل مستمر هستیم
تاکید بر افزایش همکاری های برای توسعه کریدور شمال – جنوب
همچنین در این جلسه آزاد آقا مرادوف وزیر حمل و نقل ریلی ترکمنستان نیز با ابراز خشنودی از سفر به تهران گفت: در طول سالهای متمادی میان دولت ها و راه آهن دو کشور همکاری خوبی وجود داشته که از جمله این همکاری ها می توان به تلاشها دو طرف برای توسعه کریدور شمال – جنوب ( محور قزاقستان، ترکمنستان و ایران) اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مقامات ترکمنستان به همین منظور مذاکرات متعددی را برای توسعه مسیر و تهیه بار برای این محور با مقامات راه آهن قزاقستان انجام داده اند، افزود: با این حال یکسری مسائل و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که از جمله می توان به مشکلات مربوط به تخلیه بارها است.
مرادوف تصریح کرد : در حال حاضر ظرف ۴ ماه حدود ۴۰ هزار تن بار در این مسیر حمل می شود و لازم است که برای افزایش حجم بار تلاش کنیم.
وی یکی دیگر از مسائل مطرح را موضوع عودت واگنها عنوان کرد و اظهار داشت: برخی از واگن ها تا حدود ۳۰ روز در ایران می مانند که باید در این مورد نیز تدابیری اندیشیده شود.
وی با اشاره به اینکه برای حمل فلزات از طریق خط آهن اینچه برون در حال مذاکره هستیم یادآور شد: با این حال توقف واگنها جلوی کار را می گیرد و فرستندگان بار و قیمت گذاری را دچار مشکل می کند .
مرادوف با بیان اینکه برای فعال کردن این مسیر حدود ۵۰ درصد تخفیف در تعرفه های خود برای حمل بار از روسیه ، قزاقستان به سمت ایران ، قائل شدیم، اظهار داشت: دراین زمینه همچنین از همه طرفها خواسته ایم تا حجم بار را افزایش و زیر ساخت های خود را توسعه دهند و از بندر امیرآباد استفاده کنند.
وی گفت : اگر پیشنهاد های ما برای حمل بار در این مسیر مورد توجه قرار بگیرد، می توانیم زمان حمل بار و توقف واگنها را نیز در این مسیر کاهش دهیم و به کمتر از ۳۰ روز برسانیم .
آمادگی ترکمنستان برای حمل بارهای صادراتی ایران
مرادوف همچنین بر توسعه همکاری ها برای افزایش حجم بار در ایستگاههای سرخس و آرتک تاکید کرد و گفت: ترکمنستان آمادگی دارد تا برای بارهای صادراتی و ترانزیتی ایران به ترکمنستان، قزاقستان ، ازبکستان و تاجیکستان و واردات ترکمنستان واگن تهیه کند.
وی همچنین خواستار ایجاد اپراتور مسائل حمل و نقلی بین ایران و ترکمنستان شد و گفت: این کانال سریع ارتباطی میان همکاران راه آهن و فرستندگان و گیرندگان کالا خواهد بود به آنها در رفع مشکلاتشان در صادرات، واردات و ترانزیت ریلی کمک خواهد کرد.
مرادوف همچنین از مذاکرات ریلی میان مقامات ترکمنستان و قزاقستان خبر داد و گفت : ما برای افزایش و جذب بار و بازاریابی تمام تلاش خود را می کنیم.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز