• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

توسعه شبکه ريلي کشور با اتصال پنج مرکز استان به آن

  • کد خبر : 3388
  • ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱:۰۹
توسعه شبکه ريلي کشور با اتصال پنج مرکز استان به آن

0 (0) به گزارش روز شنبه ايرنا، دولت تدبير و اميد و وزارت راه و شهرسازي در تلاش است تا پايان سال جاري و اوايل سال آينده 5 مرکز استان کرمانشاه، اروميه، تبريز، رشت و همدان به شبکه ريلي کشور متصل شود تا هموطنان ما در اين استان ها به جاي حمل و نقل جاده […]

0
(0)

به گزارش روز شنبه ايرنا، دولت تدبير و اميد و وزارت راه و شهرسازي در تلاش است تا پايان سال جاري و اوايل سال آينده 5 مرکز استان کرمانشاه، اروميه، تبريز، رشت و همدان به شبکه ريلي کشور متصل شود تا هموطنان ما در اين استان ها به جاي حمل و نقل جاده اي و خودروهاي شخصي از قطار براي انجام سفرهاي خود استفاده کنند.
قطار به عنوان امن ترين وسيله حمل و نقل در دنيا شناخته شده و وقتي مسافر سوار قطار مي شود بدون هيچ نگراني سفر خود را در موعد مقرر انجام مي دهد.
بدون شک در سفر با ماشين و خودروهاي شخصي احتمال تصادفات جاده اي به خصوص در فصل زمستان بسيار بالا است، اما سفر با قطار اين مشکلات را ندارد و در طول سفر مسافر مي تواند در داخل قطار به راحتي تردد و با خيالي آسوده سفر کند.
سفر با قطار کمترين آلودگي را براي محيط زيست دارد و به همين خاطر سفر با قطار سفر سبز ناميده شده، زيرا مصرف سوخت در شبکه ريلي کشور يک هفتم حمل و نقل جاده اي و افزايش استفاده از قطارهاي مسافري مصرف سوخت را در کشور بيش از پيش کاهش خواهد داد و اتصال 5 مرکز استاني به شبکه ريلي کشور تحولات زيادي را در اين استان ها به وجود مي آورد.
پيش از اين وزير راه و شهرسازي اعلام کرده بود: به دستور رئيس جمهوري اسلامي ايران امسال 5 مرکز استان در کشور به شبکه حمل و نقل ريلي وصل مي شود و خوشبختانه اين طرح ها بيش از 90 درصد پيشرفت دارند و تلاش مي کنيم اين پنج مرکز استان به شبکه ريلي متصل شوند.
عباس آخوندي افزود: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده بيشتر عمليات اتصال ريل به کرمانشاه به اتمام رسيده و همدان نيز مورد بهره برداري قرار گرفته و عمليات اتصال خط آهن به اروميه، قزوين – رشت و مسير جديد ميانه به بستان آباد و از آنجا به سمت تبريز هم در دست اجرا است.
وزير راه وشهرسازي اظهار داشت: با توجه به کارهايي که سال گذشته انجام شده امسال 919 کيلومتر راه آهن جديد مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
در طـرح راه آهـن قزويـن – رشت به طول 165 کيلومتر که به صـورت يـک خطه و بـا سرعـت 160 کيلومتر براي قطارهاي مسافري و 120 کيلومتر براي قطارهاي باري طراحي شده از ايستگاه سياه چشمه در قزوين شروع و با عبور از روستاهاي کوهين و شيرين سو در محدوده شهرهاي لوشان، منجيل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسير داده و به ايستگاه رشت مي رسد.
اين خط آهن در ادامه از ايستگاه راه آهن رشت دو شاخه شده که يک شاخه با عبور از شهر پيربازار به بندرانزلي متصل مي شود و شاخه دوم آن به شهر مرزي آستارا متصل مي شود.
تعداد 9 ايستگاه شامل: دستجرد، کوهين، شيرين سو، لوشان، منجيل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پيربازار در اين مسير طراحي شده تا مسافران در اين مسير بتوانند به سهولت به قطار دسترسي داشته باشند.
اين طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلي بار و مسافر استان گيلان اهميت دارد، از نظر ايجاد يک کريدور ريلي جديد براي صادرات و واردات کشور و همچنين ترانزيت کالا از مناطق شمالي کشور به خليج فارس و آب هاي آزاد بين‌المللي و ديگر کشورهاي همسايه ايران بسيار مهم مي‌باشد.
در طرح توسعه شبکه ريلي به استان آذربايجان غربي و اروميه اين شبکه با عبور از استانهاي آذربايجان شرقي، زنجان، قزوين به تهران متصل مي شود و از اين طريق باعث توسعه اقتصادي منطقه و افزايش رفاه مردم منطقه مي‌شود و مردم شهرهاي ملکان، مياندوآب، مهاباد، محمديار و نقده مي‌توانند از آن استفاده کنند.
عملياتي شدن اين طرح علاوه بر افزايش ايمني حمل‌و نقل و صرفه‌جويي در مصرف سوخت، آلودگي زيست‌ محيطي را کاهش داده و نقش بسيار موثري در حمل و نقل عمومي دارد و ضمنأ اشتغالزائي مستقيم آن حدود 834 نفر خواهد بود و در توسعه مناطق جنوبي درياچه اروميه و استان آذربايجان غربي تاثير زيادي خواهد داشت.
مسير مراغه – اروميه از ايستگاه مراغه محور راه‌آهن تهران – تبريز منشعب و از جوار شهرهاي ملکان، مياندوآب، مهاباد، محمديار و نقده عبور کرده و سپس به اروميه مي رسد.
طول اين مسير 180 کيلومتر است و در طول مسير 7 ايستگاه پيش‌بيني شده که عبارتند از ملکان، مياندوآب، قزل قلعه، مهاباد، نقده، شيرين بلاغ،رشکان و در نهايت به اروميه مي رسد و مسير طوري انتخاب شده که از نزديک شهرهاي پرجمعيت و مناطق کشاورزي استان آذربايجان غربي عبور کند.
معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل کشور مي گويد: امسال با افتتاح 919کيلومتر راه آهن، پنج مرکز استان به شبکه ريلي کشور متصل مي شوند که اين اقدام ها باعث شده سال 96 سالي طلايي در شبکه راه آهن باشد.
خيرالله خادمي افزود: هم اکنون سه هزار و 500 کيلومتر راه آهن در شبکه ريلي کشور در حال اجرا است و متوسط ساخت ريل در کشور حداکثر 200 کيلومتر در هر سال بوده است که بهره برداري از 919 کيلومتر در سال جاري باعث رقم خوردن سالي پربار در اين شبکه بوده و امسال حدود 280 کيلومتر در کشور ريل گذاري شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه 3 ‌هزار‌ و ٥٠٠ کيلومتر ريل جديد در کشور در قالب 22 طرح در حال ساخت است، گفت: ساخت اين ميزان خط به حدود ٨٠ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري نياز داشت، لذا تصميم گرفتيم 5 مرکز استان همدان، کرمانشاه، آذربايجان غربي (اروميه)، گيلان (رشت) و آذربايجان شرقي که مسير جديدي به تبريز است را در اولويت کاري قرار دهيم.
خادمي با اشاره به اولويت‌هايي که موجب شد 5 مرکز زودتر از مراکز ديگر به شبکه ريلي وصل شود، گفت: نخست اينکه کار ساخت ريل در اين مراکز سال‌ها بود که شروع شده اما تمام نشده بود، از طرف ديگر اين مراکز رسيدن ريل به مرزها را تسهيل و بهره‌وري بالايي در حمل و نقل را نصيب کشور مي‌کند، بنابراين تصميم گرفتيم ساخت ريل در اين مراکز را قبل از مراکز ديگر شروع کنيم.
به گفته خادمي، سه محور رشت – آستارا – تبريز – ميانه مرز بازرگان و کرمانشاه به خسروي سه مرکزي هستند که شبکه ريلي را به مرزها مي‌رسانند البته مسير تبريز اکنون به مرز بازرگان متصل است اما خط جديد از راه ميانه اين مسير را 200 کيلومتر کوتاه مي‌کند.
معاون وزير راه وشهرسازي افزود: کار مهم ديگر دولت افزايش ظرفيت بندر چابهار، از مسير ريلي از چابهار به سمت زاهدان و بيرجند و مشهد است، يعني کريدور شمال به جنوب‌ شرق که اگر اين مسير را ايجاد کنيم هم به درياي عمان وصل مي شويم هم ترانزيت کشورهاي چين و هند را به آسياي ميانه، افغانستان و پاکستان مي‌رسانيم.
خادمي با بيان اين که در اتصال 5 مرکز استان به شبکه ريلي از 80 درصد منابع داخلي استفاده شده که 20 درصد سرمايه خارجي براي خريد ريل بوده است، گفت: براي راه آهن همدان 1000 ميليارد تومان، کرمانشاه تا الان 900 ميليارد تومان، رشت 1400 ميليارد تومان که ارزش آن در نهايت به 3 هزار ميليارد مي‌رسد.
وي ادامه داد: محور ميانه به تبريز حدود 850 ميليارد تومان هزينه دارد که ارزش نهايي آن به 1500 ميليارد تومان مي‌رسد، راه‌آهن اروميه نيز 400 ميليارد تومان سرمايه را به خود اختصاص داده است.
در پروژه ديگري راه‌آهن دوخطه ميانه – بستان آباد- تبريز به طول 132 کيلومتر از ايستگاه موجود ميانه واقع در مسير راه‌آهن موجود تهران – تبريز شروع و با گذر از مسيري عمدتاً کوهستاني که از شهرهاي ترکمنچاي، بستان‌آباد و باسمنج به ايستگاه راه آهن تبريز متصل مي‌ شود.
اين محور از مسير موجود راه‌آهن ميانه – تبريز حدود 100 کيلومتر کوتاهتر است و با اخذ مجوز احداث خط دوم تهران- ميانه، در آينده يک مسير دوخطه از منتهي‌اليه شمال شرقي تا شمال غربي کشور ايجاد خواهد شد.
کاهش حدود 100 کيلومتري مسير راه آهن تهران- تبريز، که از شريان‌هاي اصلي شبکه راه آهن سراسري در منطقه شمال‌غرب و کريدور ترانزيت ريلي شرقي- غربي کشور و افزايش ظرفيت جابجايي حمل و نقل بار و مسافر و کاهش زمان سير در اين مسير از مهمترين مزيت هاي اين طرح ريلي در استان آذربايجان غربي است تا هموطنان و صاحبان بار و کالا بتوانند از اين خط ريلي به خوبي استفاده کنند.
بهبود شبکه ترابري منطقه و افزايش ايمني سير و کاهش خسارات جاني و مالي صادفات جاده اي، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌اي و کاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي و توسعه اقتصادي، گردشگري و ايجاد اشتغال و ارتقاء شاخص‌هاي حمل و نقل ريلي از ديگر الويت هاي طراحي و ساخت اين مسير ريلي است.
در طـرح خط آهـن تهران – همدان – سنندج به طول 410 کيلومتر، بصورت يک خطه، با سرعت 160 مسافر و 120 باري (مسير تهران- همدان به طول 260 کيلومتر و مسير همدان – سنندج به طول150 کيلومتر) اين طرح در مسير خود از شهرهاي تهران، رباط کريم، ساوه، فامنين، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور مي‌ کند.
همچنين تعداد 12 ايستگاه شامل: همدان و ساوه (بعنوان ايستگاه‌هاي تشکيلاتي درجه 1)، نوبران و فامنين (بعنوان ايستگاه‌هاي مسافري درجه 2) و 8 ايستگاه درجه3 (که در دو فاز اول و دوم ساخته مي‌شوند) در اين مسير در نظر گرفته شده است.
اين طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلي بار و مسافر استان‌هاي همدان و کردستان را به شبکه راه‌آهن سراسري متصل مي‌ کند، باعث فراهم‌آوردن بستري مناسب به‌ منظور احداث طرح‌ها و صنايع جديد، بهبود و گسترش شبکه ترابري منطقه و همچنين افزايش ايمني سير و کاهش مصرف سوخت مي‌گردد.
طـرح راه آهـن غرب کشور به طول 605 کيلومتر، بصـورت يـک خطه، بـا سرعـت 160 کيلومتر مسافري و 120 کيلومتر باري مشتمل بر محورهاي اراک (سمنگان)- کرمانشاه به طول 267 کيلومتر، کرمانشاه – خسروي به طول 263 کيلومتر و همدان – ملاير (جوکار) به طول 75 کيلومتر مي‌باشد.
مسير راه‌آهن مورد مطالعه از ايستگاه سمنگان (نزديک اراک) شروع و ضمن عبور از حوالي شهرهاي ملاير، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گيلانغرب و قصر شيرين به شهر خسروي واقع در مرز بين ايران و عراق منتهي شده و از آن پس از طريق خانقين، بغداد، موصل، قامشلي، ديرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقيه ختم مي‌ شود.
تعداد 13 ايستگاه شامل ايستگاه‌هاي سمنگان، حک، جلاير، زنگنه، ملاير، کهريز، شادمانه، فيروزآباد، زاگرس، گاماسياب، بيستون، کرمانشاه قديم و کرمانشاه جديد در اين مسير درنظر گرفته شده است.
همچنين با اجراي اين طرح امکان برقراري ارتباط ريلي بين ايران و عراق از طريق مرز خسروي و در نتيجه ارتباط با اماکن متبرکه کربلا، نجف اشرف و ساير مراکز زيارتي واقع در خاک عراق ميسر مي شود و مضافاً اينکه اتصال راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران به بندر لاذقيه واقع در ساحل درياي مديترانه از طريق کشورهاي عراق و سوريه از ديگر مزاياي اين طرح است.
توسعه شبکه ريلي از اولويت‌هاي دولت است و ايجاد زيرساخت‌هاي حمل و نقل و شهرهاي ريل پايه به يک استراتژي بلند مدت بخش حمل و نقل ايران تبديل شده است به همين دليل پس از اتصال اين پنج استان به شبکه ريلي کشور، اتصال سه استان ديگر به ترتيب سنندج، اردبيل و بوشهر به شبکه حمل و نقل ريلي کشور دراولويت قرار دارند.
هم‌اکنون طول خط آهن کشور به حدود 13 هزار کيلومتر رسيده و دولت در نظر دارد در پايان 1404 طول شبکه ريلي کشور را به 25 هزار کيلومتر افزايش دهد و بخش زيادي از بار و مسافر از جاده به روي ريل منتقل شود.
طبق برنامه ريزي هاي وزارت راه و شهرسازي و شرکت راه آهن قرار است در چشم‌انداز 1404 بيش از 30 درصد بار و 20 درصد مسافر کشور با شبکه حمل ونقل ريلي جابه‌جا شوند و يکي از برنامه‌هاي مهم و اولويت دولت توسعه شبکه حمل ونقل ريلي در کشور است.
اتصال 5 مرکز استان به خطوط ريلي کشور و برقراري ارتباط ريلي استان‌هاي غرب کشور به مرکز و شبکه راه‌آهن سراسري موجب رشد و توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بخش عظيمي از مناطق غربي کشور خواهد شد و ارزاني حمل بار و افزايش ايمني و رفاه مسافران از دستاوردها و مزيت هاي اين 5 طرح بزرگ ملي ريلي است

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=3388

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.