شما اینجا هستید
اخبار عمومی » رشد ۵۲ درصدی ناوگان ریلی در سال جاری

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از موج، شرکت راه آهن اقدامات زیرساختی را با همکاری شرکت های سازنده و سرمایه گذار در سال جهش تولید برای نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی و افزایش ظرفیت ناوگان مسافری، در دستور کار قرار داده است. به طوری که از ابتدای سال ۹۹ در چهار مرحله ۲۵۹ دستگاه واگن به ناوگان ریلی اضافه شده است که شرح آن اینگونه است که در فروردین امسال مرحله نخست ۵۶ دستگاه به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان، در مرحله دوم ۸۸ دستگاه به ارزش ۱۴۴ میلیارد تومان، مرحله سوم خرداد ماه ۶۵ ستگاه به ارزش ۱۵۶ میلیارد تومان و مرحله چهارم در تیرماه ۵۰ دستگاه به ارزش ۶۹ میلیارد تومان انجام شده است.

همچنین در ادامه پروژه های توسعه ای شرکت راه آهن در مرحله در مرداد ماه امسال ۷۰ دستگاه ناوگان ریلی با ارزش ۷۳ میلیارد تومان انجام شد که شامل ۲۷ دستگاه واگن لبه بلند چهار محوره و ۲۶ دستگاه واگن حمل بالاست و ۵ دستگاه واگن مخزن دار حمل اسید و یک واگن مسطح ۱۹ متری بود. در این مرحله ۵۹ واگن باری با ارزش ۴۷ میلیارد تومان به مرحله بهره برداری رسید.

۲ واگن مسافری خواب ۴۰ نفره به ارزش ۲۴ میلیارد تومان و بهسازی ۶ لکوکوتیو جی ام، یک لکوموتیو هیتاچی، ۲لکوکوتیو جی ام به ارزش ۲ میلیارد تومان انجام شده است.

همچنین سال گذشته در سه مرحله ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی به ارزش ۱۲۷۰ میلیارد تومان به ظرفیت ناوگان ریلی افزوده شده است و در ۵ ماه نخست امسال در مجموع ۵ مرحله ۳۲۹ انواع واگن و لکوموتیو به ارزش ۵۶۷ میلیارد تومان به ظرفیت ریلی کشور اضافه شده که نسبت به مدت مشابه ۵ ماهه سال گذشته حدود ۵۲ درصد رشد داشته است و نه تنها اشتغالی ۱۹۳ نفری به همراه داشته از خروح ۳٫۱۴ میلیون یورو هم جلوگیری کرده است.

نکته جالب توجه اینحاست که در دو سال اخیر هیچ ناوگان ریلی به کشور واردات نشده و تمام واکن ها و لکوموتیوهای ساخته و بهسازی شده توسط متخصصان داخلی و با تکیه بر مبنای داخلی یوده اند و این رویکرد سرآغازی برای تحول صنایع ریلی کشور خواهد بود.

از آنجایی که در حال حاضر ظرفیت ۷۵۰ میلیون دلار صرفه جویی مصرف سوخت از طریق جابجایی بار در کشور از طریق ریل داریم که برای تحقق آن باید جابجایی بار در صادرات و واردات تسهیل شود. در واقع متوسط تن کیلومتر در جاده ۱۴۰ تومان و روی ریل ۸۰ تومان است، و اگر این جابجایی بار از طریق ریل اتفاق بیفتد منجر به صرفه جویی سوخت می شود که باید منابع آن به سرمایه گذاران برگردد. در همین راستا توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی گام در جهت توسعه صادرات و کاهش مصرف سود در کشور است که علاوه بر اینکه هزینه های ناشی از مصرف سوخت را کاهش می دهد از آلودگی محیط زیست هم جلوگیری می شود.

همچنین باید توجه داشت که در سال های گذشته توسعه حمل و نقل ریلی در مناطق کم بار انجام شده است، در حالی که محورهای شرق به غرب و شمال و جنوب اهمیت ویژه ای برای کشور دارد، زیرا تمام باری که از طریق ریل در صادرات و واردات با کشورهای همچون چین، ترکیه، افغانستان و عراق که زیرساخت ریلی داریم ۱۵ درصد بوده است و ظرفیت بالایی برای توسعه صادرات از این محورها از طریق ریل وجود دارد.

البته در سال های اخیر توسعه حمل و نقل تنها به بخش بار محدود نشده است و افزایش ظرفیت حمل و نقل مسافربری هم در دستور کار قرار دارد اما دستیابی به این هدف نیازمند کاهش ریسک و آزاد سازی نرخ گذاری و…است تا شرکت ها بتوانند با افزایش سرمایه گذاری در این بخش به حمل و نقل مسافری نیز رونق بدهد.

شاید یکی از مشکلاتی که هم اکنون در زمینه رونق حمل و نقل ریلی در بخش مسافری وجود دارد فرسوده بودن ناوگان است و اگر دولت در این زمینه بسترسازی بکند تا شرکت های بتوانند از تسهیلات بهره مند شوند با توجه به ظرفیتی که در داخل برای نوسازی ناوگان حمل و نقل در داخل به وجود آمده است شرکت ها بتوانند تعداد بیشتری از ناوگان را نوسازی و حتی خریداری کنند و از این طریق سهم حمل و نقل مسافری از طریق ریل هم افزایش یابد.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز