• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

درباره بزرگترین پرونده میراث جهانی ایران چه می‌دانیم؟

  • کد خبر : 22704
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
درباره بزرگترین پرونده میراث جهانی ایران چه می‌دانیم؟
هنوز هم پس از ۸۰ سال با همان نام قدیمی صدایش می‌کنند. خط آهن سراسری ایران. خطی که در سال ۱۳۱۷ شمال و جنوب ایران را به هم وصل کرد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از عصر ایران؛  حدود ۱۳۸۹ کیلومتر است. با ده‌ها ساختمانی که حالا قرار است بزرگترین اثر ملی ایران در فهرست میراث جهانی باشد. هنوز هم پس از ۸۰ سال با همان نام قدیمی صدایش می‌کنند. خط آهن سراسری ایران. خطی که در سال ۱۳۱۷ شمسی بندر شاه را که امروز بندرترکمن نام دارد، به بندر شاهپور که حالا نام‌اش بندر امام خمینی است متصل کرد.

نخستین‌بار بین دو شهر رشت و انزلی، اولین کلنگ خط ریلی ایران زده شد. ۱۷۰ سال قبل یعنی در سال ۱۲۲۷ یک لکوموتیو باری و مسافری، پس از طی ۸ کیلومتر از رشت به پیربازار می‌رفت تا مسافرانش را سوار قایق‌هایی کند که از طریق مرداب به انزلی می‌رفتند. این راه‌آهن را بعدها سیل تخریب کرد و دیگر تعمیر نشد.

راه آهن سراسری رویای شاهان قاجار بود اما هزینه‌های زیاد و معاهده‌های ننگین هرگز نگذاشت این اتفاق بیافتد. کلنگ راه‌‌آهن سراسری را رضا شاه در سال ۱۳۰۶ زد. وقتی توانست پول آن را از طریق قانون انحصاری قند و شکر و چای تامین کند. در ۲۷ مرداد ۱۳۱۷ دو مسیر خط سراسری از شمال و جنوب در ایستگاه سمیه، در استان لرستان به هم رسیدند. این خط در روز سوم شهریور ۱۳۱۷ رسما با بیش از ۹۰ ساختمان ایستگاهی افتتاح شد.

 

ایستگاه راه‌آهن در سیستان و بلوچستان

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=22704

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.