شما اینجا هستید
اخبار عمومی » در افتتاحیه بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه UIC RAME

متن سخنرانی دکتر سعید محمد زاده، مدیر عامل راه‌آهن ج.ا.ایران
در افتتاحیه بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه UIC RAME

به نام خدا
ریاست محترم جلسه، جناب آقای آپایدین، جناب آقای لوبینو، همکاران گرامی از UIC ،UIC RAME و حضار گرامی
در ابتدای سخن، از اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) بالاخص آقای ژان پییر لوبینو مدیر اجرایی محترم UIC، از ریاست محترم مجمع منطقهای راهآهنهای خاورمیانه، جناب آقای عیسی آپایدین بابت حمایت هایی که از فعالیتهای منطقهای خاورمیانه به عمل میآورند تشکر مینمایم و خوشحالم که در میان اعضای مجمع منطقهای راهآهنهای خاورمیانه حضور دارم. امیدوارم نشست امروز به همکاری‌های منطقه‌ای ریلی، شتابی بیشتر بخشیده و پشتوانه محکمی برای برنامه‌ها و فعالیت‌های منطقه‌ای پیش روی باشد.

همکاران محترم،
کشور ایران به دلیل واقع شدن در مسیر کریدورهای اصلی ترانزیت از موقعیت ممتازی برخوردار است. داشتن ساحل آبی و مرز خشکی گسترده، وجود بنادری که به‌صورت بالقوه توانایی قرارگرفتن بین بنادر بزرگ دنیا را دارا هستند، وجود ارتباط کالایی زیاد بین کشورهای اطراف ایران که ترانزیت آنها از ایران را توجیه می‌کند، داشتن چندین منطقه آزاد تجاری به‌خصوص در منطقه خلیج‌فارس؛ وجود شبکه گسترده جاده‌ای درکشور، قیمت پایین سوخت و حامل‌های انرژی در ایران و شبکه مناسب حمل‌ونقل ریلی در کشور ، همگی ایران را بعنوان کشوری تجاری-لجستیکی بالقوه در دنیا و منطقه قرار داده است. در همین راستا برنامه ریزیها و سرمایه گذاریهای زیادی هم اکنون در کشور ما صورت میگیرد. در چهار سال گذشته بیش از ۲/۱ میلیارد دلار در حوزه زیر ساختهای حمل ونقل کشور سرمایه گذاری شده است و در چهار سال آینده برای توسعه زیرساختهای حمل ونقل ریلی کشور ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری میشود. سال گذشته در بخش حمل ونقل ریلی کشور چیزی معادل ۲۵۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی شد. ایران در سال ۲۰۱۷ تجارت موفقی را تجربه کرد به طوری که اتحادیه اروپا ۱۱ میلیارد یورو به ایران کالا صادر کرد و در مقابل ایران نیز ۱۰ میلیارد یورو به اروپا.
دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران تصمیمات ویژه ای برای توسعه حمل و نقلی ریلی اتخاذ کردند وایران آمادگی سرمایه گذاری به میزان ۱۷ میلیارد دلار را در این زمینه دارد. راه آهنهای منطقه نیز بایستی به صورت واحد تصور شوند و شعار یک شبکه و یک مدیریت داشته باشیم و در نتیجه مدیریت یکنواخت و هماهنگی ایجاد شود؛ در این صورت قادر خواهیم بود از مجموع سرمایه هایمان برداشت بالاتر و بهره وری بیشتری داشته باشیم. انتظار ما از جلسات مجمع منطقه ای راه آهنهای خاورمیانه این است که بتوانیم به شبکه ریلی یکپارچه و مدیریتی هماهنگ به منظور دسترسی به بهره وری بالا برسیم. همانطور که میدانید داشتن هدفهای مشترک حمل و نقل میتواند به توسعه همکاریها کمک کند.

همکاران عزیز،
امروز همچنین مایلم به نقشه جامع علمی و برنامه راهبردی توسعه کشور افق ۱۴۰۴ (۲۰۲۵م. ) اشاره ای داشته باشم که بر اساس آن مهندسی راهآهن از جمله فناوریهای کلیدی و تأثیرگذار در نقشه راه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. در حال حاضر دانشکده مهندسی راه آهن جهت تربیت هیئت علمی خود و توسعه همکاریهای بین‌المللی آموزشی و پژوهشی با دانشگاه‌های معتبر کشورهای مختلف از جمله انگلستان، آلمان، چین، استرالیا، روسیه، اوکراین و هلند تفاهنامه و تبادل علمی دارد و از کشورهای همجوار دانشجوی بین‌المللی می‌پذیرد.
این دانشکده در سال ۱۳۷۶(۱۹۹۷م) با زیربنای ۱۴۰۰۰ مترمربع تأسیس شد که به همراه دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران تنها دانشکده‌های مهندسی راه آهن و مهندسی خودرو در خاورمیانه محسوب می‌شوند. امیدواریم که بتوانیم در آیندهای نزدیک شاهد انجام پروژههای مشترک علمی _ تحقیقاتی با کشورهای منطقه خاورمیانه و دیگر کشورهای دوست باشیم و از پشتیبانی UIC برخوردار شویم.
در پایان برای شما اقامت خوبی در اصفهان آرزو می کنم و امیدوارم که این اجلاس به نتایج خوبی دست یابد.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز