• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

حمایت بانک‌ها از بخش ریلی عملی می‌شود؟

  • کد خبر : 3303
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸
حمایت بانک‌ها از بخش ریلی عملی می‌شود؟

0 (0) به گزارش تین‌نیوز، با توجه به اینکه فعالان بخش خصوصی به دلیل سودآور نبودن سرمایه‌گذاری در بخش ریلی، به آن ورود نمی‌کنند امکان فاینانس خارجی یا سرمایه‌گذاری بانک‌های در پروژه‌های ریلی محتمل‌تر خواهد بود. در همین ارتباط محمد زنگنه‌نژاد، مدیر بازرگانی شرکت ریلی پارسیان (مخزن‌دار و باری) به خبرنگار ما گفت: اگر فاینانسی […]

0
(0)

به گزارش تین‌نیوز، با توجه به اینکه فعالان بخش خصوصی به دلیل سودآور نبودن سرمایه‌گذاری در بخش ریلی، به آن ورود نمی‌کنند امکان فاینانس خارجی یا سرمایه‌گذاری بانک‌های در پروژه‌های ریلی محتمل‌تر خواهد بود.

در همین ارتباط محمد زنگنه‌نژاد، مدیر بازرگانی شرکت ریلی پارسیان (مخزن‌دار و باری) به خبرنگار ما گفت: اگر فاینانسی در کشور صورت بگیرد، تماماً با پشتوانه و اجازه بانک مرکزی انجام می‌شود. شرکت‌ها نیز برای تضمین دریافت کمک یا باید بروند چک و مِلک بیاورند و یا باید بانک مرکزی آنها را تضمین کند و بانک‌ها تعهد بازپرداخت از شما می‌خواهد.

زنگنه‌نژاد ادامه داد: در بحث خرید هواپیماها هم بانک صنعت و معدن با پشتوانه بانک مرکزی قبول کرده که این امور را انجام دهد. بنابراین برای فعالیت‌ شرکت‌های بخش دولتی هم حتما یک واسطه داخلی باید وجود داشته باشد و اگر شرکت مربوط به بخش خصوصی باشد اصلاً دولت اجازه تضمین کردن آنها را ندارد.

این کارشناس ریلی افزود: با این شرایط است که راه‌آهن برای استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در قالب تاسیس هلدینگ‌کمپانی به دنبال ایجاد تغییر در ساختار خود است. این برنامه به این معنی است که یک شرکت باید دولتی باشد و یا اینکه پشتوانه‌ دولتی داشته باشد تا بتواند از امکانات دولتی استفاده کند. اساساً در بخش هوایی هم شرکت‌های دولتی رفته‌اند و هواپیما خریده‌اند و شرکت‌های خصوصی نمی‌توانند بروند و هواپیما بخرند.

مدیر بازرگانی شرکت ریلی پارسیان توضیح داد: اگر بخواهید خرید بکنید، احتیاج به تعهد یک بانک یا شرکت دولتی برای بازپرداخت رقم فاینانس دارید. شما به‌عنوان یک شرکت خصوصی که مورد حمایت بخش دولتی قرار گرفته حتی می‌توانید بازپرداخت را از محل درآمد آن پروژه انجام دهید؛ اما بهرحال به یک تعهد قانونی نیاز دارید.

این کارشناس ریلی ادامه داد: حال اگر با این شرایط راه‌آهن برود خودش این‌کار را انجام دهد، به‌طور کلی برای بخش ریلی سودی نخواهد داشت چون در آن صورت، راه‌آهن خودش تبدیل به رغیب بخش خصوصی شده است.

یک دلیل دیگر هم این است که در زمینه مدیریت واگن و بهره‌برداری از پروژه‌های ریلی معمولا دولت بهره‌بردار خوبی نیست. با این شرایط عملا فاینانس انجام می‌شود، ناوگان هم اضافه می‌شود اما پروژه‌ها هزینه‌بردار می‌شوند!

زنگنه‌نژاد در ادامه گفت: به همین دلایل هم در این سال‌ها با وجود فاینانس، حمایت مالی بانک‌ها و انواع و اقسام حمایت‌ها عملکرد ریلی افزایش پیدا نکرده است. در عوض جاهایی که به بخش خصوصی واگذار شده، رشد داشته است.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=3303

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.