شما اینجا هستید
اخبار عمومی » ساخت پارکینگ ۵۰ هکتاری برای قطارهای مترو

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایمنا، علی امام در مورد جزئیات ساخت پایانه آزادگان در خط سه متروی تهران اظهار کرد: خط سه مترو تهران از بزرگراه آزادگان در جنوب غرب تهران آغاز و با گذر از مراکز مهمی همانند میدان منیریه، میدان راه آهن، خیابان جمهوری، چهارراه و میدان ولیعصر (عج)، خیابان شهید بهشتی، چهار راه قصر، بزرگراه شهید صیاد شیرازی، بزرگراه شهید بابایی و میدان نوبنیاد به طول ۳۴ کیلومتر و ۲۴ ایستگاه به شهرک قائم در شمال شرق تهران منتهی می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خط سه با ظرفیت ۲۰ رام قطار و سرفاصله زمانی شش دقیقه در حال بهره‌برداری است، اظهار کرد: در این خط به دلیل نداشتن فضای مناسب برای پارکینگ، امکان کاهش سرعت و سرفاصله حرکتی به کمتر از هفت دقیقه میسر نیست، در حالی که لازمه کاهش سرفاصله حرکتی قطارها به سه دقیقه در این خط، فراهم کردن امکان تزریق ناوگان، افزایش تعداد جابجایی مسافر و نیز سهولت در سرویس و نگهداری ناوگان، مکانی برای بازدید و پارک قطارها است.

مدیرعامل متروی تهران ادامه داد: بر همین اساس در مطالعات صورت گرفته یک دپو، یک پایانه و نیز یک پارکینگ در جنوب غربی خط سه و در محل تقاطع بزرگراه آزادگان و آیت‌الله سعیدی با ظرفیت ۴۸ رام پارکینگ اصلی و ۱۰ رام پارکینگ اضافی (جمعاً ۵۸ رام قطار) و همچنین یک پارکینگ در شمال خط سه برای کاهش سرفاصله حرکتی در این خط به سه دقیقه در نظر گرفته شده و مقرر است با توسعه آن امکان انجام تعمیرات اساسی نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه با در نظر گرفتن موارد فوق و نیز اتصال خط سه متروی تهران به خط حومه‌ای اسلامشهر در آینده، اهمیت ساخت پایانه آزادگان دوچندان شده به‌گونه‌ای که می‌توان گفت مهم‌ترین پایانه موجود در شبکه متروی تهران خواهد بود، گفت: مناقصه انجام شده برای طراحی و ساخت این پایانه، اولین مناقصه «طرح و اجرای پایانه» (EPC) در کشور است که با مشارکت شش شرکت طراحی شده و عملیاتی می‌شود.

امام گفت: پایانه آزادگان در منطقه ۱۸ و در انتهای جنوبی خط سه قرار گرفته و جهت اجرای آن تقریباً به ۴۹ هکتار زمین نیاز است که حدود ۲۵ هکتار از این مقدار تملک شده و تملک مقدار باقیمانده از طریق رایزنی با منطقه ۱۸ شهرداری تهران در دستور کار است.

به گفته مدیر عامل مترو از سوی دیگر به دلیل همجواری پارکینگ با بیمارستان کودکان حکیم در منطقه ۱۸ و بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک ساخت یک ایستگاه در کنار بیمارستان کودکان حکیم نیز در نظر گرفته شده است در این صورت بعد از ایستگاه آزادگان که آخرین ایستگاه خط سه است، یک ایستگاه دیگر اضافه به این خط می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه در قالب سه فاز در نظر گرفته شده که به ترتیب شامل پارکینگ، تعمیرگاه، خط تست و خط لوپ است، افزود: همچنین مدت‌زمان اجرای آن سه سال است که فاز اول آن تابستان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و هزینه ساخت پایانه آزادگان به قیمت روز، معادل ۷۰۰ میلیارد تومان است که ۷۰ درصد از تأمین مالی آن از طریق تهاتر و ایجاد مجتمع ایستگاهی صورت می‌گیرد.

امام ادامه داد: با توجه به قرارگیری این پایانه در کنار بزرگراه آزادگان از ظرفیت‌های آن جهت استفاده از تبصره TOD برای تأمین هزینه پایانه و توسعه خط استفاده می‌شود که در طراحی و اجرای این پایانه تلاقی از جدیدترین امکانات به کار گرفته شده تا امکان خدمات‌رسانی به شهروندان تهرانی را برای بیش از ۱۰۰ سال فراهم کند.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز