شما اینجا هستید
اخبار عمومی » خودکفایی در ساخت واگن باری/ تولید چرخ واگن و ترمز برای اولین بار در کشور

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از صنایع، سعید رسولی با تاکید بر حمایت از تولید داخل، اظهار داشت:

در راستای حمایت از تولید داخل و با توجه به نام‌گذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به سال جهش تولید، تفاهم‌نامه خرید ۵۰۰ عدد چرخ منوبولک تولید داخل مربوط به واگن باری ۱۸ آذرماه و با حضور وزیر راه و شهرسازی در ساختمان راه آهن به امضا می‌رسد.

این چرخ در واگن‌های باری استفاده می‌شود و تولیدکننده داخل برای اولین ‌بار در کشور نسبت به تولید این چرخ اقدام کرده است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص واگن‌های باری داخل کشور، بیان کرد:

۲۶ هزار دستگاه انواع واگن باری در کشور داریم که ۱۶ هزار دستگاه از این واگن‌ها، اروپایی‌ است و چرخ‌های منوبلوک تولید شده در داخل، برای این واگن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

*** تاثیر تحریم‌ها بر تأمین چرخ واگن

رسولی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی، گفت:

تحریم‌ها محدودیت جدی برای تأمین چرخ واگن از خارج کشور برای ما ایجاد کرده بود، اما با تولید داخل این چرخ، از این معضل عبور کردیم از امروز سفارش تولید انبوه و تجاری این چرخ واگن داده می‌شود.

یک شرکت تولیدکننده داخلی چندین سال روی تولید این چرخ کار کرده بود و سال ۹۸ در نمایشگاه ریلی پس از بازدید از غرفه این شرکت و توضیحات آن‌ها، متوجه شدیم که دانش تولید جدی چرخ را دارند، تلاش کردیم پیگیری‌های دقیقی داشته باشیم و بدین ترتیب از سال ۹۸ با همکاری حوزه معاونت ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران این چرخ، به تولید صنعتی رسید که در نتیجه تست‌ها را انجام دادیم و شرکت راه‌آهن مجوز نهایی تولید را صادر کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور وزیر در جلسه امضای قرارداد، خاطر نشان کرد:

۱۸ آذرماه و با حضور وزیر راه و شهرسازی در محل شرکت راه‌آهن قرارداد فروش این چرخ‌ها به شرکت متقاضی امضا می‌شود.

*** تولید اولین سیستم ترمز واگن در کشور

رسولی درباره تولید سیستم ترمز واگن، تصریح کرد:

همچنین برای اولین ‌بار در کشور، سیستم ترمز واگن باری هم تولید داخل شد که در چند گام، مراحل تست آن طی شد و مجوز ساخت گرفت و خرید ۵۰ دستگاه از این ترمزها از شرکت تولیدکننده داخل انجام می‌شود.

در واقع امروز جشن خودکفایی ۱۰۰ درصدی در ساخت واگن باری با آغاز بهره‌برداری از چرخ و ترمز ملی خواهیم داشت و این نقطه عطفی در صنعت ریلی کشور است.

باید اذعان داشت، این دو قطعه به تولید تجاری رسید و ما را در تولید واگن باری ۱۰۰ درصد خودکفا کرد.

*** جلوگیری از خروج ارز با تولید چرخ منوبلوک واگن باری

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به مزایای تولید داخل چرخ منوبلوک ، گفت:

پیش از این چرخ منوبلوک ۱۰۰ درصد وارداتی بود، اما پس از تولید توسط شرکت داخلی و انجام تست‌های دقیق از سوی شرکت راه‌آهن، این چرخ تولید شد و به تازگی آخرین تراش چرخ هم تست شده است.

رسولی با بیان اینکه تولید این چرخ ریالی است و از خروج ارز جلوگیری می‌کند، بیان کرد:

در تولید انبوه این چرخ نیز قیمت آن در برابر نمونه مشابه خارجی، رقابتی خواهد شد.

*** حمایت از تولید داخل

به گزارش خبرگزاری صنایع، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پایان پیرامون حمایت از تولید داخل، اظهار داشت:

در مرکز جهادی و پیشرفت راه‌آهن، بخشی به عنوان (ساخت داخل) به صورت جدی دنبال می‌شود و حمایت از تولید داخل را در رأس برنامه‌های راه‌آهن قرار داده‌ایم.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز