شما اینجا هستید
اخبار عمومی » باید ساختار شهر را به نفع عابران و به ضرر خودروها تغییر دهیم/ تعریف ۲ محدوده در اطراف هر ایستگاه مترو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن پورسیدآقایی امروز در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD) اظهار داشت: باید تفکر خود را به TOD اصلاح کنیم، مهم‌ترین مشکل تهران آلودگی هوا و ترافیک است و این ریشه در خودرومحوری دارد.

وی افزود: ترافیک در همه شهرهای بزرگ دنیا وجود داشت و از ۱۰۰ سال پیش در شهرهای بزرگ بابت کاهش ترافیک به دنبال توسعه مترو رفتند اما ترافیک با توسعه حمل‌ونقل عمومی حل نشد و حتی آلودگی ترافیکی هم ادامه داشت.

پورسیدآقایی گفت: در تهران هم شرایط همین است وقتی مترو نداشتیم وضعیت ترافیک تهران بهتر بود، سهم حمل‌ونقل عمومی امروز در آلایندگی شهر کاهش یافته است اما سهم حمل‌ونقل شخصی افزایش داشته است. در حالی که برای کاهش ترافیک باید در کنار توسعه حمل‌ونقل عمومی شهرسازی نیز بر مبنای انسان‌محوری و ریل‌پایه‌ای باشد نه خودرومحوری.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: هرچه توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهرهای دنیا انجام می‌شد چون اصل شهر برای خودروها ساخته شده بود و شهر خودرومحور بود با مترو و بی‌آر‌تی به تنهایی مشکل حل نمی‌شد.

وی افزود: در TOD حل این معضل بررسی شد و رویکرد گسترش شهرها بر مبنای حمل‌ونقل قرار گرفت نه اینکه فقط حمل‌ونقل عمومی هم توسعه یابد.

پورسیدآقایی به دو مسئله جدی در TOD اشاره کرد و گفت: در این حوزه باید مراکز بازآفرینی شهر در اطراف ایستگاه‌ها باشد ضمن آنکه همه چیز به نفع عابران و به ضرر خودروها تغییر دهیم.

وی به افتتاح خطوط ۶ و ۷ مترو در سال آینده اشاره کرد و گفت: وضعیت حمل‌ونقل تهران مطلوب نیست اما با اضافه شدن این خطوط مترو و بی‌آرتی شرایط حمل‌ونقل عمومی ما مناسب خواهد بود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: طبق مصادیق TOD در اطراف ایستگاه اصلی مترو دو «زون» مرکزی با شعاع ۲۵۰ متر و «زون» حاشیه‌ای با شعاع ۸۰۰ متر ایجاد می‌شود. که در هر زون باید ۷ مورد در نظر گرفته شود.

وی افزود: تراکم‌های بالا باید در زون مرکزی ایجاد شود و در زون حومه‌ای کاهش یابد.

پورسیدآقایی گفت:‌ در اطراف ایستگاه‌ها تراکم‌ها نباید فقط تجاری باشد بلکه مسکونی، تجاری و اداری کنار هم باشند و اقشار مختلف درآمدی نیز آنجا باشند. نظیر مسکن اجتماعی، مسکن‌های گرانقیمت‌ بخش اداری و بخش تجاری.

وی اظهار داشت: باید درون زون‌ها مردم کم‌درآمد و پردرآمد و بازار اختلاط داشته باشد و در نفوذپذیری اندازه بلوک‌ها کمتر از ۱۵۰ متر برای عابران باشد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت:‌ یکپارچگی همه زون‌های حمل‌ونقل باید محقق شود و هر کس نیازهای خود را در زون خود یا حداکثر زون همسایه تأمین کند و آن هم به صورت پیاده.

پورسیدآقایی گفت: طبق بند پنجم تغییر کارکرد معابر پیاده باید از خودرو محوری به پیاده‌رو و دوچرخه شیفت کند. متأسفانه ما جای پیاده‌رو و دوچرخه‌سوار در خیابان‌های شهر نداریم و کلاً خودرو محور هستیم در حالی که باید چهار متد دوچرخه، حمل‌ونقل‌عمومی، حمل‌ونقل شخصی و پیاده‌رو همه با هم در خیابان باشد و سهم خودروی شخصی کاهش یابد؛ خیابان‌ها باید حداقل دو لاین حمل‌ونقل عمومی، یک لاین دوچرخه، یک لاین پیاده‌رو و حداکثر دو لاین خودروی شخصی داشته باشد.

وی افزود: طبق بند ششم رکن طراحی شهر باید برمبنای پیاده‌روی باشد زیرا بدون منطق پیاده‌روی امکان برقراری TOD در شهر وجود ندارد و ضرورت است در این حوزه مبلمان شهری هم داشته باشیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: طبق بند هفتم برای ارتباطات شهری باید موضوع دوچرخه‌سواری مدنظر باشد. وقتی معابر زون‌ها را به خیابان‌های کامل بازطراحی می‌کنیم خود به خود مسیرهای دوچرخه نیز به وجود می‌آید.

پورسیدآقایی افزود: از همه این هفت شاخص‌ها امتیاز تهران از ۱۰۰ رقم ۳۰ است در حالی که از شهرهای توسعه یافته این رقم حداقل ۸۰ است.

وی ادامه داد: این را باید توجه داشت که TOD فقط تجاری‌سازی ایستگاه نیست این یکی از اصول تمرکز است TOD رویکرد همه‌جانبه برای طراحی و بازآفرینی شهری است.

*راه‌اندازی قطار حومه‌ای تهران – اندیشه – شهریار

بنابراین گزارش در ادامه این مراسم مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار داشت: حمل‌ونقل حومه‌ای عموماً در مناطق کلانشهری مطرح می‌شود و در کلانشهری نظیر توکیو ۹۰ درصد حمل‌ونقل مبتنی بر ریل است.

حبیب طاهرخانی با بیان اینکه توجه به حمل‌ونقل ریلی در کلانشهرها یک اصل محسوب می‌شود، گفت: با این حال در کلانشهری مثل تهران که خودرومحور است ۲۵ درصد بنزین کشور مصرف می‌شود.

وی افزود: روزانه ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار خودرو وارد تهران می‌شوند.

طاهرخانی گفت: طی همکاری با راه‌آهن ساختاری برای استفاده از قطارهای حومه‌ای در دسترسی شهرهای جدید و توسعه خطوط مدنظر قرار داده‌ایم.

وی گفت: در روز ۱۱ رام قطار تهران – پرند در صبح و ۱۱ رام در بعدازظهر سیر داریم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه قطار حومه‌ای تهران – پیشوا و تهران – قم در حال سیر است، گفت: در حال توافق با راه‌آهن برای راه‌اندازی قطار حومه‌ای تهران – اندیشه – شهریار هستیم

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز