شما اینجا هستید
اخبار عمومی » فردا؛آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار – زاهدان

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از آریا، راه آهن چابهار – زاهدان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی تنها بندر اقیانوسی کشور که در سواحل مکران واقع شده است و اهمیت این شریان ارتباطی در توسعه ترانزیت، تجارت و تبادل کالا در بندر چابهار با سرعت و توجه ویژه در حال انجام است.

طول راه آهن چابهار- زاهدان که تمام ریل مورد نیاز آن قرار است برای نخستین بار توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تولید و عرضه شود، ۶۲۸ کیلومتر است و این مسیر از شهر چابهار آغاز شده و پس از عبور از شهر‌های نیکشهر، ایرانشهر و خاش به زاهدان می‌رسد.

قرار است مراسم آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار از سمت زاهدان روز دوشنبه ۱۶ تیرماه ۱۳۹۹ با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شود.

زیرسازی راه آهن زاهدان – چابهار، به طول ۴۵ کیلومتر به طور پیوسته به اتمام رسیده و عملیات ریل گذاری آن از روز دوشنبه آغاز خواهد شد و تا پایان سال تا شهر خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر ریل گذاری صورت خواهد گرفت.

از جمله اهداف اجرای طرح کلیدی و راهبردی راه آهن چابهار – زاهدان و امتداد آن یعنی راه آهن زاهدان – زابل – بیرجند – مشهد‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ایجاد کریدور تمام ریلی در شرق کشور از جنوب تا شمال

۲- اتصال چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی

۳- کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد حمل و نقل ریل

۴- اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی

۵- ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی شهر‌های محور ریلی شرق کشور

۶- صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات جاده‌ای

۷ – ایجاد توسعه و امنیت پایدار در منطقه

۸- ایجاد همکاری‌های دائمی با کشور‌های منطقه و سایر کشور‌ها با ایجاد تبادلات تجاری و ترانزیتی

۹- امکان انتقال کالا‌های کشور‌های همسایه از جمله افغانستان از طریق ریل

با احداث و تکمیل راه آهن چابهار – زاهدان پیش بینی می‌شود حداقل ۹۲۷ هزار مسافر و دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن بار در سال ۱۴۰۱ از این محور جابجا شوند و در سال ۱۴۲۰ این میزان به جابجایی دو میلیون و ۴۰ هزار مسافر و ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بار افزایش یابد.

شهر‌های واقع در مسیر راه آهن چابهار زاهدان عبارتند از شهر جدید تیس، شهرستان کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش.

برای ساخت این مسیر ۶۲۸ کیلومتری ۳۹ دستگاه تونل به طول ۱۵۶۰۰ متر، ۱۲۸ دستگاه پل به طول ۱۵۴۰۰ متر و ۸۰ تقاطع با راه‌های اصلی و فرعی استان سیستان و بلوچستان احداث شده است.

منابع مالی پیش بینی شده برای طرح احداث عبارتند از:

۱- اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان از فروش سهام

۲- پیش بینی منابع اعتباری در قانون بودجه

۳- تامین اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی

۴- پیش بینی تامین ۲۵ درصد مبلغ قرارداد حداقل به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)

راه آهن چابهار – زاهدان باعث ایجاد اشتغال مستقیم حدود ۳۰۰۰ نفر و غیر مستقیم برای حدود ۱۰ هزار نفر می‌شود.

مشخصات طرح راه آهن چابهار -زاهدان عبارت است از:

۱- طول ۶۲۸ کیلومتر

۲- عرض مسیر ۷ متر

۳- سرعت طراحی برای قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر

۴- سرعت طراحی برای قطار باری حداکثر ۱۲۰ کیلومتر

همچنین ۳۴ ایستگاه شامل ۲۷ ایستگاه درجه ۳ و ۶ ایستگاه درجه ۲ و یک ایستگاه تشکیلاتی در این مسیر در حال احداث است.

توسعه سواحل مکران خصوصا بندر چابهار با توجه به تاکید و عنایت ویژه مقام معظم رهبری بر اهمیت راهبردی سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی و نظامی و فرهنگی، استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی و تجاری و تبادل کالا و بهره برداری حداکثری از سواحل مکران با تامین زیر ساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع فقر از منطقه در دستور کار طرح‌های ملی و استانی کشور است.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز