• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

تضمین 100 درصدی تسهیلات ارزی و ریالی سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی / راه اندازی قطارهای حومه ای در 3 استان 

  • کد خبر : 10971
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳
تضمین 100 درصدی تسهیلات ارزی و ریالی سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی / راه اندازی قطارهای حومه ای در 3 استان 

0 (0) معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن خبر داد؛ تضمین 100درصدی تسهیلات ارزی و ریالی سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی  معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن با اشاره به  نیاز 12 میلیارد دلاری در خصوص تأمین ناوگان باری و مسافری در حوزه ریلی، از تضمین […]

0
(0)

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن خبر داد؛

تضمین 100درصدی تسهیلات ارزی و ریالی سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی 

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن با اشاره به  نیاز 12 میلیارد دلاری در خصوص تأمین ناوگان باری و مسافری در حوزه ریلی، از تضمین تسهیلات ارزی و ریالی سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی تا سقف ۱۰۰ درصد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، نوراله بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران بازار سرمایه که در راستای فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی برگزار شد،  از انتشار  صکوک اجاره برای ۱۵ دستگاه لکوموتیو و ۳۰ دستگاه واگن مسافری با همکاری سازمان بورس و پنج شرکت تأمین سرمایه خبر داد و گفت: سهم راه‌آهن باید تا سال ۱۴۰۰ از بخش باری به ۳۰ و مسافری به ۲۰ درصد برسد، بر این اساس باید در سال ۱۴۰۰ میزان جابه جایی داخلی بار از طریق حمل ریلی به ۱۸۶ میلیون تن و ۱۳۳ میلیارد تن – کیلومتر و همچنین سهم بار ترانزیتی ریلی به ۸.۶ میلیون تن و ۱۱.۵ میلیارد تن-کیلومتر برسد.

بیرانوند افزود: برای تحقق این اهداف ۱۲ میلیارد دلار در خصوص تأمین ناوگان باری و مسافری نیاز داریم که انتظار ما این است ۵۴ درصد این هزینه را بخش خصوصی و ۴۶ درصد آن را شرکت راه‌آهن با مشارکت بخش خصوصی تأمین کند. ضمن اینکه برای توسعه زیرساخت های ریلی نیز ۲۰ میلیارد یورو نیاز داریم که عمدتا به منظور توسعه قطارهای سریع السیر هزینه می شود.

وی در تشریح فرصت‌های سرمایه گذاری و مشارکت در راه‌آهن گفت: این فرصت‌ها در قالب ۷ سرفصل شامل تأمین ناوگان ریلی، تقویت حمل و نقل بار، تأمین، تدارک و تعمیرات و همچنین توسعه زیربناها است.

به گفته بیرانوند؛ مدرن‌سازی راه‌آهن، توسعه خدمات مسافری و توسعه فناوری و کسب و کارهای نوین نظیر هوشمندسازی راه‌آهن و استارت‌آپ‌ها از دیگر سرفصل‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در راه‌آهن است.

معاون راه‌آهن با اشاره به اینکه توسعه خدمات مسافری، توسعه خدمات حمل و نقل همگانی با محوریت ریل (TOD)  از دیگر اولویت های مدنظر راه‌آهن است تصریح کرد: به منظور افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی پروژه‌ها، راه‌آهن سه کار محوری انجام داد که از جمله آن می توان به  افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی برای پروژه‌ها، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و دنبال کردن مشارکت در تأمین مالی اشاره کرد.

بیرانوند در خصوص  دیگر گام‌های راه‌آهن برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین مالی خاطرنشان کرد: در راستای افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی، سه مورد مدنظر راه‌آهن قرار گرفت که شامل ایجاد بستر حقوقی مناسب، تضمین خرید خدمت و تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی است.

به گفته معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن، نرخ خدمات ریلی در بخش بار کاملا آزاد است و بخش باری می‌تواند براساس ساز و کار بازار، اعلام قیمت و همچنین تضمین سرمایه‌گذاری داشته باشد.

کاهش حق دسترسی 

وی با بیان اینکه در حال حاضر حق دسترسی به شبکه ریلی برای بخش بار از ۵۷ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت: راه‌آهن تلاش کرد، در راستای منفعت سرمایه‌گذاران، میزان حق دسترسی به شبکه ریلی را کاهش دهد تا بازدهی طرح‌های ریلی افزایش یابد.

بیرانوند افزود: معافیت‌های مالیاتی ناشی از قانون برنامه ششم توسعه نیز در راستای افزایش بازدهی و جذابیت اقتصادی دیده شده است.

وی به تبیین روش‌های اصلی تأمین مالی در راه‌آهن پرداخت و گفت: این مورد در شش بخش برنامه‌ریزی شده است که شامل سرمایه‌گذاری مستقیم داخلی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، بازار سرمایه، سیستم بانکی، فاینانس خارجی و لیزینگ مالی و عملیاتی است.

معاون شرکت راه‌آهن افزود: سال گذشته با همکاری بورس و پنج شرکت تأمین سرمایه نسبت به انتشار اوراق صکوک مختلف اقدام کردیم.

وی بیان کرد: در این راستا صکوک اجاره برای ۱۵ دستگاه لکوموتیو و ۳۰ دستگاه واگن مسافری منتشر شد.

راه اندازی قطارهای حومه ای در 3 استان 

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن با تأکید بر اینکه قطارهای حومه ای یکی از روش های برون رفت از معضل آلودگی و ترافیک در کلانشهرهاست، ادامه داد: اخیرا موافقتنامه هایی با استانداری های مرکزی، اصفهان و یزد برای راه اندازی قطار حومه ای در این استان ها به مقصد اراک، اصفهان و یزد امضا کرده‌ایم.

وی از دیگر مزایای سرمایه گذاری در بخش ریلی را وجود قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن بندهایی از قانون برنامه ششم و رفع موانع تولید نیز در این حوزه به ما کمک می کند، از این رو شرکت راه‌آهن قانونا می تواند سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی را تضمین کند. همچنین این شرکت امکان خرید خدمات ریلی در هر نقطه ای را داراست که در نتیجه آن ریسک سرمایه گذاری در این بخش را کاهش می دهد. این سرمایه گذاری ها شامل خرید واگن و لکوموتیو، سوخت رسانی به قطارها و همچنین تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی شرکت های ریلی تا ۱۰۰ درصد تسهیلات می شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=10971

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.