• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

شش راهکار برای شاد نگه داشتن کارمندان تان

  • کد خبر : 9511
  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
شش راهکار برای شاد نگه داشتن کارمندان تان

0 (0) راضی نگه داشتن کارمندان همیشه با پرداختن حقوق بالاتر محقق نمی‌شود کارمند متخصص و حرفه‌ای یکی از بزرگترین سرمایه‌های هر سازمانی است. اغلب برای یافتن فردی که در کار خود کاملا حرفه‌ای باشد، به کمی شانس نیاز است. اگرچه بسیاری از صاحبان کار این اشتباه را مرتکب می‌شوند که با کارمندانشان درست رفتار […]

0
(0)

راضی نگه داشتن کارمندان همیشه با پرداختن حقوق بالاتر محقق نمی‌شود

کارمند متخصص و حرفه‌ای یکی از بزرگترین سرمایه‌های هر سازمانی است. اغلب برای یافتن فردی که در کار خود کاملا حرفه‌ای باشد، به کمی شانس نیاز است. اگرچه بسیاری از صاحبان کار این اشتباه را مرتکب می‌شوند که با کارمندانشان درست رفتار نمی‌کنند و بنابراین به راحتی کارمندان خوبشان را از دست می‌دهند.
دلایل بسیاری وجود دارد برای اینکه کارمندان شرکت‌ها را ترک می‌نمایند. ممکن است به دلیل کار بیش از حد، مدیریت شدن در جزئیات و همه مراحل کاری، و یا یکنواخت بودن کارشان باشد. با رفتن یک کارمند ارزشمند ، شرکت هزینه هنگفتی را متحمل خواهد شد. هزینه‌ای که پیدا کردن و آموزش یک نیروی جایگزین را شامل خواهد بود. پس چطور می‌توانید مطمئن باشید از اینکه این اتفاق برای شما نخواهد افتاد؟

در اینجا شش راهکار برای شاد نگه داشتن کارمندانتان ارائه خواهد شد.

تمجید کلامی

یک آزمایش شگفت‌انگیز توسط دان آریلی در یک شرکت انجام شد. اهداف تولید به کارمندان گفته شد و سپس در ازای رسیدن به اهداف مورد نظر، اجازه انتخاب بین کوپن پیتزای مجانی، جایزه سی دلاری و یا قدردانی از طرف رئیس سازمان به آنها داده شد. چه گروهی بیش از بقیه سازنده شدند؟ گروهی که تحسین و تشویق رئیس را دریافت نمودند.
غیر معمول به نظر می‌رسد اما بسیاری از کارمندان تشویق کلامی را به دریافت جایزه‌های نقدی ترجیح می‌دهند. بنابراین شایسته است که توجه بیشتری به کارمندان خود داشته باشید. شما هرچندوقت از کار خوب کارمندانتان تمجید می‌نمایید؟
بسیاری از کارفرمایان از تحسین و تشویق کلامی کارمندان خودداری می‌کنند. چنانچه شما خوبی‌های کارمندان را بیان نکنید و فقط به خاطر اشتباهاتشان آن‌ها را سرزنش کنید، چه احساسی خواهند داشت؟ کارمندانی که از کارشان قدردانی نمی‌شود، با احتمال بیشتری ممکن است که سازمان را ترک کنند.
بنابراین دفعه بعدی که کارمندتان کارش را به‌خوبی انجام داد، او را تحسین کنید. حتی بهتر آنست که در حضور بقیه افراد سازمان از او تمجید نمایید (به یاد داشته باشید؛ تمجید در حضور عموم، تنبیه به‌طور خصوصی!)

هدایای غیر نقدی

برداشتی دیگر از مطالعه انجام‌شده این بود که افراد هدایای غیر نقدی را به جوایز نقدی ترجیح می‌دهند. واقعا چه کسی فکر می‌کرد که کارکنان کوپن پیتزا را به سی دلار که درواقع معادل هزینه دو عدد پیتزاست، ترجیح می‌دهند؟
هدایای غیر نقدی برای افراد انگیزه بیشتری ایجاد می‌کنند. مطالعه‌ای توسط محققان سوئیس و آلمان هم این موضوع را ثابت کرده است. طبق گفته رای فیشمن در مجله هاروارد بیزنس ریویو، هدایای غیر نقدی با فاصله زیادی نسبت به جوایز نقدی انگیزاننده‌ترند. بنابراین از هدیه غیرنقدی برای تقدیر از کارمندانتان استفاده کنید. لازم نیست هدایا گران‌قیمت باشند. چیزهایی از قبیل کتاب و لوازم‌التحریر هدایای مناسبی هستند. یا چنانچه می‌خواهید کمی بیشتر هزینه کنید، ساعت مچی هم انتخاب پرطرفداری است و البته همیشه می‌توانید از خدمات مختلفی مثل عضویت یک باشگاه ورزشی، ورودی یک مجموعه تفریحی، کارت هدیه و یا بلیط سفربه نقاط مختلف دنیا به عنوان هدیه به کارمندان استفاده کنید.

چالش همیشگی

تا به حال به این موضوع توجه کرده‌اید که ممکن است دلیل کم‌کاری کارمندان تنها خستگی آن‌ها از یکنواختی کار باشد؟
شما افراد باهوش را در کادر پرسنلی خود می‌خواهید، درست است؟
پس این موضوع را در رابطه با افراد باهوش بدانید. آن‌ها به محرک‌های فکری مداوم نیاز دارند. این خیلی عالیست وقتی کارمندی در پی کاری که از او می‌خواهید به سرعت دست به کار می‌شود. اما تاکنون به این فکر کرده‌اید که ممکن است بعد از مدتی از کاری که انجام می‌دهد خسته شود؟ چطور می‌توانید میزان درستی از چالش را در کار فراهم کنید؟ تحقیقات نشان داده است که کارمندان با اهداف غیرواقعی خاموش و غیرفعال می‌شوند، اما اهداف قابل دستیابی و پیروزی‌های کوچک در آن‌ها انگیزه ایجاد می‌نمایند. بنابراین مطمئن شوید اهداف واقعی و تا حدی چالش‌برانگیز برای کارمندان خود تعیین می‌نمایید. به این ترتیب شما می‌توانید کارمندان خود را پیوسته فعال و علاقمند به کار حفظ کنید.

محیط کاری مطلوب

تاکنون به این موضوع توجه کرده¬اید که چرا شرکت‌های بزرگی مثل فیس‌بوک و گوگل میلیون‌ها دلار برای طراحی و زیباسازی محیط کاری‌شان هزینه می‌کنند؟
یک محیط کاری کهنه و نازیبا می‌تواند حتی با انگیزه‌ترین کارمندان را هم بی‌انگیزه کند. کارمندان شما حداقل هشت ساعت از شبانه‌روز را در محیط کارشان سپری می‌کنند. در این هشت ساعت از زندگی‌شان با چه‌جور محیطی احاطه شده‌اند؟ یکی از روش‌های آسان برای اینکه به کارمندانتان نشان دهید که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، این است که محیط کاری لذت‌بخشی برایشان فراهم نمایید: جایی که تمیز، راحت و زیبا باشد و به آن‌ها فرصت خلق دوباره و تغییر فضا به شکل دل‌خواهشان بدهد.
آیا دفتر کارشان تمیز است؟ صندلی‌هایشان راحتند؟ همه ابزار مورد نیازشان را در اختیار دارند؟ کامپیوترهایشان به‌روز شده است؟ آشپزخانه کوچکی در محیط کار وجود دارد؟ خوراکی‌های مختصری موجود هست؟ فضایی برای تفریح وجود دارد؟
ثابت شده است که وقتی کارمندان در محیط کارشان اختیارعمل و کنترل دارند خوشحال‌ترند. به عنوان مثال در فیس‌بوک کارمندان میزشان را بر اساس علاقه و ترجیح خوشان قرار می‌دهند و گروه‌های مختلف می‌توانند هر محیط کاری که دوست دارند را برای پروژه‌های متفاوت انتخاب کنند. همه این‌ها به رضایت بالاتر کارمندان از کار منجر خواهد شد. بنابراین وقتی صحبت از محیط کار می‌شود، در دادن اختیار بیشتر به کارمندانتان شک نکنید.

مهمانی‌ها و سفرهای تفریحی شرکت

تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا سازمان‌ها این همه هزینه صرف برگزاری مهمانی‌ها و سفرها برای کارمندانشان می‌نمایند؟
این قبیل برنامه‌ها ارتباطی قوی‌تر بین کارمندان ایجاد می‌کنند و کمک می‌کنند که آن ها در فضایی صمیمانه‌ترمعاشرت کنند و از روحیات یکدیگر باخبر شوند. این روشی بسیار کارآمد است برای اینکه افراد در محیطی دوستانه و راحت با یکدیگر همکاری کنند. کارمندان را عمیق‌تر به‌هم پیوند می‌زند و کمک می‌کند تا در یک فضای اجتماعی مثبت و در جهت ارتقای فرهنگ سازمانی، نه تنها به عنوان همکار، که به عنوان دوست در کنار هم کار کنند. علاوه بر این‌ها، برگزاری چنین برنامه‌هایی موجب می‌شود کارمندان ارزش بیشتری برای سازمان قائل شوند.

ترفیع

پیرو مطالعات انجام‌شده ۶۳٪ از کارمندان، ترفیع مقام بدون افزایش حقوق را به افزایش حقوق بدون ترفیع مقام ترجیح می‌دهند.
کارمندان شما نیاز دارند که احساس کنند در مسیر پیشرفت هستند. آیا شما به کارمندانتان به‌طور منظم و بر اساس عملکردشان ترفیع می‌دهید؟ هنگامی که کارمندان متوجه می‌شوند که تلاش‌هایشان دیده می‌شود و از آن‌ها قدردانی می‌شود، انگیزه تلاش بیشتر را در خود خواهند یافت. بنابراین مطمئن شوید که در سازمانتان برای کسانی که به سختی کار می‌کنند و نتایج رضایت‌بخشی دارند، فرصت‌هایی وجود دارد.
از خودتان بپرسید که آیا دوست داشتید به عنوان یک کارمند در شرکت خودتان کار کنید؟ آیا فضای کاریتان را دوست می‌داشتید؟ شرایط کاریتان خوب بود؟ آیا احساس می‌کردید ارزش زحمات شما را می‌دانند؟
چنانچه می‌خواهید کارمندانتان را حفظ کنید، باید با آ‌ن‌ها به‌درستی رفتار کنید. تنها در اینصورت است که کارمندان راضی و خوشحال خواهند بود و کارمندانِ خوشحال، بازدهی بیشتری خواهند داشت و مفیدتر خواهند بود

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=9511

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.