شما اینجا هستید
اخبار عمومی » رکورد ترانزیت ریلی باری چگونه شکسته شد؟

رشد تکنولوژی در صنعت حمل‌ونقل جهانی منجر شده تا کشورهایی که خود را با این سیر هماهنگ کرده‌اند به سرعت رشد کنند و کشورهای کمتر توسعه‌یافته یا سر جای خود بمانند و یا میل به پیشرفت، آنها را در رقابتی پر قدرت و پر سرعت به لحاظ رشد تکنولوژی قرار دهد.

به گزارش تین‌نیوز، اگرچه کشور ما در زمره کشورهای در حال توسعه است اما رشد ترانزیت ریلی در آن هر سال بهتر از سال گذشته است. به‌نحوی که در هشت ماهه نخست سال گذشته، ۹۶۰ هزار تن کالای ترانزیتی از طریق شبکه ریلی کشور حمل شده که ۶۰ درصد آن معادل ۵۸۰ هزار تن کالاهای بارگیری شده از مبداء ترکمنستان بوده است. همچنین میزان جابه‌جایی بار از طریق حمل‌ونقل ریلی نیز در سال ۹۶، ۴۲ میلیون تن بوده است

در همین ارتباط، حسین عاشوری در گفت‌وگو با خبرنگار ما، خبر از رشد ۱۷ درصدی حمل بار توسط خطوط ریلی در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ داد. عضو هیات مدیره راه‌آهن خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد از این رشد عملیاتی به خاطر توسعه امور فنی و زیربنایی و ۲۰ درصد دیگر به دلیل افزایش بهره‌وری و انتقال بار به‌ویژه کالاهای معدنی از جاده به روی ریل است.

عاشوری اهم ترانزیت ریلی کشور را با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان عنوان کرد و افزود: مقدار کالاهای ترانزیت شده از ترکمنستان و ازبکستان به ترتیب با ۶۰ و ۳۳ درصد در سال گذشه بوده است.

این مقام مسئول همچنین آماری از مجموع ترانزیت ریلی در سال‌های گذشته ارائه داد و گفت: مجموع ترانزیت کالا در شبکه ریلی کشور در سال ۹۲ حدود ۵۰۰ هزار تن بود که با تلاش گسترده در راه‌آهن میزان ترانزیت کالا در سال ۹۳ با رشد ۵۰ درصدی نسبت به ۹۲ به ۷۴۷ هزار تن افزایش یافت.

این عضو هیات مدیره راه‌آهن ادامه داد: ترانزیت ریلی کالا در سال ۹۴ نیز، ۷۹۰ هزار تن بوده و در سال ۹۵ به رقم یک میلیون و ۵۳۰ هزار تن رسید که در این خصوص تخفیفات ارائه‌شده از سوی شرکت راه‌آهن یکی از عوامل ترغیب‌کننده صاحبان کالا و افزایش تقاضای آنان به‌شمار می‌رود.

حسین عاشوری اضافه کرد: ترانزیت ریلی ۷ ماهه نخست ۹۶ هم حدود ۷۰۰ هزار تن بوده است که بیشتر شامل کالاهایی نظیر: کود، گوگرد و مازوت که از ترکمنستان به بنادر جنوبی ایران، ترانزیت همین اقلام به‌علاوه قیر به‌واسطه ایران به پاکستان، ترانزیت پنبه و کود از ازبکستان به بنادر جنوبی کشور و کشور ترکیه، ترانزیت ذغال سنگ به ترکیه، ترانزیت ورق‌های چوبی از کشور ترکیه به نخجوان در آذربایجان، ترانزیت سیمان و کالاهای کشاورزی به آسیای میانه و پاکستان، میزان کمی کالای ترانزیتی که از پاکستان به قزاقستان می‌رود و کالاهایی که به‌صورت ترکیبی از طریق ایران به افغانستان، پاکستان و عراق ترانزیت می‌شود.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز