• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

بازسازی واحد شستشوی کارخانجات تعمیرات اساسی لکوموتیوها

  • کد خبر : 23731
  • ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰:۰۵
بازسازی واحد شستشوی کارخانجات تعمیرات اساسی لکوموتیوها
كارخانه بازسازی تعمیرات اساسی لکوموتیوها، قابليت انجام دمونتاژ و مونتاژ كليه قطعات را از روي لكوموتيو بر عهده دارد تا تعميرات اساسي و ويژه سنگيني بر روي اين لكوموتيوها انجام گردد لذا در اين كارخانه ، قابليت تعميرات اساسي يا ويژه بر روي موتور ، ژنراتور ، تراكشن موتور ، و . . . وجود داشته و در حال اجراست. 
0
(0)

کارخانه بازسازی تعمیرات اساسی لکوموتیو ها که با داشتن انواع جرثقیل های سقفی با تناژ های مختلف قابلیت انجام دمونتاژ و مونتاژ کلیه قطعات را از روی لکوموتیو بر عهده دارد تا تعمیرات اساسی و ویژه سنگینی بر روی این لکوموتیوها انجام گردد لذا در این کارخانه ، قابلیت تعمیرات اساسی یا ویژه بر روی موتور ، ژنراتور ، تراکشن موتور ، و . . . وجود داشته و در حال اجراست.

این مکان اولین کارخانه ای است که در بدو تأسیس راه آهن ، با حضور کارشناسان خارجی مورد بهره برداری قرار رفته و وظیفه تعمیرات اساسی و ویژه لکوموتیو را بعهده داشته است ( خارجی ها کارهای تخصصی را آموزش نمی دادند ) .
آری شهد شیرین عدم وابستگى به غرب ، به مدت مدیدی در اختیار مستشاران آمریکایی و کانادایی بوده و از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی ، در دست کارشناسان و کارگران ایرانی قرار گرفته و شروع تعمیرات اساسی کلید خورده و به منصه ظهور رسیده است که هر ایرانی متعهد با شنیدن آن ، بر خود میبالد که وابستگی در این امر مهم ( تعمیر و نـگهداری اساسی لکوموتیو ) وجود ندارد . نیروهای جان بر کف داخلى در عرصهٔ تعمیرات اساسی لکوموتیوها ، دست اجانب را از هر حیث کوتاه نموده و با تلاش مضاعف به این خودباوری علمی و صنعتی و تولیدی دست یافته اند .

در ضلع غربی این کارخانه، واحدی بنام شستشوی قطعات لکوموتیو وجود دارد که وظیفهٔ بسیار مهمی را عهده دار بوده و با مواد نفتی و شیمیایی و اسیدی سروکار دارند ، وجود همین مواد و عدم تجهیزات لازم ( مانند فن های سانتریفیوژ سقفی و دیواری و هدایت آبهای آلودهٔ سطحی به کانال فاضلاب ) که منجر به بیماریهای تنفسی و ریوی و حساسیت های پوستی و قلبی و . . . شده و فلسفهٔ وجودی این واحد ( شستشو ) شستشوی قطعاتی است که به دلیل سیر لکوموتیوها برای اجزاء داخلی موتور وتراکشن و بوژی ها ایجاد گردیده و حال معیوب شده و در انتظار تعمیر می باشد ، زیرا برای دمونتاژ و مونتاژ بوژی ها و تعمیرات اساسی موتور و تراکشن موتور ، قطعات باید تمیز باشند تا مسیر تعمیرات ، بدرستی انجام پذیرد ، برای این کار نیاز است تا قطعات در وان های مخصوص قرا رفته تا جرم ها و کثیفی ها با مواد کربن بر ، چربی بر ، زنگ بر ، از بین رفته و سپس با آب گرم تحت فشار شسته شده و به مسیر تعمیرات ویا مونتاژ شدن بازگردد . در این بین، کارگران مجبور به استفاده از این مواد شیمیایی و اسیدی در حوضهٔ شستشوی قطعات هستند که همواره خطر ناشی از استنشاق بخارات مواد شیمیایی که بر سیستم تنفسی تأثیرگذار است و خطر پاشیده شدن بر چشم ها و صورتشان ( حتى با وجود ماسک و عینک ) وجود داشته و عدم تجهیزات ( مانند فن های قدرتمند خطر استنشاق گازهای سمی را نیز افزایش خواهد داد.

این وضعیت چه کالبدی و چه عملکردی ، موجب نارضایتی پرسنل شستشو بوده و همواره اداره بهداشت صنعتی به غیر استاندارد بودن نوع عملیات اشاره نموده است . حال با گذشت چند سال ، با درایت و تفکر مدیرعامل و معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، طی اولین بازدید از کارخانجات تعمیرات اساسی لکوموتیوها و مشاهده وضعیت نامطلوب کارکران شستشو ، بر این شدند تا به منظور سر و سامان دادن به این وضعیت ، اجرای عملیاتی جهادی را آغاز و به مرحله اجراء درآورند.

لذا از محل قرارداد بهسازی و تجهیز کارخانه تعمیرات اساسی لکوموتیوها، دستور اجرای عملیات عمرانی را صادر و تا حصول نتیجه ، پیگیری مستمر نمودند ( که توجه ویژه مدیرعامل و معاون ناوگان را به حفظ سلامت و رضایت مندی کارکران زحمتکش از وضعیت کالبدی و عملکردی و بصری نشان می‌دهد ) .
با وجود موانع بسیار زیاد بر سر راه بهسازی و نوسازی و در برخی از نقاط بازسازی ، اجرای عملیات عمرانی از آغاز تا پایان ، توسط آنها، رصد گردیده و در موارد مختلفی از راهنمایی هایشان نهایت بهره برداری صورت پذیرفته و دیدگاه های مدیریتی شان ، به منصه ظهور رسیده است .

در ادامه نظرتان را به تصاویری که از قبل و بعد کار تهیه کردیده جلب مینماییم تا ضمن آشنایی بیشتر با این اداره ، تصمیم پیری کلان مدیریتی را برای حفظ سلامت کارکران و بالا بردن ظرفیت ها و افزایش راندمان کاری ملموس تر ملاحظه نماییم .

در انتها از زحمات بیدریغ رسولی، مدیرعامل راه آهن و ضیایی مهر معاون ناوگان تشکر می نماییم بدلیل پیگیری های مستمر و مساعدت هایی که برای رسیدن به آرمان های واحد شستشوی قطعات کارخانهٔ تعمیرات اساسی لکوموتیوها انجام داده اند تا بتوانند سلامت و صلابت کارکران را حفظ و در همان راستا ، ضمن افزایش ضریب ایمنی ، بهره وری و راندمان کار را نیز افزایش دهند و نور امید را که در دل کارکنان سوسو می زد ، روشن نمایند را که به سلامت و درخواست ها به حق بزرگترین سرمایه های کشور یعنی کارگران ارج نهادند و در عمل نیز به اثبات رسانیدند .

تهیه و تنظیم واحد ساختمانی نیروی کشش

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=23731

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.